Motor dör då man gasar, varför? 2-takt 4 hp Mercury

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » tor 08 jul 2010, 11:33

Har en motor från 1990-talets slut som alltid startat bra och gått bra.
I år dör den då jag gasar men fungerar på tomgång och lite gas. Samma symptom med choke och utan choke.
Jag bytte tändstift (haft samma sen 2005 tror jag) och sen fungerade den som förut... ett tag.
Efter det är det samma symptom igen - lättstartad men då jag drar på gas dör den.
Jag har vridiv bränslekranen medurs (öppen) och öppnat luftningsskruven på tanklocket i den inbyggda tanken.

Jag undrar om nån vet vad som är orsaken och hur man åtgärdar det?
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Motor dör då man gasar, varför? 2-takt 4 hp Mercury

Inlägg av Fredrik » tor 08 jul 2010, 12:06

Det låter som att förgasaren behöver justeras, det verkar som att den får för lite luft.
Kan det vara choken som har "hängt" sig? Kanske vajern till choke-spjället har lossnat?
Det är nog bra att justera ventilspelet också.
Du kan titta på tändstiftet, så får du en indikation om hur motorn mår. Här kommer ett par länkar till hur du kan "läsa" ditt tändstift:

http://www.ngksparkplugs.com/techinf...q/faqread2.asp
http://www.soe.se/mek/stift/stift.htm
X-342 SWE 18 "Kexet"

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » tor 08 jul 2010, 12:16

Kan även vara att munstycket för "normalgas" är igensatt, det verkar ju som om motorn går ok på tomgång.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 08 jul 2010, 13:05

Igensatt bränslefilter?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 jul 2010, 13:43

Jag hade en del problem för någon säsong sedan med gammal 2T olja. Det blev en slags fällning i den som satte igen munstyckena i förgasaren. Har du gammalt bränsle och olja kan det vara igensatta munstycken i förgasaren.
Numera har jag alltid ett litet bränslefilter mellan tank och förgasare för att slippa få in skräp.

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » tor 08 jul 2010, 15:04

Tack för snabba svar! Vilket aktivt forum, det uppskattar jag.
...förgasaren behöver justeras - det verkar som att den får för lite luft.
Jag vet inte hur man justerar förgasare men det låter intressant om jag bara visste hur det kan göras på denna motor...
Finns spräng-skisser på Mercury 2-takt 4 hp-motorer från 1990-talet på webben och nån "do it yourself"-guide?
Hur vet man om den får för lite luft eller för lite bränsle?
Jag får intrycket av att den var igång på högre varv och klarade sig längre då jag gasade med choken aktiv (utdragen), innan den la av. Då gissar jag att det lutar åt problem med tillräcklig bränsle-tillförsel. Men är det självklart?
Kan det vara choken som har "hängt" sig? Kanske vajern till choke-spjället har lossnat?
Motorn agerar olika då jag drar ut eller skjuter in knappen för choken så den fungerar nog.
Det är nog bra att justera ventilspelet också.
Finns spräng-skisser på Mercury 2-takt 4 hp-motorer från 1990-talet på webben och nån "do it yourself"-guide?
Igensatt munstycke för normalgas
Vad innebär munstycke för normalgas? Finns spräng-skisser på Mercury 2-takt 4 hp-motorer från 1990-talet på webben och nån "do it yourself"-guide?
Igensatt bränslefilter
Det är vad jag gissar. Finns spräng-skisser på Mercury 2-takt 4 hp-motorer från 1990-talet på webben och nån "do it yourself"-guide?
Igensatta munstycken i förgasaren
Eller kanske det här. Finns spräng-skisser på Mercury 2-takt 4 hp-motorer från 1990-talet på webben och nån "do it yourself"-guide?
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 08 jul 2010, 16:17

Att själv få ordning på en utombordare som boggar är nog tyvärr dömt att leda till en nedmonterad motor som aldrig ser dagens ljus igen. Lämna in till närmaste utombordarmek, så kirrar han till det där enkelt.

Ventilspelsjustering är för 4-taktare (FÖRTYDLIGANDE: DETTA RÖR JU EN 2-TAKTARE VILKET STÅR I RUBRIKEN) och de flesta moderna 4-taktsmotorer har för övrigt hydraliska lyftare (underhållsfria).
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 jul 2010, 16:25

Det finns väl inte så mycket ventiler på en 2-taktmaskin att justera dessutom...
Man kan ju köra motorn och försöka ge fullgas, dör den så kan man kolla om stiftet är torrt eller blött. Är det torrt så kan det bero på att det inte kommer bränsle fram, är det blött kan det bero på elfel, dålig eller ingen gnista.
Min förra motor gick kass och stiftet var blött, det visade sig vara en kylkanal som korroderat igenom cylinderväggen, motorn var därmed skrot.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 08 jul 2010, 16:48

Mr Q skrev:Ventilspelsjustering är för 4-taktare (FÖRTYDLIGANDE: DETTA RÖR JU EN 2-TAKTARE VILKET STÅR I RUBRIKEN) och de flesta moderna 4-taktsmotorer har för övrigt hydraliska lyftare (underhållsfria).
Förlåt då... Vi dyskletiker har ju lite svårt att se skillnaden på 2-takt 4 hp och 4-takt 2 hp...
Min Yamaha måste för övrigt vara av en uråldrig konstruktion då, för på den måste man skruva i ventilerna.

Har du förresten bra bränsle i din motor? Om du har bensin som stått några år i dunken kan det ju hända att den inte längre fungerar till en motor...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tor 08 jul 2010, 16:54

Har haft precis samma problem, med samma motor.

I mitt fall var det smuts i förgasaren, och framför allt flotörhuset. När man kör på låg gas (eller hög men låg belastning) så drar motorn inte så mycket soppa och det rinner lugnt och fint igenom flotören men när motorn arbetar mer så är flödet mycket större. Då märks det snabb om det finns något bös som korkar igen inloppet upp till förgasaren eller membranbumpen.

Jag demonterade förgasaren och tog isär flotörhuset, som visade sig se ut som en myrstack, och kunde göra hjälpligt rent och körde sommaren ut. Över vintern fick verkstaden som jag vinterförarar hos fixa den + lite annat som behövde fixas.

Förgasaren sitter med två bultar i cylinderblocket och är enkel att skruva loss. Koppla sedan loss gasvajer och bränsleslang (glöm inte att stänga av bränslekranen). Var försiktig med packningen som ligger mellan blocket och förgasaren. Flottörhuset (rund liten kupa i metall) sitter med fyra stjärnskruvar och är också enkel att ta isär. Tänk på att det kan bli lite söligt av soppa som finns kvar i. Gör rent, allra helst med tryckluft och sätt ihop igen.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » tor 08 jul 2010, 19:07

Mr Q skrev:Att själv få ordning på en utombordare som boggar är nog tyvärr dömt att leda till en nedmonterad motor som aldrig ser dagens ljus igen. Lämna in till närmaste utombordarmek, så kirrar han till det där enkelt.
Inte riktigt vad jag tänkt mig eller vill tänka mig. Har ju meckat moped en gång i tiden.
SWE54 skrev:Man kan ju köra motorn och försöka ge fullgas, dör den så kan man kolla om stiftet är torrt eller blött. Är det torrt så kan det bero på att det inte kommer bränsle fram, är det blött kan det bero på elfel, dålig eller ingen gnista.
Bra tips för att felsöka! Tack!
Fredrik skrev:Har du förresten bra bränsle i din motor? Om du har bensin som stått några år i dunken
Hmm huvudet på spiken kanske. Har en tjugofemlitersdunk som jag tar soppa från. Vill använda den tills det tar slut. Vill inte tro att den är orsaken men så kan det vara förstås.
typhoon skrev:Har haft precis samma problem, med samma motor.
I mitt fall var det smuts i förgasaren, och framför allt flotörhuset. När man kör på låg gas (eller hög men låg belastning) så drar motorn inte så mycket soppa och det rinner lugnt och fint igenom flotören men när motorn arbetar mer så är flödet mycket större. Då märks det snabb om det finns något bös som korkar igen inloppet upp till förgasaren eller membranbumpen.
Jag demonterade förgasaren och tog isär flotörhuset, som visade sig se ut som en myrstack, och kunde göra hjälpligt rent och körde sommaren ut. Över vintern fick verkstaden som jag vinterförarar hos fixa den + lite annat som behövde fixas.
Förgasaren sitter med två bultar i cylinderblocket och är enkel att skruva loss. Koppla sedan loss gasvajer och bränsleslang (glöm inte att stänga av bränslekranen). Var försiktig med packningen som ligger mellan blocket och förgasaren. Flottörhuset (rund liten kupa i metall) sitter med fyra stjärnskruvar och är också enkel att ta isär. Tänk på att det kan bli lite söligt av soppa som finns kvar i. Gör rent, allra helst med tryckluft och sätt ihop igen.
Praktiskt att veta. Det låter som något jag ska testa om felsökningen här ovanför pekar på bränslebrist. De symptom du nämner är precis de jag upplever, oj vad den kan varva duktigt på tomgång men då jag lägger i växeln stoppar motorn då jag gasar lika mycket. Låter med tipsen ovanför som att det kan komma skit från gammal bränsle som stoppar upp i flottören. Minns du om det finns något bränslefilter också före förgasaren? Kanske nertill i den inbyggda tanken?

Tacksam för alla era tips. Superbra med hjälp!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 jul 2010, 22:48

På det du beskriver kan jag tänka mig två fel: Det ena är det som redan nämnts, "skit i förgasaren". Att rensa flottörhuset och blåsa rent i kanalerna skall väl gå an för en fd mopedmekare? Ställbara munstycken tror jag inte blir något problem, men finns ett sådant för tomgången, räkna antalet varv och ställ tillbaka i samma läge. Det kan också vara bränslepumpen som lagt ner verksamheten, det kan den göra gradvis. Den TROR jag är en membranpump som går på under/övertrycket i vevhuset. I så fall byter man vital del tämligen enkelt. Men förgasaren och "skit i bränslet" låter troligast eftersom motorn inte är så gammal.

Ett litet engångsfilter i bensinledningen är en bra ide. Har du ingen bil att hälla bensinen i (eller om du känner någon) - det kan vara si och så med gammal bensin, och om man häller i fem liter när man ändå tankar händer inget, även om bensinen kan ha tappat litet sting sedan förra året. ? Alkylatbensin (motorsågbensin, "miljöbensin") är "bäst" om man inte kör så mycket - den håller sig fin i åratal.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tor 08 jul 2010, 23:33

Ja,det sitter ett bränslefilter i trakten kring avstängningskranen, i alla fall på min.

Lycka till med mekandet.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 jul 2010, 12:00

Hittade lite skisser för Mercury någon gång när jag letade efter skisser till min gamla Yamaha.
Du kanske kan hitta din modell här eller i alla fall en snarlik.

http://www.boats.net/parts/search/Merc2 ... parts.html

Här finns skisser för en hel del andra motorer med.

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » sön 18 jul 2010, 21:57

SWE54 skrev:Hittade lite skisser för Mercury någon gång när jag letade efter skisser till min gamla Yamaha.
Du kanske kan hitta din modell här eller i alla fall en snarlik.
http://www.boats.net/parts/search/Merc2 ... parts.html
Här finns skisser för en hel del andra motorer med.
Tack för all support. Har gjort rent flottörhuset så gott jag kan och efter det verkar motorn fungera. Hoppas det inte är tillfälligt utan för hela säsongen, minst. Om nån vill se hur den här motorn ser ut finns en bildsvit i loggboken, på båtens hemsida: http://monark.shivas.se - 2010-07-18

Trevlig sommar!

Bild
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Skriv svar