Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av Mahogny » sön 01 aug 2010, 21:09

När man ligger på svaj i en fin vik man hittat -nog tusan kommer det då någon annan båt och lägger sig alldeles bredvid på svaj. Det här är ingen nytt ämne men tål tydligen att diskuteras med jämna mellanrum.
Jag brukar, om vederbörande ligger alldeles för när förklara att det finns risk att våra båtar slår ihop. Speciellt om det är stiltje och båtarna börjar röra sig lite hur som helst. Ibland går det bra och den andra båten försår hur det ligger till och flyttar sig en bit. Men det finns också gånger då man möts av ilska och oförståelse. OK -det är väl inte hela världen om båtarna går ihop en stilla natt, skadorna blir obetydliga (om det inte går dyning/svall)
Vad tycker ni? Finns det några grundregler då man ligger på svaj (förutom det där med hur många meter ankarlina/kjätting man ska lägga ut i förhållande till djupet)? Jag tycker att varje svajliggande båt ska kunna röra sig i sin max-radie ett varv runt ankaret, hoppas ni fattar vad jag menar. Vilket innebär att två närliggande båtar inte kan nå varandra ifall man drar bägge båtarna mot varandra. Sedan är det väl så att om det blåser från samma rikting under hela tiden man ligger på svaj så står ju båten (-arna) i princip med nosen åt samma håll och då minska risken för kollision.
Finns det några synpunkter?

sailaway
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 17:12
Kontakt:

Re: Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av sailaway » sön 01 aug 2010, 21:27

Kanske inte bara en matematisk beräkning på avstånd till annan båt som baseras på djupet och längden på ankarlina utan också en hänsyn som tas till andra. Dvs lägger man sig på svaj så vill man ju söka avskildhet. <Vad sägs om minst 100 meter?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av Seglaren » sön 01 aug 2010, 22:36

Nja, 100m kan nog vara rimligt ibland, men det beror nog lika mycket på omständigheterna, vind, väder och storlek på ankarviken. I viken nedan har i alla fall jag varit med om ett 20-tal som legat landförtöjda på södra den av Gunnviksviken och samtidigt 20-30 båtar på svaj. Vid lite tufft väder fyller det på fort, men det är ju en skyddad vik med liten risk att dragga så det går bra att ligga ganska nära. Men jag håller med om att minimiavstånd bör vara resp. båts radie från ankaret sett. Men om det går gärna 100m. Men en del gillar ju att nöta fender även i glesa naturhamnar så det finns nog folk som tycker 10 m är rimligt 8)

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av Vilse » mån 02 aug 2010, 03:39

Denna fråga grubblar jag lite själv på. Å ena sidan vill man ge andra båtar möjlighet att svaja som kommer senare samtidigt man vill ligga säkert. Låg i en vik i Örsöfjärd och det var runt 18m djupt och cirkeln blir rätt stor med 60 meter så jag la ett resevrankare i aktern. Vädret var lugnt. Jag brukar försöka luska ut hur långa linor andra har, men det är ju inte så lätt när långa kättingar drar ner tampen i lugnt väder. En sak är klar, bättre att lägga om ankaret tills det greppar och på ögona på sig, än att bara kasta i och dragga... Är det trångt och mycket svajliggare brukar jag ta en landförtöjning.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av Jaramaz » mån 02 aug 2010, 04:46

Svajliggning har börjat bli populärt, det är då många som helt enkelt inte begriper hur man bör lägga sig. 10 m ( ~ 1 åtlängd, man får använda något vettigt mått) är alldeles för lite, men 3-4 båtlängder oftast rimligt, om djupet är < 10 m.

Också längden på ankartampen / kättingen är en en umgängesfråga. Att lägga ut 60 m i en populär hamn (djup < 10 m) är att be om bekymmer vid vindskifte, tamparna kan trassla in sig i varandra - vilket inte alls är kul.
Använder man 2 ankare ökar det också risken för trassel (syftar inte på Vilses 18 m upplevelse, sådant djup är det nog få som kan ankra riktigt på, så det borde inte bli så trångt!), en tanke är ju att alla båtarna skall svänga åt samma håll. Men ibland är det nästan helt nödvändigt, som när man vill slippa riskera att snurra runt, runt i den typiska nattstiltjen.

Hur gör man för att få någon som lägt sig för nära att flytta på sig? Om de inte vill förstå, så vill de inte. Då kan man själv flytta, kan vara lugnare än att tjafsa - blir det sammanstötning blir de väl ännu besvärligare. De flesta (>90%) fattar utmärkt, och de andra skall man undvika.

/J

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av Vilse » tis 03 aug 2010, 15:00

Bör man tänka på att motorbåtar rör sig snabbare vid vindskiften? Nu har jag aldrig legat i hårda vindare utan bara lagt märkt till att motorbåtar rör sig lättare efter vindens växlingar.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ligga på svaj med hänsyn till andra båtar!

Inlägg av Eilean » mån 09 aug 2010, 14:31

Vad ingen berör är att många moderna båtar, särskilt om de ankrar med lina/band "seglar" mer eller mindre vilt för ankare om det börjar blåsa. Dessa rörelser kan bli rätt häftiga och man riskerar tveklöst skador om man har otur.
Båtar för kätting ligger i allmänhet mycket lugnare och brukar och vända sig mer i "takt" med varandra vid vindskiften. Och i stiltje blir svängradien strängt taget bara en båtlängd. Men å andra sidan, en båt med kätting som går rakt ner i bleken kan mycket väl ha sitt ankare 30 m akter om sig och hamna på en helt annan, oväntad plats om vinden kommer. Jag brukar fråga!

Få brukar också tänka på att på grunt vatten behöver man lägga ut proportionellt mer kätting än på djupt. Vid 3 m kan man behöva upp mot 6-7 ggr djupet om det blåser och då blir svängradien oväntat stor. Medan man på 15 m klarar sig med 3 ggr.

Jag blir alltid nervös när någon lägger sig i lovart om mig med den gängse ankringstekniken:
1. Dumpa ankaret med ett knippe "lagom" mycket lina/band. Inga mätningar med hänsyn till djupet utan en bara sjömansmässig höftning.
2. Vänta tills linan sträckt sig. Om det inte blåser och linan förbir slack, dra upp slacket.
3. Ryck litet försiktigt i linan med handen.
4. Känns ett motstånd sitter ankaret kvar i linans ända - bra.
5. Grogga
6. Somna

Självklart är det så att den som ankrat först har rätten på sin sida att kunna uppmana den senare anlända att lägga sitt ankare litet längre bort. Jag brukar säga till de få gånger det behövts och jag har nog alltid blivit bönhörd.
Och det är naturligtvis alltid jag, som befälhavare som har rätten att avgöra hur mycket ankartåg jag skall lägga ut.

Skriv svar