Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Bim
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 15:11

Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Bim » lör 28 aug 2010, 14:46

Hej på er alla!

Jag hade tänkt att segla i medelhavet i 4-5 år.
Jag vill leva och bo i något riktigt svenskt. Vi har ju en stor kulturskatt med svenska träbåtar, men är hopplöst?!
Kommer solen att förstöra och åldra den så pass i förtid att det inte är lönt? Eller kommer trämasken ta den dess för innan?
Har ni tips på andra svenska båtar av plast?! Jag söker seglings egenskaper före lyxboende! Vill ha septitoalett, det är den enda lyxen jag tänkt mig!
Jo, sen måste den vara under 1,80 djup. Hade tänkt mig europaskanaler.
Helst under 200.000 sek för att ha råd med annan hobby!
Som sagt seglingsupplevelse före lyxboende, med tanke på en person!
Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 Bim, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av bosseh » lör 28 aug 2010, 16:13

Skeppsmasken är, enligt vad som sägs, väldigt svår. Träbåtar blir inte gamla i Medelhavet. Det finns lite små fiskebåtar men dessa tas ofta upp och bottenmålas.
--
En vettig båt som bör hamna prismässigt rätt är Maxi 95. En kille jag känner seglar runt i Medelhavet sen några år i en 95:a och han tycker den fungerar perfekt. Gott om utrymme, rymlig sittbrunn, akterruff för gäster osv.
De flesta hamnar i Medelhavet idag tar betalt för längd x bredd. Hamnkostnaden för 95:an blir ganska överkomliga.
Skall vara utrustad med biminitopp och ankarspel/kätting!

Bim
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 15:11

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Bim » lör 28 aug 2010, 18:25

Okey!
Då får jag titta efter skrov i plast.
Är det ingen idé med Vindö30-40 eller HR Mistral, kommer solen få mig att fernissa ihjäl mig?!
Rival 22 och Sveakryssaren har ju sin utpräglade svenska skärgårdsutseende, är den typen
totalt misslyckad i medelhavets grövre sjö?

//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Anders S » lör 28 aug 2010, 20:32

Det kan nog tänkas att Medelhavet biter hårdare på fernissan än det nordiska klimatet, men så rasande stor skillnad skall det inte vara. Vi talar ju om Italien, Grekland etc, inte ekvatorn. Terodo Navalis (skeppsmask) är inte omöjlig att handskas med, men man MÅSTE måla båten regelbundet. Har du ändå inte en träbåt idag, en båt som du vet är bra och välförberedd för ändamålet, så hade jag direkt valt ett plastskrov, alla gånger. En lackad träöverbyggnad kan du antingen underhålla och lacka som vanligt (men förmodligen något oftare än hemma) annars kan du måla den (vit). Ett teakdäck är inga större problem bara du inte köper en högtryckstvätt, men inget nödvändigt heller...

Siktar du på sol och värme (Medelhavet på vintern kan vara litet olika på det viset beroende på var man håller hus, södra Frankrike eller norra Egypten ?) så kan det vara vettigt att ha ett ljust (vitt) däck/ruff på båten hur som helst.
Anders S

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av kajlahtinen » sön 29 aug 2010, 00:21

Först och främst måste jag GRATULERA någon som kan frigöra sig från den gemene medborgarens förhinder och ge sig ut för att segla i Medelhavet i 5 år. Lottovinst, ärvda pengar eller pensionering; hur som helst är det bara att lyckoönska dig på din färd till Söderhavet. Vi kommer (hoppeligen) efter när vi hinner.

Beträffande båtval så är jag på Anders linje, alltså plast. I prisklassen 200.000 finns det ett stort utbud av olikartade båtar att välja emellan. Om du för det mesta seglar själv kunde ju t.ex. en Aphrodite 30 passa bra (bara som ett exempel på ett svenskt kvalitetsbygge). Och om du kan tänka dig och förnöja dig med litet mer "spartanska" förhållanden finns det ju plastade p-28:or till salu för nästan inga pengar. Byt en motor till en sådan och så har du en "jättesvensk" båt att visa runt i Medelhavet.

Men om jag vore i din sits skulle jag nog skippa svenskpreferensen och leta efter båten litet längre söderut någonstans.

MVH
Kaj

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Peter_K » sön 29 aug 2010, 02:22

Fernissa ihjäl dig lär du inte göra, men jag skulle personligen satsa på en typiskt svensk halvtonnare!
Ballad, Comfort 30, Scampi osv.
Rymliga, svenska och klockrena på de öppna vattnen.
Och du borde klara budget.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Jaramaz » sön 29 aug 2010, 07:28

bosseh skrev:Skeppsmasken är, enligt vad som sägs, väldigt svår. Träbåtar blir inte gamla i Medelhavet. Det finns lite små fiskebåtar men dessa tas ofta upp och bottenmålas.
--
Visst är det så, nedanstående bilder från Cannes 2010 visar tydligt träbåtarnas begränsade livslängd. Bilderna är mest slumpvis - utmed promenaden.
Bilagor
Cannes_3.jpg
En något modernare skönhet, säkert inte mycket mer än 50 år eller så.
Cannes_2.jpg
Den välkända Nan, vars byggår anges till 1896
Cannes_1.jpg
träbåtar både till höger och vänster

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Anders S » sön 29 aug 2010, 08:13

Ett tänkvärt inlägg från Jaramaz, men alldeles galet är det inte att bry sig. Man kan i sammanhanget "skeppsmask" notera att den en gång skeppsmaskbefriade (egentligen, ingen mask utan en mussla) Östersjön, numera bekymrar marinarkeologerna - man är rädd att de gamla trävraken skall ätas upp eftersom musslan flyttat in även där. När KemI ville förbjuda koppar helt och hållet, i bottenfärger, kunde de inte det, eftersom man då skulle döma hela västkustens träbåtsbestånd till en högst osäker framtid (eller säker, det beror på hur man ser det).

Alltså, skeppsmasken måste man tänka på även i Sverige och Norden. Den med träbåt måste måla med kopparhaltig färg, annars går det illa. "Fabi Skeppsmask" - kort sagt. Åker man till Medelhavet, men lika gärna Nordsjön, Engelska kanalen, Biscaya, Franska kustfarvatten etc etc måste man också måla (eller förhyda, om man nu har en grövre farkost).

PS till Jaramaz: En del av de där båtarna är kanske inte relevanta exempel på hållbarhet över tid. Det finns en blomstrande industri i bland annat England som lever på att förbygga båtar av den här karaktären, och de ägs ju ofta av personer där renoveringskostnaden inte är något direkt hinder, för någonting. Men granna att se på är de sannerligen.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Jaramaz » sön 29 aug 2010, 09:12

Träbåt är inget problem - för den som vet hur man gör. Inte svårt, finns lätt tillgängliga böcker i ämnet. För just en medelhavssegling kan det vara ett mycket ekonomiskt alternativ, då många i Sverige inte vill ha träbåt med den extra omsorg som kan behövas.
Det finns flera träbåtar i storleken 8-10 m till salu för en spottstyver.

Ändock skulle också jag rekommendera plastbåt, främst av två skäl:
- det går att skjuta upp underhåll till nästa år utan allvarliga följder.
- inredningen i träbåtarna är ofta inte så effektiv som plastbåtarna. Egentligen mest en ålders- / tidsfråga, men i dessa svepande generaliseringstider så ... plast.

Mistral (33 ft), som nämndes, är en traditionell segelbåt, platskrov med träöverbyggnad. Finns en del till bra priser. Seglar inget vidare, men vad gör det? Överbyggnaden har lite dåligt rykte, sprickor, läckage - som kanske hänger samman med bristande underhåll snarare än dåligt bygge. För den som vill vara lite radikal, täta med bra medel och sedan måla (isf fernissa) så kan det bli bra.

Som ofta i dessa sammanhang rekommenderas en titt på de engelska båtsiterna (eller yachtworld, och filtrera). Stort utbud, låga priser, eventuellt skick därefter. Båtarna ofta för just den segling som trådskaparen beskriver!


PS till Anders S. Det kryllar av träbåtar längs Riveran. Skicket varierar stort. Just de här visade är i fint skick, några kör charter (se tex http://www.msc-yachting.com/english/nan_gb.htm), längre in i Cannes hamn finns lite enklare, som nog ingen vill chartra, men ... träbåtar som överlever fint. (oavsett om de är ombyggda, kopior eller så).
Kan tänka mig att priset för hamnplatserna i Cannes är väl tilltaget, i en del andra hamnar längs Rivieran som jag besökt finns enklare träbåtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Anders S » sön 29 aug 2010, 09:50

Jaramaz skrev:PS till Anders S. Det kryllar av träbåtar längs Riveran. Skicket varierar stort. Just de här visade är i fint skick, några kör charter (se tex http://www.msc-yachting.com/english/nan_gb.htm), längre in i Cannes hamn finns lite enklare, som nog ingen vill chartra, men ... träbåtar som överlever fint. (oavsett om de är ombyggda, kopior eller så).
Kan tänka mig att priset för hamnplatserna i Cannes är väl tilltaget, i en del andra hamnar längs Rivieran som jag besökt finns enklare träbåtar.
Det är också min uppfattning. När man tittar i de mindre schangdåbla hamnarna ser man många små yrkesfartyg och andra grövre byggen. Nu reflekterade jag mest på byggåret 1800-kallt och det goda skicket, i alla fall utseendemässigt. Dit når man inte utan en god plastikkirurg, om man säger så. Jag är rätt säker på att en bra träbåt (men däri ligger ett av problemen) skulle vara fullt duglig. Skall man köpa båt från "scratch" blir det i mycket en förtroendefråga, för båten och för säljaren. Eller så får man hyra in en Riktig Besiktningsman, inte Nisse med fuktmätaren.

Så, plastskrov röstar jag också på.
Anders S

Feffe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 jul 2009, 22:52

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Feffe » sön 29 aug 2010, 10:18

Du bör nog väga ditt intresse för att segla klassisk svensk träbåt mot att sköta om densamma. Har man inget emot att båtpyssla mycket och inte är fullkomligt opraktisk så kommer saker och ting att lösa sig - även under Medelhavsseglats med träbåt. Frågan är hur man prioriterar sin segeltid. Oavsett vilket material båten är byggd av kommer det att krävas mycket omsorg/skötsel/reparation under seglatsen - utöver det kräver en träbåt extra underhåll för att må bra.
Annars är det nog så att den relativt korta svenska båtsäsongen i sjön och lång tid på land är en anledning till att det finns många fina äldre träbåtar i Sverige. Misstänker att de vackra båtarna på bilderna i inläggen ovan sköts av professionella träbåtsfixare och att ägarna har pengar nog att bekosta det.

Bim
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 15:11

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av Bim » sön 29 aug 2010, 11:52

Jag lärde mig segla på en mälar15 och spenderade många somrar med den.
Den var lagom i allt, lagom stor på våren och lagom stor för att äventyren inte blev längre än ett par dagar.
Men känsla blir aldrig densamma i stora bredda helplastade. För trä ger karaktär och personlighet!
Det kan nog vara en masochistisk ådra i mig, jag har en lite engelsk 60-tals cab som enbart körs få dagar
på sommaren när vädret tillåter! Engelska bilar har så mycket karaktär och personlighet att man får
nästan vara mer bilpsykolog än mekaniker, sitta och klappa på de och säga snälla saker för att få de
att fungera.

Nere vid medelhavet måste de väl ha fungerande bottenfärg för deras biotop?!
Hur påverkas träet av att ständigt ligga i saltvatten?!
Vad använder de för fernissa, det borde bli mer uv-exponering?!

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av coppertail » sön 29 aug 2010, 13:00

Saltet i vattnet är bara till fördel ur rötsynpunkt. Efter avdunstning blir eventuellt slagvatten till rena saltsyran
där få mikroorganismer trivs.
På träsegelfartygens dagar var det mycket attraktivt att få en saltlast lite då och då.
I loggboken infördes då ett "salted" som en punkt i fartygets förebyggande underhåll.

Angående solen så har man nog ändå gärna något slags kapell över sittbrunn mot solen.
Eventuellt kan ju fixa till ett kapellskydd för överbyggnaden också.

Behövde jag välja mellan just en Maxi 95 och en Vindö 30 i trä vet jag ju vad jag skulle valt.
Om inte annat så för känslan av att segla om plastburken i lä. När man man vill och var man vill. :D

Det är synd att träbåtar ofta blir så styvmoderligt behandlade av folk som inte har ett hum.
Se bara hur fasansfullt strukturellt dåliga många sjuttiotalsplastbåtar är.
De är ju ändå nästan nya i jämförelse.

Vad hette förresten den svenske långseglare hade så svår astma/allergi att han endast i yttersta nödfall
sökte land för bunkring av förnödenheter?
Tillslut blev han uppbringad av "kustbevakningen" i något bananland.
De försökte tända eld på båten med hjälp av bensin. Men en träbåt som legat i sjön några år brinner inte så lätt.
Tillslut fick de ta till ett flertal bazookaskott. Läste om han i någon båttidning när jag var liten.
Jag kanske minns helt fel?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av S-B A-son » sön 29 aug 2010, 15:06

bosseh skrev:Skeppsmasken är, enligt vad som sägs, väldigt svår. Träbåtar blir inte gamla i Medelhavet. Det finns lite små fiskebåtar men dessa tas ofta upp och bottenmålas.
Göran Schildt seglade Daphne i nästan 40 år. Många av dem i Medelhavet. Läs hans böcker. Mer av reseskildringar än seglingsböcker men mycket läsvärda.

Daphne byggdes 1935. I trä!

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Är det hopplöst med träbåt i medelhavet?!

Inlägg av bosseh » sön 29 aug 2010, 16:23

Frågeställningen handlar nog inte så mycket om huruvida det är möjligt att ha en träbåt i Medelhavet utan vad som är praktiskt och realistiskt.
Hur mycket underhåll krävs och framförallt, vad kostar det. För det krävs mycket underhåll, klimatet är tufft, sol och salt tar hårt. Det ligger ytterst få träbåtar i småbåtshamnarna av någon anledning. Fiskebåtarna är oftast välmålade och det står alltid gubbar och målar.
Det är inte billigt att lyfta båten. Att tex fernissa utomhus måste vara hopplöst - det blåser ständigt.
Tittar man på varvsområdena så står det enorma mängder båtar uppställda och väl insvepta och det brukar vara en febril aktivitet med upptagningar/sjösättningar mm. Det är nog svårt att pruta där!

Betr. råd om båt så läste jag fel på inversteringsnivån. För 200' faller ju 95:an. Men ska man bo flera år behöver man nog en del utrymme. Sen ska båten tåla hårt väder, för det är det ibland och det kan komma väldigt fort!

Skriv svar