Hälsar du på sjön?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Hälsar du på sjön?

Inlägg av Paddy » tis 10 aug 2010, 13:18

Där jag växte upp träffade man inte på så många båtar en normal dag på sjön. När en annan båt siktades hälsade man därför glatt med en enkel vinkning som också fungerande som en bekräftelse på att man hade koll på varandras båtar. Numera tycks allt färre hälsa på varandra på sjön. Inte ens i trånga kanaler där man passerar varandra med några meters avstånd bryr man sig om att hälsa. Istället stirrar man tomt rakt fram, eller ännu bättre rakt på den som hälsar utan att idas lyfta på armen själv. I somras seglade vi några veckor i Finland där i princip alla vinkade när man passerade varann. Hur kommer det sig att hälsandet dött ut i Sverige, eller är det bara ett stockholmsfenomen?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Gaidin » tis 10 aug 2010, 13:25

Jag hälsar på alla.
När jag sedan drog ut på Västkusten och svängde norrut på E6:an blev jag till slut trött i armen av allt hälsande, då hälsar man bra på de som kommer nära och fångar ögonkontakt eller om de hälsar först.

Jag mötte en enorm motorbåt i targastil strax söder om Islandsberg. När vi kom upp jämsides öppnades dörren och en skäggig tysk klev ut på däck och vinkade glatt vilket fick oss att vinka tillbaka med en frenesi vi inte visat på länge.
Nu var vädret lite trist så det var inte mycket båtar ute men om han gör så där mot alla han möter måste han ha gått en mil om dagen bara i hälsningspromenader. =)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 10 aug 2010, 14:14

Jag vinkar alltid åt alla, tycker de vinkar ganska bra tillbaka. När jag hade den gamla trähögsjöbåten var det sällan nån som vinkade tillbaka, seglarna var sämst. Själv vinkar jag även till motorbåtar med ett utseende som antyder att ägaren inte är miljonär på långa vägar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Eilean » tis 10 aug 2010, 15:01

När jag började segla som barn på 60-talet häsade man på allt och alla. Men precis som det skrivs - möjligheterna att få vinka på den tiden var ju rätt få.

Nuförtiden måste jag erkänna att jag ransonerar hälsandet, i alla fall i skärgården. Skall man hälsa på allt som flyter i vissa leder och under vissa tider finge man väl kasta ankar och ha två man ständigt på däck som inte gjorde annat...

Så jag hälsar självmant på båtar som kommer i närheten och som jag tycks etablera ögonkontakt med. Ute på havet är det en annan sak, där hälsar jag om man befinner sig inom hälsningsavstånd.
Däremot svarar jag nästan alltid. Utom på drullputtiga vattenplogande ginpalats som passerar för nära, vattenscooterister som fått klipulver innanför flytvästen och V-8-fartbåtar utan ljuddämpare. Dem blänger jag bara på. Surt.

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av BjörnS » tis 10 aug 2010, 16:42

Självklart!
Dock är det sällan handelssjöfarten vinkar tillbaka. Alla (nästan) fritidsbåtar gör det.

//Björn
//Björn

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Anders » tis 10 aug 2010, 20:05

Jag hälsar på alla segelbåtar. Jag tyckte det var fler som hälsade i år än på länge.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av GaryGary » tis 10 aug 2010, 22:38

Absolut. Gick dock från Harstena direkt över öppet hav mot Landsort nyligen. En fin dag och härlig slör i god fart. Från väster, gissningsvis från Arkö, närmar sig en större motorbåt även den i god fart. När den snabbt närmar sig på kollisionkurs fann jag det nödvändigt att gira upp bakom på ett tydligt sätt. Motorbåten tycktes dock göra allt för att komma så nära som möjligt. När vi väl möttes vinkades det glatt från bryggan. Det kändes som om de sökt nära kontakt bara för att vi var de enda att vinka till på vägen mot Gotland. Jag vinkade inte tillbaka i en hopplös förhoppning om att de skulle haja den vinken.
Jag känner mig tryggare med att möta en icke vinkande handelsbåt än en glatt vinkande motorbåt. De osäkerhetstunder jag upplevt med yrkesfartyg på öppet vatten har lugnats efter anrop på VHF.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av mariatherese » ons 11 aug 2010, 07:03

Absolut! Lite mycket kan det bli om man tar farlederna, men det är ju bara att ta.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av callisto » ons 11 aug 2010, 12:46

Uppfostrad att hälsa - en säkerhetsfråga egentligen.
Hälsar oftast först - inte alla men mer än hälften hälsar tillbaka på senare år.
Verkar vara lite geografiskt betingat - den glesare södra Sthlms skärgård och Öregrundsarkipelagen funkar bättre än mellanskärgården - kanske beroende på mängden båtar eller på färre stekare.
Lite irriterad blir jag över de som tittar på en och ser att man hälsar men skiter i att hälsa tillbaka - så jobbigt är det inte.
Kvitterar dem som hälsar på mig - oavsett ginpalats,segelsnipa eller eka.
För extra snygga båtar lyfter man gärna t.o.m. på kepsen :)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Tommy » ons 11 aug 2010, 14:07

Jag hälsar på alla som kommer inom hyffsad närhet. Alla, med några verkligt få undantag hälsar tillbaka.
Ofta är det inte ens jag som hälsar först, utan den andra båten som vinkar.

Det finns som sagt några få som inte hälsar tillbaka, och det handlar då allt som oftast om en ganska stor Bavaria :wink:

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av stangen » ons 11 aug 2010, 14:42

callisto skrev:Uppfostrad att hälsa - en säkerhetsfråga egentligen.
Hälsar oftast först - inte alla men mer än hälften hälsar tillbaka på senare år.
Verkar vara lite geografiskt betingat - den glesare södra Sthlms skärgård och Öregrundsarkipelagen funkar bättre än mellanskärgården - kanske beroende på mängden båtar eller på färre stekare.
Lite irriterad blir jag över de som tittar på en och ser att man hälsar men skiter i att hälsa tillbaka - så jobbigt är det inte.
Kvitterar dem som hälsar på mig - oavsett ginpalats,segelsnipa eller eka.
För extra snygga båtar lyfter man gärna t.o.m. på kepsen :)
+1
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Mr Sailman » ons 11 aug 2010, 15:06

GaryGary skrev: Jag vinkade inte tillbaka i en hopplös förhoppning om att de skulle haja den vinken.
:)

Jörgen63
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 19:19

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av Jörgen63 » tor 12 aug 2010, 18:19

Efter 4 veckors semester på sjön kan jag konstatera att samtliga båtar UTOM stora motorbåtar företrädesvis i Stockholms-området hälsar.
Undantagen är dock (som tur är) få.
En liten rolig anekdot. Idag på hemväg till Stegeborg mötte vi en segelbåt från Polen med 4 personer ombord. Alla 4 vinkade så kraftfullt att jag var rädd att behöva vända och plocka upp en och annan blöt polack. Lite roligt att de utländska besökarna är dom som är bäst på att heja.

/Jörgen

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av bosseh » tor 12 aug 2010, 18:44

Hälsar oftast. För säkerhets skull. Skulle man missa någon man känner så får man ju höra det i alla tider!
Undantaget är snabbgående motorbåtar i 30 fots klassen. Följderna kan bli katastrofal om de ofta klent begåvade förarna ska både vinka och styra samtidigt.

På mitt hemmavatten passerar många som tagit sig igenom Göta Kanal. Tyskarna tex är ett artigt folk som alltid hälsar. Ungefär som om de efter 30 dygn i djungeln äntligen kommit tillbaka till civilisationen.

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:16
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Hälsar du på sjön?

Inlägg av nikke » tor 26 aug 2010, 23:36

Jag hälsar alltid. Dock; inte på båt som struntar i att väja om de ska. :evil: Inte på båtar väldigt långt borta (dock tror jag långt borta är längre för mig än för de jag möter).
Motorbåtar har jag tidigare tyckt att man inte behöver bry sig om. Numera anser jag dock att även de som kör sådana är människor, om jag kan se dem genom eventuella vindrutor. De blir jätteglada om en seglare vinkar, har jag märkt.
Som Bavaria-seglare har jag märkt att vissa med "finare" segelbåtar inte besvärar sig att vinka tillbaka. Särskilt inte om man råkar gå för motor.
Det tycker jag är lustigt.

Skriv svar