"kladd-skitig" gummibåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: "kladd-skitig" gummibåt

Inlägg av Eilean » ons 26 maj 2010, 10:17

Guitar Nilsson skrev:....Fru Ljusne lyckades även snygga till Suzumarskyltarna som även på vår dinge såg grillade och skitäckliga ut, som de 20 år gamla pomfritesfrityroljelagren i Lort-Doris korvkiosk.....
Du skulle inte kunna tänka dig att låna ut Fru Ljusne en kortare tid?

Förresten - varför säger du "dinge"? Ljusne ligger väl på ostkusten där vi har vårdat språk och säger "jolle".

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 26 maj 2010, 10:29

Jag är ju ding ju. Har inga begrepp om vad som är normalt.
Och jolle känns inte riktigt rätt om en rib, även om den är liten. Låg nyss och fantiserade om att plasta dit en centerbordstrumma. Den är ruskigt stadig så den borde gå fint att segla.

Ding dong.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: "kladd-skitig" gummibåt-botad

Inlägg av Schvidja » mån 30 aug 2010, 21:36

Jag har botat min kladdskitiga gummibåt med tralltvätt, jag sprutade på en mindre yta i tills det blev gult, skrubbade snabbt med skur borste och sedan på med massor av vatten. Efter en halvtimme såg båten som ny ut. Till plastlisten på kanten tog jag lite lacknafta. Får hoppas att den flyter efter den behandlingen men ren blev den.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 01 sep 2010, 09:28

läste just på utrikiskt konkurrentforum att Coelan (ursäkta droppande av varumärke) enkomponents färg avsedd för träbåtar ursprungligen men även utvärtes trädetaljer på våra plastbaljor skulle fungera att måla om PVC jollar med för att få stopp på kladdet....och ännu viktigare- stopp på förfallet.

nån som har erfarenhet? www.coelan.com
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 02 sep 2010, 07:35

Guitar Nilsson skrev: Fru Ljusne lyckades även snygga till Suzumarskyltarna som även på vår dinge såg grillade och skitäckliga ut, som de 20 år gamla pomfritesfrityroljelagren i Lort-Doris korvkiosk. Nu ligger den och ser både fin och lite sorgsen ut med urpysta pontoner här hemma, den väntar på att Bayliner-grannen som är chefs-mek för bilparken ska byta bromsarna bak på 945:an så jag kan frakta ner Suzu till skjöen. Tyvärr har Bayliner-grannen feber o snuva så han har bommat sin verkstad ett par dagar. Att jag nämner honom är för att han kollade delarna i mina bromspåsar från Biltema, speciellt handbromsbackarna. Han hade monterat såna från Fusk-Tema på en Volvo S80 och själva beläggen såg knepigt glatta ut, (gummibåtskladdiga?) när de sen provbromsade handbromsen bromsade det inte ett dugg. Mina belägg såg dock bra ut, kan vara värt att titta på om ni ska byta bromsbackar.
Tack, för ännu ett lysande alster. Bra start på dagen, att komma ned till jobbet på morgonen, logga in på Sailguide eller U.P.A. och läsa något sånt här roligt och personligt. "Ser både fin och litet sorgsen ut med urpysta pontoner..."
Visst ser man det för sig?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 02 sep 2010, 12:57

KaptenKlant skrev:läste just på utrikiskt konkurrentforum att Coelan (ursäkta droppande av varumärke) enkomponents färg avsedd för träbåtar ursprungligen men även utvärtes trädetaljer på våra plastbaljor skulle fungera att måla om PVC jollar med för att få stopp på kladdet....och ännu viktigare- stopp på förfallet.

nån som har erfarenhet? http://www.coelan.com
Måste testa den där färgen på påsen till min Baltic-räddningssling. Första påsen byttes på garanti när den efter ett år blev kladdig och äcklig (materialet måste ha haft något fel, sa representanten), den andra påsen höll 2 somrar, nu gitter jag inte gnälla längre. Syr en egen eller målar med Coelan :)

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » tor 02 sep 2010, 13:03

@Nauti

väntar med spänning på resultatet. Fast vete 17 om jag vill vänta så länge med att göra nåt åt den kladdiga jollen
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Käärme
Trogen medlem

Inlägg av Käärme » fre 03 sep 2010, 07:08

Samma problem med kladd på min Brigg ribb. Köpte Le Fants fenderrengöring och testade lite i somras, verkar fungera. Skall så snar jag blivit frisk från förkylningen tvätta resten av båten så får vi se.

Juha

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 03 sep 2010, 20:57

Problemen med PVC är oftast följande:
Migration av lösningsmedel,
Tid
UV
Värme

Det bästa för PVC är vit färg samt någon form av UV-skydd
Calle

Se gla ut

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 03 sep 2010, 21:32

Calle C skrev:Problemen med PVC är oftast följande:
Migration av lösningsmedel,
Tid
UV
Värme

Det bästa för PVC är vit färg samt någon form av UV-skydd

OK, vilken slags färg skulle du reka då?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 03 sep 2010, 21:50

Vit
Calle

Se gla ut

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » lör 04 sep 2010, 07:52

Calle C skrev:Vit

OK, det har du redan skrivit - jag menar inte vilken kulör - utan vilken typ av färg ev. även ett exempel på fabrikat/modell om du har prövat med gott resultat.

Antar att en PU -färg skulle funka men är inte säker om den är elastisk nog att leva ett liv på jollen. Pumpa-pa, pumpa-pa och sen tappas på luft och rullas in i ett hörn... Coelan låter ju superbt annars på hemsidan (se länk ovan) men jag har själv aldrig tidigare hört talas om dem och är mkt nyfiken på att höra om ngn som har provat och med vilka resultat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 sep 2010, 08:18

Tidigare i tråden gav jag en länk till speciell "gummibåtsfärg", om det skulle kunna vara något.

Annars är problemet ungefär som Calle (Hej, Calle!) beskriver. Ytan på gummibåtar i PVC (Polyvinylklorid) förstörs med tiden, delvis för att mjukgörare och UV-skydd "ångar ur" duken, delvis för att UV-exponeringen "lyser igenom" pigmentet. Till slut drabbas alla båtar, men de håller olika länge beroende på exponeringen och PVC-foliens pigmentering. Vissa pigment är helt enkelt bättre än andra. Då inses ganska lätt att att all insatser som tar bort den läskiga ytan förkortar den teoretiska livslängden (men de kan ju öka den praktiska användbarheten, och därför vara totalt bättre). Huruvida "mjuka" färger som Coelan kommer att fungera kan jag inte svara på, men den mekaniska påfrestningen på ytskiktet måste ju bli exeptionell (veck!). En bra "gummibåtfärg" bör vara minst lika flexibel som grundmaterialet och det finns ju färger för ändamålet, även om de inte är vanliga i våra butiker.

Min egen strategi? Numera, efter att förlorat en gummibåt till solen, helt enkelt att ta besväret att tömma den, vika den och stuva den. Den är i solen under ungefär fyra-sex veckor per år, inte mer. Den som har dingen i däverterna året om får nog finna sig i att gummibåtar, likt troll, spricker i solljus, och så får man se till att använda jollen desto mer och intensivare. Ett kapell (offerduk) kan vara ett alternativ.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Säljes-annons borttagen.

Inlägg av Anders S » lör 04 sep 2010, 22:59

Ett inlägg som enbart var en annons för en gummibåt har tagits bort. Sailguide har en kostnadsfri avdelning för säljes/köpes - använd den. /MOD/
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Säljes-annons borttagen.

Inlägg av matz » sön 05 sep 2010, 04:13

det var ju märkligt..jag lade bara in ett inlägg med en bild på en gummibåt jag köpte igår med kopierad text från blocketannonsen - se ämnesrubriken i citatet

Skriv svar