poly/mono
poly/mono
Hej
Efter semester i sthlms skärgård har jag insett behovet av solceller. Efter att ha legat still några dagar var vi tom tvungna att gå för motor ett par timmar när segling hade varit perfekt. Inge kul alls.
Jag har (nog) bestämt mig för en hård 50-60W framför sprayhood som man kan vinkla åt sidorna vid behov.
Pris monokristallin: 1.500 :-
Pris polykristallin: 3-4000 :-
Hittade sedan detta på www:
Monokristallin
Den monokristallina solcellen tillverkas av mycket rent, jämnt kristallint kisel. Kislet tas ur smältan i runda block och sågas sedan i tunna plattor. Dessa monokristallina solceller utnyttjar solljuset särskilt effektivt. Vid sämre ljusförhållanden ger monokristallina solceller mer energi än andra solceller.
Polykristallin
Polykristallina solceller, även kallade multikristallina celler, känner man igen på den ojämna kristallstrukturen. Deras effekt är något lägre än de monokristallina cellernas. Vid tillverkningen gjuts de multikristallina solcellerna i stora block. Dessa delas i pelare som i sin tur delas i tunna plattor
Varför skulle man betala flera tusen mer för en poly?
Efter semester i sthlms skärgård har jag insett behovet av solceller. Efter att ha legat still några dagar var vi tom tvungna att gå för motor ett par timmar när segling hade varit perfekt. Inge kul alls.
Jag har (nog) bestämt mig för en hård 50-60W framför sprayhood som man kan vinkla åt sidorna vid behov.
Pris monokristallin: 1.500 :-
Pris polykristallin: 3-4000 :-
Hittade sedan detta på www:
Monokristallin
Den monokristallina solcellen tillverkas av mycket rent, jämnt kristallint kisel. Kislet tas ur smältan i runda block och sågas sedan i tunna plattor. Dessa monokristallina solceller utnyttjar solljuset särskilt effektivt. Vid sämre ljusförhållanden ger monokristallina solceller mer energi än andra solceller.
Polykristallin
Polykristallina solceller, även kallade multikristallina celler, känner man igen på den ojämna kristallstrukturen. Deras effekt är något lägre än de monokristallina cellernas. Vid tillverkningen gjuts de multikristallina solcellerna i stora block. Dessa delas i pelare som i sin tur delas i tunna plattor
Varför skulle man betala flera tusen mer för en poly?
Re: poly/mono
Ja, solpaneler är något fantastiskt bra. Dessutom är det ganska billigt.
Idag är de monokristallina mest kostnadsefffektiva så det är de man köper!
Ett ställe med både mycket kunskap och bra priser är http://solarlab.se
Bra placering är nästan horisontellt på pinne i i häcken eller targabåge. Fast en del tycker det är fult ....
Glöm inte Maxpower reglatorn, det är ett sådant där riktigt bra tillbehör.
Idag är de monokristallina mest kostnadsefffektiva så det är de man köper!
Ett ställe med både mycket kunskap och bra priser är http://solarlab.se
Bra placering är nästan horisontellt på pinne i i häcken eller targabåge. Fast en del tycker det är fult ....
Glöm inte Maxpower reglatorn, det är ett sådant där riktigt bra tillbehör.
Den stora skillnaden är att "Mono" inte klarar av att delvis skymmas. Om den är monterad under t.ex bommen och bommen täcker halva solcellen så ger hela solcellen lika lite som den skymda delen. En "Poly" kan skuggas utan att den del som ligger i solen påverkas. En annan skillnad är att den billigare mono ligger i en tjock aluminium box med glas som inte tål att gå på medans polyn väl oftast är tunn och helt ok att trampa på.
Ska du ha den billigare monon så se till att skaffa ett stativ så att den inte skymms av något och att den går att rikta. Vi hade problem med dålig laddning tills vi satte den på stativ i aktern.
Jag är inte helt säker på att jag har rätt men någon får gärna rätta mig..
/Johan
Ska du ha den billigare monon så se till att skaffa ett stativ så att den inte skymms av något och att den går att rikta. Vi hade problem med dålig laddning tills vi satte den på stativ i aktern.
Jag är inte helt säker på att jag har rätt men någon får gärna rätta mig..
/Johan
Nej, det du kallar "mono" är tunnfilm. Poly/Mono är väldigt lika men tunnfilm är något helt annat.jofred skrev: Jag är inte helt säker på att jag har rätt
Det är riktigt att en panel av tunnfilmstyp klara viss skuggning och att den ofta är flexibel. Men det är betoning på "viss skuggning". Verkningsgraden är dock mycket lägre och priset är högre.
Monokristallina paneler är idag absolut mest kostnadseffektiv dessutom har de betydligt större livslängd.
Den mesta energin får man av det indirekta ljuset därför brukar skuggningen inte vara något problem, förutsatt att panelen monteras horisontellt.
Såg nu att det finns både billiga och dyra polykristallina såväl som monokristallina solceller. En djungel ere iallafall, som vanligt när man ska köpa nåt. Tack för synpunkterna. Det blir en billig solcell och en Maxpower regulator, samt en tilläggsisolering av kylboxen.
En annan sak gällande solpaneler. Kom ihåg att märkeffekten på panelen är uppmätt vid en solinstrålning på 1000 W/m2. Innebär att en 50 W panel skall ge drygt 4 A. I praktiken får man ut ca hälften av det beroende på tid på dygnet, moln mm.
Har själv en 50 W panel fast monterad framför sprayhooden. I sommar har jag fått max 2,5 A ur den. Mer normalt har varit ca 1,5 A. Räcker dock för att förlänga tiden mellan det behövs gå for motor till acceptabel nivå.
Har själv en 50 W panel fast monterad framför sprayhooden. I sommar har jag fått max 2,5 A ur den. Mer normalt har varit ca 1,5 A. Räcker dock för att förlänga tiden mellan det behövs gå for motor till acceptabel nivå.
Jag har en akerplacerad solpanel som står på ett NOA fäste fastsatt på akterpulpit. Fungerar helt otroligt bra förutsatt att man riktar panelen så ofta man kan mot solen både i vågrät och lodrät axel. Har själv en 55 watts panel med Maxpower regulator samt en NASA BM-1 monitor så jag ser hela tiden hur mycket den laddar. Den ligger på max nånstans på 2,5 - 2.6 amps en högsommardag utan moln.
Vad jag vill tillföra i detta är att jag vet erfarenhetsmässigt att vid våra breddgrader (Stockholm) blir det inte 55 watt uteffekt, vilket min panel är märkt med. Däremot har jag testat en liten panel som ger 5 volt och 0,5 amps och mätt upp max strömstyrka ur den här hemma en solig sommardag och jämfört samma panel nere i Nice, alltså franska sydkusten en varm sommardag mitt på dagen. Skillnaden är nästan dubbel effekt ur den panelen där nere jämfört med här hemma i Sthlms-trakten. Så skulle jag segla ner till Medelhavet borde jag få nästan dubbel effekt ur min solpanel där nere jämfört med hemma i Sthlms skärgård. (Fast panelen räcker tillräckligt för oss)
Så solinstrålningen är en viktig faktor om man ska vara objektiv för att värdera en panels märkeffekt.
Man ska absolut inte tro, att i mitt fall, att den ger 55 watt uteffefekt en solig sommardag. Nu vet jag inte hur mycket solinstrålningen ger här uppe i Norden men som sagt den fyller sitt behov med råge. Har bl.a. ett Isotherm kylskåp som står och går hela sommaren dygnet runt utan att någongång ha behövt ansluta någon extern laddning från nån gästhamn,
Vad jag vill tillföra i detta är att jag vet erfarenhetsmässigt att vid våra breddgrader (Stockholm) blir det inte 55 watt uteffekt, vilket min panel är märkt med. Däremot har jag testat en liten panel som ger 5 volt och 0,5 amps och mätt upp max strömstyrka ur den här hemma en solig sommardag och jämfört samma panel nere i Nice, alltså franska sydkusten en varm sommardag mitt på dagen. Skillnaden är nästan dubbel effekt ur den panelen där nere jämfört med här hemma i Sthlms-trakten. Så skulle jag segla ner till Medelhavet borde jag få nästan dubbel effekt ur min solpanel där nere jämfört med hemma i Sthlms skärgård. (Fast panelen räcker tillräckligt för oss)
Så solinstrålningen är en viktig faktor om man ska vara objektiv för att värdera en panels märkeffekt.
Man ska absolut inte tro, att i mitt fall, att den ger 55 watt uteffefekt en solig sommardag. Nu vet jag inte hur mycket solinstrålningen ger här uppe i Norden men som sagt den fyller sitt behov med råge. Har bl.a. ett Isotherm kylskåp som står och går hela sommaren dygnet runt utan att någongång ha behövt ansluta någon extern laddning från nån gästhamn,
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
En bra tumregel är att en panel ger ca 4 x märkeffekten under ett dygn. En 50 W panel ger normal alltså 200 W per dygn, ofta lite mer typ 250 W med en bra regulator. Detta gäller för en horisontellt placerad panel. Skillnaden på dygnseffekten är ganska liten om man är i Sverige eller längre söderut vilket beror på att vi har mycket indirekt ljus. Låter man panel följa solen hela tiden får man ca 20 % mer dygnseffekt. Ganska liten skillnad. Men är man längre söderut får man betydligt mer med en solföljande panel.
En eller flera horisontella paneler så skuggfritt som möjligt är den mest kostnadseffektiva lösning!
En eller flera horisontella paneler så skuggfritt som möjligt är den mest kostnadseffektiva lösning!
???????bosseh skrev:En bra tumregel är att en panel ger ca 4 x märkeffekten under ett dygn. En 50 W panel ger normal alltså 200 W per dygn, ofta lite mer typ 250 W med en bra regulator. Detta gäller för en horisontellt placerad panel. Skillnaden på dygnseffekten är ganska liten om man är i Sverige eller längre söderut vilket beror på att vi har mycket indirekt ljus. Låter man panel följa solen hela tiden får man ca 20 % mer dygnseffekt. Ganska liten skillnad. Men är man längre söderut får man betydligt mer med en solföljande panel.
W per dygn? Dygnseffekt?
W är ett momentanvärde. Skall du prata om något per dygn så är det Wh= watttimmar el ler Ah =amperetimmar. Då vi pratar batteriladdning och märkningen på dessa för det mesta ges i Ah så är det en lämpligare enhet.
Vad man får ut ur en 50 W panel på ett dygn blir således genomsnittlig ström gånger 24. Nu kan vi för enkelhetens skull säga att solen lyser 10 timmar per dygn och att vi under den tiden få 2,5 A i snitt. (BF´s max enligt tidigare inlägg) I praktiken lyser solen lite mindre men å andra sidan får man inga 2,5 ampere på morgon och kväll.
Summa sumarum blir att ur en 50 watts panel så får man max ca 20-25 Ah per dygn när det är soligt och bra hela tiden.
Jag skulle snarare tänka mig att en 50W panel ger 10-12Ah per dygn, mer är inte rimligt. Solen lyser inte så pass mycket att du får 10 timmar med full effekt ens om du har ett stativ där du kan följa med, vilket jag har.
Min erfarenhet från sommaren som var, vilket har varit en väldigt solig sommar, är att min 50w panel (mono, billigaste sort) på ett Noafäste där jag 3-5 ggr/dygn justerar efter solen har varit oberoende av el så länge jag bara kört kylskåpet. Kylen drar knappt 3A när den går, vilket den inte gör särskilt ofta. Solpanelen ger ca 3A under kanske 4-6 timmar, övrig tid är laddningen försumbar, kanske 1 ampere.
Dock är jag väldigt nöjd med mitt arrangemang. Jag har två förbrukningsbatterier på 75Ah/st och har inte behövt ansluta till landström en enda gång under mina 4 veckor i sommar. Då har det dessutom varit en hel del laddning av datorer, mobiltelefoner och Nintendo DS. Men det har även varit en del motorgång emellanåt. Batterierna har dock aldrig varit nere på under 50% utnyttjande.
Min erfarenhet från sommaren som var, vilket har varit en väldigt solig sommar, är att min 50w panel (mono, billigaste sort) på ett Noafäste där jag 3-5 ggr/dygn justerar efter solen har varit oberoende av el så länge jag bara kört kylskåpet. Kylen drar knappt 3A när den går, vilket den inte gör särskilt ofta. Solpanelen ger ca 3A under kanske 4-6 timmar, övrig tid är laddningen försumbar, kanske 1 ampere.
Dock är jag väldigt nöjd med mitt arrangemang. Jag har två förbrukningsbatterier på 75Ah/st och har inte behövt ansluta till landström en enda gång under mina 4 veckor i sommar. Då har det dessutom varit en hel del laddning av datorer, mobiltelefoner och Nintendo DS. Men det har även varit en del motorgång emellanåt. Batterierna har dock aldrig varit nere på under 50% utnyttjande.
Jo jag vet skillnaden mellan effekt och energi, jag bara försökte förklara enkelt.b_syrsa skrev: W per dygn? Dygnseffekt?
Men 20 - 25 Ah per dygn för en 50 W panel stämmer gott. Det finns flera källor som kommer fram till samma resultat.
Här finns en överskådlig tabell: http://solarlab.se/solpanel/solceller/1 ... l-50w.html
I genomsnitt 20,6 Ah/dygn i juli eller 20,13 i snitt för jun-jul-aug.
20 x 12 = 240, alltså ca 5 ggr 50 W. v.s.b
Med Maxpower får man lite extra men man förlorar lite i batteriladdningen mm. Men totalt håller kalkylen väldigt bra.