Tungt segelhissande
Tungt segelhissande
Har en Havkat 31 som storen på c:a 42 m2 är rätt jobbig att hissa. Har enkla travare med små hjul vid lattorna och undrar om någon haft något liknande och bytat till skena med kullagrade travare som vet hur stor förbättring det blir. Vilket fabrikat verkar bäst? Är det värt kostnaden?
Tacksam för svar. Mvh Anders
Tacksam för svar. Mvh Anders
..fixa till en sån här till skruvdragaren
Havkat skrev:Har en Havkat 31 som storen på c:a 42 m2 är rätt jobbig att hissa. Har enkla travare med små hjul vid lattorna och undrar om någon haft något liknande och bytat till skena med kullagrade travare som vet hur stor förbättring det blir. Vilket fabrikat verkar bäst? Är det värt kostnaden?
Tacksam för svar. Mvh Anders
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Tungt segelhissande
Har du sprayat likrännan med nåt glidtjosan? Clas O har en marinspray med teflon jag kör med, sitter kvar ganska bra i regn med. Utan spray går det hemskans trögt att hissa, med spray mycket lättare. Ursäkta om det blev ett bessermesser-råd...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Tungt segelhissande
Vi har ett Kevlarsegel på 47m2 med kullagrade travare och
ett dacronsegel på 39m2 med vanliga travare + kullagrade vid lattorna
Kevlarseglet har inte en skena utanpå masten utan kullagrade travare i befintlig mastränna.
Givetvis är Kevlarseglet lättare att hissa men det beror dels på bättre travare men också att seglet är lättare i sig.
Båda har genomgående lattor och det gör också att det blir tyngre att hissa.
En sak som folk ofta missar är att det enklaste sättet är att hissa direkt i fallet där det kommer ut ur masten.
Bara det att du passerar ett block på vägen och lägger det runt en winsch gör det mycket tyngre att hissa.
Ett segel som du lätt får upp ensam vid masten kan behövas winschas upp från sittbrunnen...
Jag skulle göra så här:
1) Hissa vid masten
2) Kolla vad det kostar att byta travarna mot kullagrade
3) Kolla om det går att sätta utväxling i fallet
(Fallet fäst i masttoppen och leds först ned till ett block på toppen av seglet och sedan upp igen till masttoppen)
4) Byta segel till Kevlar
5) Sätt ränna på masten
ett dacronsegel på 39m2 med vanliga travare + kullagrade vid lattorna
Kevlarseglet har inte en skena utanpå masten utan kullagrade travare i befintlig mastränna.
Givetvis är Kevlarseglet lättare att hissa men det beror dels på bättre travare men också att seglet är lättare i sig.
Båda har genomgående lattor och det gör också att det blir tyngre att hissa.
En sak som folk ofta missar är att det enklaste sättet är att hissa direkt i fallet där det kommer ut ur masten.
Bara det att du passerar ett block på vägen och lägger det runt en winsch gör det mycket tyngre att hissa.
Ett segel som du lätt får upp ensam vid masten kan behövas winschas upp från sittbrunnen...
Jag skulle göra så här:
1) Hissa vid masten
2) Kolla vad det kostar att byta travarna mot kullagrade
3) Kolla om det går att sätta utväxling i fallet
(Fallet fäst i masttoppen och leds först ned till ett block på toppen av seglet och sedan upp igen till masttoppen)
4) Byta segel till Kevlar
5) Sätt ränna på masten
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Tungt segelhissande
En sak till: Fundera på en billig elwinch (de billigaste är nog egentligen de som säljs som ankarspel med enbart lintrumma").
Anders S
Re: Tungt segelhissande
Tack för svaren. Jag har smort travarna, utväxlat fall, el winch men det verkar som friktionen i mastskenan är för stor så det jag undrar är hur stor skillnaden blir med ny skena och kullagertravare. Jag har ett mastlik på 14 m, bom på 5 m och en del akterrunda och 6 st genomgående lattor.
Anders
Anders
Re: Tungt segelhissande
Nu har vi ett förhållandevis mycket litet storsegel (16 m2) men det glider iallafall väldigt bra i rännan. Precis som Guitar sa så bör man spraya likrännan invändigt varje vår med någon teflonspray, vi kör med Biltemas.
Det glider så bra så jag lätt hissar upp på 5-10 sek utan winch, och när man tar ner så räcker det med att släppa fallet så rasar seglet ner på momangen.
Om likrännan är smutsig så kan det ju löna sig att torka ur den först med en trasa, och därefter smörja.
Det glider så bra så jag lätt hissar upp på 5-10 sek utan winch, och när man tar ner så räcker det med att släppa fallet så rasar seglet ner på momangen.
Om likrännan är smutsig så kan det ju löna sig att torka ur den först med en trasa, och därefter smörja.
Re: Tungt segelhissande
Genomgående lattor ökar ju vikten en hel del, även trycket mot masten, och med över 40 m2 så är ju hela seglet rätt tungt. Har du provat att enbart köra en lös travare i spåret hela vägen upp, bara för att känna om det verkligen är något motstånd någonstans.
Jag märkte skillnad när jag kompletterade med ytterligare 3 genomgående lattor i min gamla cruisingstor. Det blev märkbart tyngre även om det går att handjaga upp den i topp (23 m2)
För att hålla spåret någorlunda rent från både skit och salt så har jag en lös travare som jag klistrat fast den mjuka delen av ett kardborreband på. Den får sig en tur då i då i likrännan indränkt med teflonsmörjmedel.
Jag märkte skillnad när jag kompletterade med ytterligare 3 genomgående lattor i min gamla cruisingstor. Det blev märkbart tyngre även om det går att handjaga upp den i topp (23 m2)
För att hålla spåret någorlunda rent från både skit och salt så har jag en lös travare som jag klistrat fast den mjuka delen av ett kardborreband på. Den får sig en tur då i då i likrännan indränkt med teflonsmörjmedel.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Tungt segelhissande
Hur funkar det på trådskaparens båt?Tommy skrev:Det glider så bra så jag lätt hissar upp på 5-10 sek utan winch, och när man tar ner så räcker det med att släppa fallet så rasar seglet ner på momangen.
Släpper vi vår stor så rasar även det ned...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Tungt segelhissande
Skall prova att hissa seglet utan travare vid avmastningen för att känna skillnaden. Ner går seglet lätt. Tack för alla tips.
Anders
Anders
Re: Tungt segelhissande
Jag har samma problem som Havkat under ungefär samma förutsättningar. Det är precis som Håkan och SWE är inne på:
- ett 40 kvm segel är tungt (märks när det skal till/från båten på vår och höst, helst skall man vara två)
- genomgående lattor ökar trycket mot likrännan och gör det än tynre att hissa.
och också som någon anmärkte att friktionen i block osv kan lägga sten på börda - jag kan lätt dra upp storen i topp för hand framme vid masten.
I likhet med Havkat har jag provat med utväxling av fallet (block toppen på storen osv). Då går det genast mycket lättare - förutom rena utväclingen så minskar trycket i blocken ordentligt så friktionen minskar, dessutom vald jag en lina av mindre diameter som då löpte ännu smidigare. Tog bort detta då det blev så jäkla mycket tamp, och då storen inte kommer ner lika lätt.
På en tidigare båt bytte jag till stor (~33 kvm) med genomgående lattor, det blev genast mycket svårare att dra upp den.
Även jag har funderat på speciell skena för riktigt kullagrade travare - men givit upp detta, det blir mest dyrt. Fast så har jag redan en elwinch, så det går alltid att få upp storen.
Det går inte att direkt jämföra med avsevärt mindre segel, krafterna växer mer än linjärt med segelytan.
/J
- ett 40 kvm segel är tungt (märks när det skal till/från båten på vår och höst, helst skall man vara två)
- genomgående lattor ökar trycket mot likrännan och gör det än tynre att hissa.
och också som någon anmärkte att friktionen i block osv kan lägga sten på börda - jag kan lätt dra upp storen i topp för hand framme vid masten.
I likhet med Havkat har jag provat med utväxling av fallet (block toppen på storen osv). Då går det genast mycket lättare - förutom rena utväclingen så minskar trycket i blocken ordentligt så friktionen minskar, dessutom vald jag en lina av mindre diameter som då löpte ännu smidigare. Tog bort detta då det blev så jäkla mycket tamp, och då storen inte kommer ner lika lätt.
På en tidigare båt bytte jag till stor (~33 kvm) med genomgående lattor, det blev genast mycket svårare att dra upp den.
Även jag har funderat på speciell skena för riktigt kullagrade travare - men givit upp detta, det blir mest dyrt. Fast så har jag redan en elwinch, så det går alltid att få upp storen.
Det går inte att direkt jämföra med avsevärt mindre segel, krafterna växer mer än linjärt med segelytan.
/J
Re: Tungt segelhissande
Då verkar allt OK då?Havkat skrev:Skall prova att hissa seglet utan travare vid avmastningen för att känna skillnaden. Ner går seglet lätt. Tack för alla tips.
Anders
Då återstår bara något av följande alternativ:
1) Köp ny båt med mindre stor
2) Köp nya lättare segel
3) Överväg att endast ha 2 genomgående lattor + 2 vanliga
4) Skaffa elwinsch
5) Styrketräna
Givetvis utgår jag ifrån att inget annat påverkar storen som skot, kick, cunningham, rev eller att du inte hissar i vindögat...
Proffsen backar tex båten då de hissar storen för att minska trycket vid hård vind men det har vi aldrig provat...
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Tungt segelhissande
Man behöver inte byta skena för att få kullagrade travare. Jag kör med 7 fullattor och med seglet följde Rutgersson Battcar, kullagrad travare som passar direkt i likrännan. Utan de skulle det vara svårt få upp seglet, ner ska vi inte prata om. Nu rasslar det bara till och seglet rasar ner på under 2 sekunder (ingen överdrift utan helt sant).
Vad travarna kostar har jag ingen aning om men de måste användas tillsammans med lattfästen som passar, inre lattfästet skruvas på en 10mm gängad stång som sitter fastmonterad travaren.
[Edit]De finns även för vanligt montage, sökte lite och hittade denna bild:
Vad travarna kostar har jag ingen aning om men de måste användas tillsammans med lattfästen som passar, inre lattfästet skruvas på en 10mm gängad stång som sitter fastmonterad travaren.
[Edit]De finns även för vanligt montage, sökte lite och hittade denna bild:
Bär av, bär av, BÄR AV
Re: Tungt segelhissande
Så sant. Är bilden du visar med kullagrade travare? (ser ut att vara Rugerssons travare med hjul, medan de med kullager är lite större).August skrev:Man behöver inte byta skena för att få kullagrade travare.
För säkerhets skull skaffade jag ordentliga kullagrade travare när jag beställde segel senast. Hjälpte måttligt - vilket kan säga visa att det många gånger räcker med Rutgerssons travare med hjul. Lattans tryck mot masten är inte så stort! (tur, egentligen).
Då kanske man kan säga att specialskena inte tillför så mycket - men det kan vara lite förhastat, de vanliga travarna kan ställa till det.
40 kvm dacronsegel väger en hel del. Genomgående lattor adderar tyngd både i sig själva och i seglet med de extra anordningar som behövs.
Det finns några enkla åtgärder:
Genom att välja fall och blockskivor kan friktionen minskas - minsta möjliga diameter på fallet, största på blockskivorna, och kullager (se upp med brottgränserna).
Drag fallet så att det helt säkert inte går emot något, den adderade friktionskraftn kan bli betydande.
Så få avböjningar som möjligt på fallet.
Och så klart glidmedel i likrännan!
/J
Re: Tungt segelhissande
Har du verkligen 7(!) genomgående lattor på storen till en Maxi 77...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing