Sandhamn endast för Djursan stekare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Anders S » ons 11 aug 2010, 23:29

Tommy skrev:Hamnkaptenens anvisningar ska givetvis följas. Dock; om man har betalt sin hamnavgift och ligger tryggt förtöjd så tycker jag att hamnpersonalen på sin höjd vänligt kan be om att man flyttar sig (om det är riktigt nödvändigt, av säkerhetsskäl eller för att kunna förtöja så många båtar som möjligt). Samtidigt som de ber en flytta sig, så är det också rimligt att de hjälper till genom att t.ex. anvisa en lämplig ny plats, se till att en sådan finns helt enkelt.

Att bara köra bort någon som betalt hamnavgiften verkar ju rätt vettlöst. Vad händer om man t.ex. inte hittar någon ny lämplig plats alls? Man har ju betalt för en plats.
Jag skulle tro att man kan få sin hamnavgift återbetald, rimligen. Att man tvingas förhala eller acceptera intrång (att andra går på ens båt) tror jag alla råkat ut för, mer eller mindre förnöjt. Att man får flytta båten på uppmaning av hamnkaptenen (eller båtplatsen rättmätiga innehavare) går inte att förhindra, även om det därmed inte automatiskt blir tillåtet att flytta båten mot ägarens vilja, om inte någonn form av nöd föreligger (det är rätt stort). Olovligt förfogande kan det nog bli om man inte masar sig iväg, om hamnkaptenen säger till. Däremot behöver man förstås inte flytta båten bara för att random snubbe kommer och tycker något. Det beror också på vilka villkor som man gått med på då man lagt till i hamnen, men det brukar vara klarlagt att man som gästandebåtägare har att följa hamnkaptenens anvisningar. En intressant vinkel: numera kan båtplatser förbokas; kan man bli nobbad? Jämför med flygbolagens överbokningar?

Det finns en del hamnar där semesterlediga platser blir gästplatser; hur skulle Tommy (eller vem som helst) resonera om man kommer hem och den egna platsen är upptagen av en främling (gäst), som kanske till och med betalt? Jag jagar bort dem, helt rått (de kan få en stund på sig, så elak är jag inte, men bara tills jag tömt eller lastat av själv; det är inte jag som skall ha besvär med att passa telefon och flytta båt om jag lägger båten på ytterligare någon annans plats ! "Den var grön" kan man få höra, men det gäller ju bara tills ägaren kommer hem.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tommy » tor 12 aug 2010, 06:00

Anders S skrev:Det finns en del hamnar där semesterlediga platser blir gästplatser; hur skulle Tommy (eller vem som helst) resonera om man kommer hem och den egna platsen är upptagen av en främling (gäst), som kanske till och med betalt? Jag jagar bort dem, helt rått (de kan få en stund på sig, så elak är jag inte, men bara tills jag tömt eller lastat av själv; det är inte jag som skall ha besvär med att passa telefon och flytta båt om jag lägger båten på ytterligare någon annans plats ! "Den var grön" kan man få höra, men det gäller ju bara tills ägaren kommer hem.
Precis det systemet har vi i hamnen, att semesterlediga platser blir gästplatser. Man anmäler till hamnkaptenen vid avresa vilket datum man tror sig komma tillbaka.

Men naturligtvis kan det hända att planerna ändras och man kommer hem tidigare. Då skulle jag i första hand ringa hamnkaptenen så löser det sig. Han skulle vänligt be båten flytta sig, och hjälpa till med att peka ut en ny lämplig plats.

Skulle jag t.o.m glömma att ringa, och bara dyka upp på min plats tidigare än beräknat och se den upptagen, så skulle jag nog inte jaga bort båten helt rått. Jag funkar inte riktigt så. Om personerna i båten var där så skulle jag nog vänligt be dem flytta sig till en annan plats. Finns det inte så skulle vi gemensamt ta hjälp av hamnkaptenen, det finns några ställen där man alltid kan klämma in en båt till.

Naturligtvis kan man ha extra otur och ens plats är belagd av en otrevlig typ som vägrar flytta på sig, trots att man ber. Då blir det ett fall för hamnkaptenen.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tordmulen » tor 12 aug 2010, 06:30

Vad har våra hemma hamnar med Sandhamn att göra????

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av mariatherese » tor 12 aug 2010, 08:12

Hade jag råkat ut för samma sak som callisto beskriver så hade det nog blivit mitt sista besök i den hamnen! Skönt att inte ha stött på liknande. Naturligtvis måste man flytta på sig om hamnansvarig påtalar det, men det får ju isåfall påtalas i tid och med god motivation om man ligger korrekt.

Samtidigt vill jag passa på att sända en glad hälsning till all trevlig hamnpersonal som vi stött på i sommar. Vi har blivit mycket imponerade. Speciellt vid Kärringön när skepparen på en 40-fots hyrbåt tyckte att den kunde lägga sig utanför alla andra förtöjd i enbart betydligt mindre båtars knapar. Han försökte köra stilen att han skulle kunna snacka ner den yngre hamnkaptenen men fick på pälsen rejält och fick flytta på sig. (det fanns fler lediga platser dock inte lika attraktiva)

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tomas G » tor 12 aug 2010, 08:36

Konsumentköplagen gäller även på Sandhhamn. Om någon anmodar en att flytta sig på detta vis och man inte kan väntas få motsvarande vara/tjänst uppfylld längre, då har du rätt att häva köpet. Konsumentköplagen kan heller aldrig avtalas bort.

Det är också riktigt att Sandhamn har blivit "mindre". En brygga togs bort, den längst västerut. Tror det gjordes förra året. Det har definitivt resulterat i en trängre hamn (eller gemytligare för den som nu vill ;-)). Förut kunde man dyka upp framåt kvällen en helg i juli och ändå få en plats direkt vid bryggan. Nu får man nästan alltid ligga utanpå någon annan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Anders S » tor 12 aug 2010, 08:42

Tordmulen skrev:Vad har våra hemma hamnar med Sandhamn att göra????
En diskussion för att etablera var praxis och "sunt förnuft" ligger, när man blir ombedd att flytta sig, kanske. Sandhamn och andra stekarhamnar i all ära (Marstrand, någon?) , men någon rimlig kutym skall ju efterlevas även där.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Anders S » tor 12 aug 2010, 08:47

Tommy skrev: Skulle jag t.o.m glömma att ringa, och bara dyka upp på min plats tidigare än beräknat och se den upptagen, så skulle jag nog inte jaga bort båten helt rått. Jag funkar inte riktigt så. Om personerna i båten var där så skulle jag nog vänligt be dem flytta sig till en annan plats. Finns det inte så skulle vi gemensamt ta hjälp av hamnkaptenen, det finns några ställen där man alltid kan klämma in en båt till.

Naturligtvis kan man ha extra otur och ens plats är belagd av en otrevlig typ som vägrar flytta på sig, trots att man ber. Då blir det ett fall för hamnkaptenen.
Det är väl ungefär så jag menar, också. Men jag vill ju ha min plats, inte vara eller ha besväret att ligga vid någon annans plats. Det är kanske så man skall se fasonerna i Sandhamn, om man nu vill förklara dem på något sätt?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Anders S » tor 12 aug 2010, 08:55

Tomas G skrev:Konsumentköplagen gäller även på Sandhhamn. Om någon anmodar en att flytta sig på detta vis och man inte kan väntas få motsvarande vara/tjänst uppfylld längre, då har du rätt att häva köpet. Konsumentköplagen kan heller aldrig avtalas bort.
Sannolikt kommer då bestämmelserna om en delvis levererad tjänst att tillämpas, och då brukar man få betala det man förbrukat, dvs en natt. Har man betalat i förskott för två eller flera nätter, detta accepterats, plats anvisats och man sedan blir bortföst utan anvisning av likvärdig plats kan det bli intressant.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av Tomas G » tor 12 aug 2010, 11:15

Anders S skrev:
Tomas G skrev:Konsumentköplagen gäller även på Sandhhamn. Om någon anmodar en att flytta sig på detta vis och man inte kan väntas få motsvarande vara/tjänst uppfylld längre, då har du rätt att häva köpet. Konsumentköplagen kan heller aldrig avtalas bort.
Sannolikt kommer då bestämmelserna om en delvis levererad tjänst att tillämpas, och då brukar man få betala det man förbrukat, dvs en natt. Har man betalat i förskott för två eller flera nätter, detta accepterats, plats anvisats och man sedan blir bortföst utan anvisning av likvärdig plats kan det bli intressant.
Ja självklart, har man förbrukat en natt och fått ligga vid bryggan som man velat må det väl vara ok. Men om man lägger sig, betalar och blir bortföst efter ett par timmar, då borde man mycket väl kunna tillämpa konsumentköplagen.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Sandhamn endast för Djursan stekare

Inlägg av bosseh » tor 12 aug 2010, 11:36

Jag hade en båtplats som gästbåtar ofta "snodde" eller som "råkade" bli uthyrd. Trots fastskruvad stor, röd skylt. Alltså gick jag till dem som skötte uthyrningen. De läste i ett avtal som tydligen fanns och där det klart framgick att man som gästbåt var tvungen att flytta om man blev anmodad. Och att båten skulle flyttas med tvång om man inte gjorde det själv.
--
Har man betalt så bör man nog få tillbaka pengarna om man inte får en annan plats.

Skriv svar