SXK:s bojar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » tor 19 aug 2010, 17:06

Själv har jag nästan aldrig använt någon SXK-boj trots 40 år som medlem i Västkustkretsen. Men jag kan känna sympati för den allt större skara seglare som ondgör sig över att SXK annekterar de allra bästa ankarplatserna i naturhamnarna och därmed privatiserar dem och försöker utestänga alla som inte är medlemmar i SXK:s västkustkrets.

Det skulle vara intressant att få saken rättsligt prövad. Det skulle förvåna mig om SXK och dess medlemmar verkligen skulle få rätt att avvisa ickemedlemmar och förbjuda dem att använda bojarna.

SXK torde inte äga den mark (sjöbotten) som utnyttjas. Arrenderar de den eller har de någon annan form av avtal med markägarna?

Om SXK kan så skulle väl vem som helst på samma sätt kunna lägga ut bojar, där det passar? Det kanske bara är att komma först till kvarn?

Så mycket vrede som dessa blåa bojar genererar, så mycket som det tjafsas om detta, så mycket adrenelin som saken utlöser årligen, litervis, tycker jag att SXK borde ge fullständig information om vad som gäller, rättsligt och moraliskt. Det lilla som står i deras föreskrifter ger inte mycket ledning.

Om SXK kan förbjuda ickemedlemmar att använda bojarna bör detta tydligt framgå och SXK borde i så fall se till att saken prövades rättsligt. Om SXK mot alla förmodan skulle vinna en process, så bör de hålla på sin rätt och vara oerhört tydliga, så att alla vet som gäller.

Om de skulle förlora en process, bör de välkomna alla utan undantag att använda bojarna. Vilket också bör framgå entydigt och klart.



.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Anders S » tor 19 aug 2010, 17:15

Det enda som är intressant (juridiskt) här är om SXK har rätt att lägga ut bojen. I övrigt kan naturligtvis ingen göra anspråk på bojen med bättre rätt än ägaren till den, dvs SXK och i förlängningen medlemmarna, via bojreglementet.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: SXK:s bojar

Inlägg av S-B A-son » tor 19 aug 2010, 17:38

Brendan skrev: ... SXK annekterar de allra bästa ankarplatserna i naturhamnarna och därmed privatiserar dem och försöker utestänga alla som inte är medlemmar i SXK:s västkustkrets
Jag och min gode vän med sin Misil 2 delade bojen på Hermanös ostsida andra veckan i augusti i fjol. Inte långt ifrån oss, men tillräckligt långt, låg en enegelsk båt på svaj.

Om du menar att det inte går att ankra jämte en boj så kan säkert både jag och andra lära dig hur man gör! Det är aldrig försent att förkovra sig!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Segelbo » tor 19 aug 2010, 17:59

Herregud, är det sånt bråk om bojarna...?? :o
Konstigt egentligen. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att avvisa någon utan märke på båten från en SXK-boj. Jag kanske är mesig, men jag mår mycket bättre av att inte bråka med folk i onödan. Så förtvivlat fullt är det inte, ens på västkusten på sommaren, att man inte kan hitta någonstans att släppa sitt ankare.
Gör folk verkligen det? Avvisar icke medlemmar från bojar... Är det SXK:s mening att man ska göra det?
Antagligen är det bra för medlemsrekryteringen om icke-medlemmar ser vilken rasande fin service SXK bjuder på med sina bojar. Utan att bli bortkörda av medlemmar förstås. Det torde innebära motsatsen.
Men jag kanske har helt fel...? :roll:
---
Bosse
Monsun 31, #116

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Nemertina » tor 19 aug 2010, 18:27

Brendan skriver att många upprörs "över att SXK annekterar de allra bästa ankarplatserna i naturhamnarna och därmed privatiserar dem och försöker utestänga alla som inte är medlemmar i SXK:s västkustkrets". Att han själv inte använt dessa bojar under 40 år på västkusten är uppenbart. Hade han någon gång ankrat upp en natt i någon av vikarna med SXK bojar under högsäsong så hade han varit omgiven av ett stort antal ankarliggare. Jag vet inte vilka vikar han menar där bojarna skulle utestänger andra från "dom allra bästa ankarplatserna" - jag tror att jag nyttjat de flesta av bojarna utmed västkusten och inte kan man säga att bojarna hindrar andra i t ex Dannemark eller Slubbersholmen att ankra upp?? Och inte heller är bojarna bara till för medlemmar i Västkustkretsen - alla medlemmar är välkomna.

Själv tycker jag som ensamseglare att det är guld värt att kunna ligga på svaj utan att behöva trassla med ett tungt ankare, och jag skall erkänna att jag flera gånger blivit förbannad på icke-SXK båtar som utnyttjar bojarna. Mest för att jag tycker det är en liten avgift per år (i relation till annat som båtlivet kostar) för att vara medlem. Jag tror också många använt de bergsdubbar som SXK satt fast på många ställen, och varit tacksamma för de hamnskisser som kretsarna tar fram. Ytterligare skäl till att stödja verksamheten. Sen utgår jag ifrån att SXK har införskaffat de tillstånd, som eventuellt krävs, för att lägga ut bojarna.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » tor 19 aug 2010, 18:37

Anders S skrev:Det enda som är intressant (juridiskt) här är om SXK har rätt att lägga ut bojen. I övrigt kan naturligtvis ingen göra anspråk på bojen med bättre rätt än ägaren till den, dvs SXK och i förlängningen medlemmarna, via bojreglementet.
Javisst, det är ju just det jag tycker SXK bör klargöra.

Eftersom de annekterar de bästa lägena för ankring, borde det vara självklart att de redovisar med vilken rätt de gör det.
Om det finns prejudikat bör det komma fram, så blir det några liter mindre adrenalinflöde och litet färre hjärtinfarkter förhoppningsvis.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » tor 19 aug 2010, 18:45

S-B A-son skrev:
Brendan skrev:
Om du menar att det inte går att ankra jämte en boj så kan säkert både jag och andra lära dig hur man gör! Det är aldrig försent att förkovra sig!

mvh Sven-Barry
Nej, jag menar inte att det inte går att ankra jämte en boj. Det har jag gjort många gånger i skotska farvatten. Som jag skrev har jag inte haft ont av det själv, men jag känner sympati för alla dem som uttrycker missnöje med att SXK annekterar de allra bästa platserna för ankring och vill avvisa andra än medlemmar och hindra dem från att använda bojarna. Jag förstår dessa seglares synpunkter men skyr själv bojarna som pesten för att slippa eländet.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » tor 19 aug 2010, 18:50

Segelbo skrev:Herregud, är det sånt bråk om bojarna...?? :o
Konstigt egentligen. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att avvisa någon utan märke på båten från en SXK-boj. Jag kanske är mesig, men jag mår mycket bättre av att inte bråka med folk i onödan. Så förtvivlat fullt är det inte, ens på västkusten på sommaren, att man inte kan hitta någonstans att släppa sitt ankare.
Gör folk verkligen det? Avvisar icke medlemmar från bojar... Är det SXK:s mening att man ska göra det?
Antagligen är det bra för medlemsrekryteringen om icke-medlemmar ser vilken rasande fin service SXK bjuder på med sina bojar. Utan att bli bortkörda av medlemmar förstås. Det torde innebära motsatsen.
Men jag kanske har helt fel...? :roll:
SXK:s mening är att man på ett vänligt sätt ska påpeka att bojarna endast är till för medlemmar och be dem lämna bojen, om de inte är medlemmar, ja. Själv skulle jag inte heller drömma om att göra det. Det blir ofelbart misstämning, kanske bråk.

Och visst finns det väl ofta andra ställen att ankra på, men de bästa ställena är som sagt annekterade av SXK. Med vilken rätt frågar man sig?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » tor 19 aug 2010, 19:01

Nemertina skrev: Själv tycker jag som ensamseglare att det är guld värt att kunna ligga på svaj utan att behöva trassla med ett tungt ankare, och jag skall erkänna att jag flera gånger blivit förbannad på icke-SXK båtar som utnyttjar bojarna. Mest för att jag tycker det är en liten avgift per år (i relation till annat som båtlivet kostar) för att vara medlem. Jag tror också många använt de bergsdubbar som SXK satt fast på många ställen, och varit tacksamma för de hamnskisser som kretsarna tar fram. Ytterligare skäl till att stödja verksamheten. Sen utgår jag ifrån att SXK har införskaffat de tillstånd, som eventuellt krävs, för att lägga ut bojarna.
Du nämner bergdubbarna. Med dem är det en helt annan sak. De är till för alla, även icke medlemmar.

Beträffande hamnskisserna finns det väl ingen konflikt. Dem betalar man för och stöder därigenom verksamheten.

Du utgår ifrån att SXK har införskaffat de tillstånd som eventuellt krävs för att lägga ut bojar. Det tror jag också att SXK har gjort. Men min lilla försynta fråga är fortfarande om SXK har rätt att avvisa ickemedlemmar. Jag har förstått att det är många som gärna vill veta vilken rättslig grund SXK står på, om det finns några prejudikat eller dylikt.

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Nemertina » tor 19 aug 2010, 19:34

Brendan, nu blandar du äpplen och päron. Du ondgör dig över att bojarna tar de bästa ankarplatserna och hindrar andra från att ankra upp, och uttrycker att många störs av detta. Sedan pratar du om rätten att avvisa icke SXK medlemmar från att ligga vid bojarna, vilket förstås är en annan fråga. Jag kan fortfarande inte se hur dessa bojar på västkusten hindrar andra för att ankra upp i samma vik, även om förstås några "platser" är upptagna (vad jag vet så finns det inga vikar med mer än tre bojar här). Och vilka är de "allra bästa ankarplatserna" i en stor vik som Dannemark?

Jag har vid några tillfällen vänligt påpekat att bojarna är för medlemmar och fått till svar att man lagt sig där för att det var ledigt, men att man självklart flyttar sig om det kommer en medlem som vill ha bojen. Vilket också skett utan sura miner. Självklart har man ingen rätt (eller möjlighet) att "avvisa" någon som ligger vid bojen utan det handlar mer om vanlig hyfs bland folk. Ligger det en tom boj och man vill ligga just där, är det ju inget som hindrar att man ankrar upp alldeles bredvid, om man nu tycker att det är den "allra bästa" platsen. Ligger det en båt där redan så kanske den ändå hade ankrat upp på just den platsen ändå eftersom läget är så bra?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: SXK:s bojar

Inlägg av S-B A-son » tor 19 aug 2010, 20:04

Ett klargörande över vilka som har tillåtelse att ligga vid bojarna.

Normalt sett räcker det inte att bara vara medlem utan båten måste också vara registrerad hos SXK, föra "båtmärket" samt ha tydligt namn med hemmahamn.

Enda undantaget jag känner till är bojarna vid Kungsö (Vk) som får användas av vem som helst. Nu har tyvärr dessa inte synts till på flera år av något skäl som jag inte känner till.

Annars stämmer mina erfarenheter med Nefertinas. Det är utmärkt enkelt att använda bojarna när man seglar ensam.

mvh Sven-Barry

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: SXK:s bojar

Inlägg av callisto » tor 19 aug 2010, 20:58

SXK har i många år har lagt ut bojar - mest förvånad att inte Storföretagande sponsor-bolag och klubbar (som tex stekar-wannabierna i Viamare Club m.fl.) gjort likadant.
De senare har ju lagt beslag på delar av populära gästhamnar som t.ex. Sandhamns-reservatet.
Varför man inte redan annekterat populära naturhamnar med bojar utlagda på första parkett och att dessa bojar helst också "förbokas" i likhet med gästhamnen så att de ligger tomma tills någon fullvärdig behagar komma beror nog endast på allemansrätten.

Inser inte SXK m.fl. hur dålig goodwill det är att avvisa Svensson i sin gamla Maxi - blir lätt att den avvisade betraktar SXK som befolkad av uppnäsor - visserligen numera utan Blazer med klubbmärke, Scarf, Docksides och Vegamössa (i naturhamnen).

Dela med er av bojarna - eller ta bort dem. Bojarna ligger på allmänning.
En parallell kan hittas i klättringsvärlden. De krampor et.c. som är monterade används därefter av alla.

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Ove T » tor 19 aug 2010, 21:22

Hej
Att SXK:s bojar annekterar ankarvikar är inte sant. I varje fall inte med de senaste ca 30 utlagda bojarna på västkusten som består av en stor sten på ca 1500 kg och en lina som är bara någon meter längre än vattendjupet. Dessa bojar försöker man lägga nära land där man inte kan ankra då man inte kan ha så kort lina eller kätting. Detta gör att man skonar botten då ingen lina eller kätting släpar på botten. Det är snarare så att fler båtar får plats i viken med SXK bojar.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Lasse L » tor 19 aug 2010, 22:02

callisto skrev: En parallell kan hittas i klättringsvärlden. De krampor et.c. som är monterade används därefter av alla.
Med vilken rätt har klättrarna att skada bergen och lämna kvar skrotet i naturen?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Eilean » tor 19 aug 2010, 22:21

Herregud. Hur kan ett fåtal, ja det är ett fåtal bojar, drygt 130 om jag minns rätt läns hela vår kust och insjöar, om man ser till det totala antalet möjliga, goda platser man kan lägga sitt ankare på, uppröra så?
Under alla de år jag seglat, och jag ankrar som bekant ofta och gärna, har jag aldrig, jag menar aldrig, upplevt någon konflikt med en SXK-boj. Vare sig på ost- eller västkusten. Någon enstaka gång har jag tagit en boj, men oftast avstått då min båt egentligen överstiger gränsen för vad bojarna tål. Och alltid lagt mitt ankare bredvid.

Det vore intressant om Brendan kunde ge ett exempel på ett bojläge som "annekterar" en ankarplats och förhindrar ankring i närheten.

Skriv svar