Fock på Kutterstag vs Rulle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » fre 20 aug 2010, 09:20

CU-rullen är en variant till de "inrullare" som fanns före försegelprofilens intåg. Ursprunget är Wykeham-Martin-inrullaren, där liket ofta bestod av en kätting, för att få vridstyvhet (efter ett antal varv). Sådana fenger bara till en sak, att rulla in respektive ut seglet i sin helhet, i synnerhet ett stormsegel. Pistolhakarna tittar snabbt ut om man rullar in delvis. Just CA-rullen är säkert utmärkt men brottsgränsen är runt 2 ton, så man får tänka sig för - den ÄR förstaget, inte något som roterar runt detsamma, som de flesta moderna rullfocksmekanismer. Fördelen är som sagt att man kan haka på ett segel. Det finns varianter för att få det nästan lika smidigt om man har ett segel på wire också, nedhal, kapell och annat.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Håkan » fre 20 aug 2010, 09:34

Anders S skrev: Det finns varianter för att få det nästan lika smidigt om man har ett segel på wire också, nedhal, kapell och annat.
Det var min tanke...
Jag har kapell på däck men glömde att testa nedhal i somras.
Är det någon som använder det?
Tanken är att ta tackline som sitter perfekt framför förstaget och då fästa det i fallet för att kunna dra ned seglet och få det att stanna kvar på däck i hårt väder.

Som sagt, är det någon som kör så? /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Håkan » fre 20 aug 2010, 09:34

Anders S skrev: Det finns varianter för att få det nästan lika smidigt om man har ett segel på wire också, nedhal, kapell och annat.
Det var min tanke...
Jag har kapell på däck men glömde att testa nedhal i somras.
Är det någon som använder det?
Tanken är att ta tackline som sitter perfekt framför förstaget och då fästa det i fallet för att kunna dra ned seglet och få det att stanna kvar på däck i hårt väder.

Som sagt, är det någon som kör så? /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Eilean » fre 20 aug 2010, 09:44

Om vi talar stormfock, eller åtmistånde hårdvindsfock blir den ju såpass liten och hanterbar att den med lätthet går att knöla ner i en rymlig segelsäck fast seglet är halsat och skoten iskurna. Så gör jag i alla fall utan nämnvärda problem, min fock är på 15 kvm.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » fre 20 aug 2010, 10:08

Nerhal har jag använt på riktigt, jag hade en koster med ett långt peke ett par år för länge sedan. Då hade jag en lina som gick parallellt med wiren, knuten i fallhornet. Denna gick med seglet upp (en sak till som inte bör trassla...) och sedan lade jag fast denna lina på en knap. Poängen var att när fallet lossades slapp jag gå ut på peket för att dra ner seglet, utan kunde dra ner det från däck. Den andra poängen var att eftersom linan gick inne i hakarna, så hängde och slängde inte linan när man seglade, utan satt vackert inne i hakarna. Alltså, försök dra linan inne i hakarna, med dagens fina dyneematampar räcker styrkan suveränt på tre mm-lina. Jag använde polyesterlina, det gick det med.

Nu bör det ju gå bra att använda bara tackline-tampen också bara man tål att den den hänger och slänger framför seglet och i viss mån kanske motverkar fallspänningen om man sträcker upp den för mycket. Men testa gärna!
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » fre 20 aug 2010, 10:12

Eilean skrev:Om vi talar stormfock, eller åtmistånde hårdvindsfock blir den ju såpass liten och hanterbar att den med lätthet går att knöla ner i en rymlig segelsäck fast seglet är halsat och skoten iskurna. Så gör jag i alla fall utan nämnvärda problem, min fock är på 15 kvm.
Utan tvivel, min är något liknande. Men ett kapell som är litet längre och slankare kan ju se trevligt och shipshape ut, och så kan man ha seglet berett även till vardags. Det beror ju kanske på hur ofta man sätter upp kutterstaget. Min plan är nu att titta på hur en/om en peterbom skulle fungera, och om den kan göras löstagbar. Jag har en sk "prototyp" liggande. Allmänheten varnas.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Eilean » fre 20 aug 2010, 10:19

Anders S skrev:....Utan tvivel, min är något liknande. Men ett kapell som är litet längre och slankare kan ju se trevligt och shipshape ut, och så kan man ha seglet berett även till vardags. Det beror ju kanske på hur ofta man sätter upp kutterstaget. Min plan är nu att titta på hur en/om en peterbom skulle fungera, och om den kan göras löstagbar. Jag har en sk "prototyp" liggande. Allmänheten varnas.
Ja vårt kutterstag åker bara upp inför längre överseglingar och när det verkligen behövs. Med det uppsatt i tid och otid blir genuan så ohanterlig vid slag att all inomskärskryss blir en plåga. Det räcker med det förb-de babystaget.
Hade inte babystaget funnits hade jag också grävt ner mig i något bomarrangemang.
Vem vet, kanske nästa båt....

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av TOR_A » fre 20 aug 2010, 13:15

Håkan skrev: Å andra sidan börjar det bli poppis att hissa stagsegel då man länsar med gennaker så en en kombination hade kanske varit bra?
Problemet är väl att ett litet stagsegel på slören inte kommer i närheten av samma belastning som ett kutterförstag på kryss i storm...
Är stagsegel ett för klent arrangemang? I så fall varför då? Tycker annars det låter som ett bra alternativ...
mvh Erik

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Håkan » lör 21 aug 2010, 14:20

TOR_A skrev:
Håkan skrev: Å andra sidan börjar det bli poppis att hissa stagsegel då man länsar med gennaker så en en kombination hade kanske varit bra?
Problemet är väl att ett litet stagsegel på slören inte kommer i närheten av samma belastning som ett kutterförstag på kryss i storm...
Är stagsegel ett för klent arrangemang? I så fall varför då? Tycker annars det låter som ett bra alternativ...
mvh Erik
En ren gissning
Om båten inte är byggd för kutterstag så krävs det väl en hel del förstärkningar för att göra ett nytt förstaginfästning mitt på fördäck?
En liten fock på undanvinden är nog en annan sak och kräver inte samma förstärkning som om det skall hålla för kryss i hård vind, eller?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 21 aug 2010, 15:44

Kutterstagsinfästningen måste ju inte sitta inne på däck? Min sitter precis på båtnäbben, (genuarullen en bit framför på peket) där är båten som allra starkast. Det ger även en större fock som går att använda även om det inte blåser kuling.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » lör 21 aug 2010, 16:04

Guitar Nilsson skrev:Kutterstagsinfästningen måste ju inte sitta inne på däck? Min sitter precis på båtnäbben, (genuarullen en bit framför på peket) där är båten som allra starkast. Det ger även en större fock som går att använda även om det inte blåser kuling.
Många kallar den lösningen för "inre förstag" och menar att ett kutterstag verkligen innebär ett förstag en bit in på fördäck, och ofta en bit ner på masten (just det är mer valfritt). Eftermonterar man ett "äkta" kutterstag måste det sitta stabilt, det är givet. Ett "inre förstag" kan vara mycket enklare att komplettera med, särskilt enkelt på båtar som fått ett eftermonterat peke.
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av styrman » sön 22 aug 2010, 13:46

Anders S skrev:Många kallar den lösningen för "inre förstag" och menar att ett kutterstag verkligen innebär ett förstag en bit in på fördäck, och ofta en bit ner på masten (just det är mer valfritt). Eftermonterar man ett "äkta" kutterstag måste det sitta stabilt, det är givet. Ett "inre förstag" kan vara mycket enklare att komplettera med, särskilt enkelt på båtar som fått ett eftermonterat peke.
Ok? Då får jag ändra rubriken på tråden :oops:
Jag har nog precis som Herr Nilsson; ett inre förstag som är löstagbart.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Anders S » sön 22 aug 2010, 15:12

styrman skrev:Ok? Då får jag ändra rubriken på tråden :oops:
.

Det tror jag inte behövs. Det var mer tänkt som förklaring till att seglare A kan påstå att ett kutterstag, det kräver förstärkningar och modifieringar om det inte finns, medan seglare B menar att det är väl bara i princip att häkta fast i ordinarie förstagsinfästning. Det kan ju då vara bra att veta att det finns två benämningar på en liknande funktion.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 22 aug 2010, 19:12

Anders S skrev:
styrman skrev:Ok? Då får jag ändra rubriken på tråden :oops:
.

Det tror jag inte behövs. Det var mer tänkt som förklaring till att seglare A kan påstå att ett kutterstag, det kräver förstärkningar och modifieringar om det inte finns, medan seglare B menar att det är väl bara i princip att häkta fast i ordinarie förstagsinfästning. Det kan ju då vara bra att veta att det finns två benämningar på en liknande funktion.
Eftersom jag inte kan låta bli att "klottra" kan jag meddela att jag gjorde nya fästen för mitt kutterstag (inre förstag?) både uppe i masten och vid båtnäbben. Enligt Seldén bör man inte sätta övre fästet lägre än 40 cm från masttoppen om man vill slippa backstag så det hamnade just 40 cm från toppen. Även det nedre fästet svetsade jag dit ett nytt, det sitter som berget i både peket och stävskenan som sitter med grova bultar. Efter att ha seglat en hel del med x-focken vet jag att det hade varit helt fel att flytta in staget på däck, tex bakom ankarboxen, då hade segelytan blivit för liten för de flesta förhållanden.

Har ni sett ett vackrare segelplan?
Bilagor
Hannele under segel (Medium).jpg
Storsegel 26,5 kvadrat, fock 19. Genua 38.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Fock på Kutterstag vs Rulle

Inlägg av TOR_A » tis 24 aug 2010, 10:24

Guitar Nilsson skrev:
Anders S skrev:
styrman skrev:Ok? Då får jag ändra rubriken på tråden :oops:
.

Det tror jag inte behövs. Det var mer tänkt som förklaring till att seglare A kan påstå att ett kutterstag, det kräver förstärkningar och modifieringar om det inte finns, medan seglare B menar att det är väl bara i princip att häkta fast i ordinarie förstagsinfästning. Det kan ju då vara bra att veta att det finns två benämningar på en liknande funktion.
Eftersom jag inte kan låta bli att "klottra" kan jag meddela att jag gjorde nya fästen för mitt kutterstag (inre förstag?) både uppe i masten och vid båtnäbben. Enligt Seldén bör man inte sätta övre fästet lägre än 40 cm från masttoppen om man vill slippa backstag så det hamnade just 40 cm från toppen. Även det nedre fästet svetsade jag dit ett nytt, det sitter som berget i både peket och stävskenan som sitter med grova bultar. Efter att ha seglat en hel del med x-focken vet jag att det hade varit helt fel att flytta in staget på däck, tex bakom ankarboxen, då hade segelytan blivit för liten för de flesta förhållanden.

Har ni sett ett vackrare segelplan?
Det är någonting sådant jag tänker mig men med ett stagsegel stället för borttagbart ”inreförstag”. Tänk vad smidigt att bara rulla in genuan och hissa stagfocken. Jag har 7/8 dels rigg med backstag, antar att max 40 cm under förstagsinfästningen gäller då.

Funderar på vilken betýdelse det har att stagsegel-staget inte sitter fixerat i masten. Vad är skillnaden mellan ett förstag som sitter fixerat i masten jämfört med ett stagsegel som sitter i ett fall som löper i ett block och ner till däck? Eller spelar det ingen roll (förutom mer töjning pga den extra längden)?

Skriv svar