Tidigare i tråden gav jag en länk till speciell "gummibåtsfärg", om det skulle kunna vara något.
Annars är problemet ungefär som Calle (Hej, Calle!) beskriver. Ytan på gummibåtar i PVC (Polyvinylklorid) förstörs med tiden, delvis för att mjukgörare och UV-skydd "ångar ur" duken, delvis för att UV-exponeringen "lyser igenom" pigmentet. Till slut drabbas alla båtar, men de håller olika länge beroende på exponeringen och PVC-foliens pigmentering. Vissa pigment är helt enkelt bättre än andra. Då inses ganska lätt att att all insatser som tar bort den läskiga ytan förkortar den teoretiska livslängden (men de kan ju öka den praktiska användbarheten, och därför vara totalt bättre). Huruvida "mjuka" färger som Coelan kommer att fungera kan jag inte svara på, men den mekaniska påfrestningen på ytskiktet måste ju bli exeptionell (veck!). En bra "gummibåtfärg" bör vara minst lika flexibel som grundmaterialet och det finns ju färger för ändamålet, även om de inte är vanliga i våra butiker.
Min egen strategi? Numera, efter att förlorat en gummibåt till solen, helt enkelt att ta besväret att tömma den, vika den och stuva den. Den är i solen under ungefär fyra-sex veckor per år, inte mer. Den som har dingen i däverterna året om får nog finna sig i att gummibåtar, likt troll, spricker i solljus, och så får man se till att använda jollen desto mer och intensivare. Ett kapell (offerduk) kan vara ett alternativ.
Anders S