Besättning sökes till transportsegling England-Sverige

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Stream
Guldmedlem

Besättning sökes till transportsegling England-Sverige

Inlägg av Stream » tis 17 aug 2010, 19:02

Hej,

jag söker besättning till en transportsegling mellan England och Sverige våren 2011.

Sträckan är Plymouth-Stockholm och båten är en Rob Humphreys-ritad halvtonnar-racer på 30 fot.

Jag betalar samtliga kostnader: flyg till UK, tåg till Plymouth, mat, dryck, hamnavgifter, bärs mm.

Hör av er om intresse finnes.

/Andreas

PC
Platinamedlem

Re: Besättning sökes till transportsegling England-Sverige

Inlägg av PC » tis 17 aug 2010, 19:08

Ca når på våren? Seiler du etapper eller vil du ha ett mannskap hele turen?

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » tis 17 aug 2010, 19:18

Slutet av april - början av maj. Etapper går bra, förutsatt att resekostnaderna inte drar iväg för mycket.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 17 aug 2010, 19:56

Har själv gjort en liknande resa Amsterdam - Halmstad när jag köpte min Feeling.
Ungefär samma storlek.

En händelserik resa. Förstaget brast på väg ut på Nordsjön, motorstop utanför Frisiska öarna i noll vind, ingen plotter första biten med nattsegling...

Lite "goda" råd.
* Lägg lite extra tid med att kolla båten innan ni ger er av.
* Var medveten om att det är jävligt strömt i de farvattnen, motorn på min båt var på gränsen vilket krävde bra planering med tidvattnet.
^Det är ganska långt mellan hamnarna så ha bra koll¨på vädret. Vi hade tur men en kompis som leveransseglade La Rochelle - Halmstad har sämre tur och berättade om riktigt mäktig sjö utanför Holland.

Skulle göra om resan själv igen så bli inte avskräckt och med noggrann planering blir det en kanonupplevelse för dig/er...

Lycka till.

/Svante

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 17 aug 2010, 22:08

Vi är några i klubben som utför leveransseglingar ibland, men då är betalningen betydligt bättre.
Det här verkar ju vara rena riskprojektet dessutom.

En av våra medlemmar seglade en 42-fotare från trakten av Plymouth till Sverige i våras. Det var
en tur på 900 M och tog sin rundliga tid.

Jag har själv seglat min cruiser-halvtonnare tur och retur Göteborg - Isle of Wight i juli månad, och det var delvis
riktigt tufft med vindstyrkor upp till 8 beaufort och sjö därefter.

Att segla en okänd racer-halvtonnare i april över 1 000 M utan annan ersättning än
mat, logi och resekonstnader kräver nog entusiasm långt utöver det vanliga.

.

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » ons 18 aug 2010, 06:52

Brendan skrev: Det här verkar ju vara rena riskprojektet dessutom.
Hur menar du att det "verkar vara rena riskprojektet"?
Har du någon aning om båtens skick? Besättningens erfarenhet och kompetens? Planering och tidplan?
Den här tråden handlar om att jag söker besättningsmedlemmar. Brendan, sluta chickanera mitt projekt genom att skriva om risker som du inte har en aning om och insinuera att ersättningen är för låg. Jackass.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 aug 2010, 07:18

Stream skrev:Brendan, sluta chickanera mitt projekt genom att skriva om risker som du inte har en aning om och insinuera att ersättningen är för låg. Jackass.
Jag tyckte inte heller att Brendans inlägg var någon höjdare när det gäller diplomati men påpekandena har väl ändå en viss bäring på ditt projekt ?
SOM MODERATOR föreslår jag att den här delen av diskussionen genast avbryts.

Som Anders S önskar jag dig lycka till, och alldeles riktigt, Brendan kan inte veta vilken besättning du kan dra ihop och innan du har en besättning kan du förstås inte göra någon tidplan alls.
Anders S

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » ons 18 aug 2010, 08:07

Analyser av risker kommer tas individuellt med de som kommer utgöra besättningen. Prel. tidplan finns redan.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 18 aug 2010, 08:14

Vi kan nog lugnt konstatera att Brendan och hans seniorpolare inte är rätt målgrupp :wink: Jag har själv tidigare mot endast logi och resekostnad, ibland utan det senare tom hjälpt till för att transportsegla ett par båtar, en resa som skulle gå från Medelhavet och Åland-Åhus. Medelhavsresan blev bara en veckas vistelse/segling på plats och det blev istället lastbilstransport hem för båten. I vilket fall, utan ungar och familj skulle jag fortfarande vara öppen för sådana resor så jag är säker på att du hittar ditt folk som både vill och kan hjälpa dig. Men skippa att annonsera i Seniorseglarnas forum :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

HansFolke
Trogen medlem

Inlägg av HansFolke » ons 18 aug 2010, 12:09

Lycka till. Med rätt besättning går detta bra det finns alltid olyckskorpar som kraxar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 18 aug 2010, 12:32

Hade jag varit säker på att jag hade kunnat så skulle jag anmält mitt intresse...
Med lite sunt förnuft så ska inte resan vara något större bekymmer.
God tur.
Här är några friskusar som gjort resan ganska nyligen...
http://www.blur.se/2010/07/25/pa-vag-ti ... r-vackert/

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 18 aug 2010, 13:29

Även om Brendan i mitt tycke är lite väl konservativ (eller vad man nu skall benämna det) så är det viktigt att någon framför den synen. Då skall han inte behöva höra "olyckskorpar" och värre saker. På detta forum är det lite väl ofta som det finns stor entusiasm kring nya spännande äventyr, parat med ingående -ibland för ingående- analys av de som det gått illa för. Just därför är Brendans påpekanden mycket bra.

För min del visste jag inte att detta forum var öppet för annonser. Om Streams inlägg skall vänligt tolkas som en diskussion kring en framtida resa UK - Sverige, då är Brendans inlägg desstu mer relevant. Är Streams inlägg en ren annons ... har den då på detta forum att göra?
(Ja, alltså, vad gör våra moderatorer?)

/Jaramaz

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 aug 2010, 13:43

Vad gör våra moderatorer? frågar Jaramaz

I det här fallet, påpekar för Stream att Brendans inlägg har bäring på frågan och begär att diskussionen runt Brendans inlägg skall upphöra. På tuffare forum än detta hade signaturerna Seglaren, HansFolke och t o m Jaramaz varnats, eftersom de fortsatt tjafset, här är vi snällare. Men ja, jag tycker också att Brendans kommentar är rimlig, om än burdus.

Erbjudanden om gratis segling (ragga besättning) tror jag vi har etablerat är OK. Ville du också fråga om någon ville hänga med på något kul till våren, så varsågod.
(Vi talar ju om Stream, som har en historik på forumet och enligt uppgift "all-inclusive for free", inte om någon nyregad som säljer "paying guest-platser").
Anders S

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 18 aug 2010, 14:10

Låter som en trevlig liten resa :-)
Alltid roligt att segla... speciellt när man har ett mål

Farligt? vem vet kanske blir man ihjälkörd utanför konsum, kanske inte
Med rätt förberedelser så går det säkert bra
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Camilla
Trogen medlem

Inlägg av Camilla » ons 18 aug 2010, 14:21

Stream skrev:
Brendan skrev: Det här verkar ju vara rena riskprojektet dessutom.
Hur menar du att det "verkar vara rena riskprojektet"?
Har du någon aning om båtens skick? Besättningens erfarenhet och kompetens? Planering och tidplan?
Den här tråden handlar om att jag söker besättningsmedlemmar. Brendan, sluta chickanera mitt projekt genom att skriva om risker som du inte har en aning om och insinuera att ersättningen är för låg. Jackass.
Stream, eftersom jag själv har seglat den här vägen i en halvtonnare, så vet jag såpass att jag gärna vill utfärda en varning och att du inte tar för lättsinnigt på det. Att segla i engelska kanalen med hela Atlanten liggande på och kraftiga tidvattenströmmar kräver mycket kunnande och stor försiktighet.

Men berätta gärna om båten mer i detalj. Lägg gärna ut en bild på den.

Jag insinuerar inte att ersättningen är låg. Jag konstaterar att den är lägre än vad som normalt betalas ut, och då är det ändå betydligt bekvämare och större båtar än den aktuella.

Hälsningar
Brendan (skrivet på Camillas dator, därav signaturen)
Senast redigerad av 1 Camilla, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar