ENO Gasol spis med ugn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem

ENO Gasol spis med ugn

Inlägg av ErikG » fre 30 jul 2010, 16:00

Jag har en brännare på min ENO spis som inte vill fortsätta brinna efter att man släppt reglaget.
Att lämna in den mitt under semester är ingen option så därför undrar jag om någon mekat något själv.

jag har hittat lite lös info om att man skulle kunna rensa med en nål och ev smörja upp lite mekanik, men jag kan inte hitta någon sprängskiss eller manual på min gamla spis.

Den ser ut som på bilden av en annan GUY 33a här:
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=603

tips eller manual-länkar mottages tacksamt.

BjörnS
Platinamedlem

Re: ENO Gasol spis med ugn

Inlägg av BjörnS » fre 30 jul 2010, 16:20

FOGAS är ett tips, Thermoprodukter i Kalmar en annan. De senare är också agent för ENO i dagsläget. Mycket serviceminded det jag haft med dom att göra på kylsidan. FOGAS har mycket gamla reservdelar. Många sprängskisser också på hemsidan. Jag köpte delar till brännare där för några år sedan till en spis från -84.

//Björn
//Björn

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » fre 30 jul 2010, 19:05

Kolla PM telefonnummer till mig för lite erfarenheter..

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 30 jul 2010, 20:42

Erik,

jag hade en gång en ENO-spis med precis samma problem. Det var termostaten som krånglade; till slut valde jag att köpa en ny spis. Samtidigt tror jag att det går att fixa, bara man verkligen vill - och till en ringa penning också!

Nu, i en annan båt, så börjar spisen visa samma beteende. Så även om jag inte kan hjälpa dig med mer än hejarklacks-support, så är jag intresserad av vad du kommer fram till.

/Jaramaz

Vagabond
Silvermedlem

Inlägg av Vagabond » sön 08 aug 2010, 21:00

Hej.
Jag har brottats med denna problematik på tidigare Origo spis+ugn.
Då var det det är säkerhetsventilen som fungerade dåligt. Jag vill minnas att det är någon form av termo-elektrisk ventil, som gör att värmen från brännaren håller ventilen öppen. Tillfälligt kan det hjälpa det om Du gnuggar med fint sandpapper/stålull på känselkroppen som sitter precis vid brännaren.
Jag bytte kopparledning där termo-elektriska ventilen och känselkroppen ingår. Ledningen går från vredet fram till brännaren. Efter det fungerade allt perfekt. Allgas på Ringön i Göteborg har komponenter. Kostnad? Vill minns att det var ca 150:-
Jag hade under en halv säsong en diskborste som höll vredet på spisen intryckt så gasen kom fram. Rekommenderas ej....

Mycket nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » mån 09 aug 2010, 09:23

Tack för tips och PM!

vi klarade sista veckan på en brännare och grill med lite planering i matlagningen.

Nu efter drygt sex veckor i båten skall bara huset o trädgården få lite omvårdnad innan jag ger mig på båten igen, fast bara lite, sommaren är ju så kort.

Skriv svar