Hej,
Jag har fått ett problem som jag hoppas få några kreativa lösningsförslag på.
Jag har en eltoa, med integrerad pump för evakueringen, samt en extern pump för inkommande vatten. Inkommande vatten är kopplat till pentryts inkommande sjövatten. Evakureingen sker till gråtank, och tömning av tanken sker via ytterligare en pump.
Pumpen för inkommande vatten slutade fungera, och jag har bytt till ny pump av annat märke som fungerar utmärkt.
Till problemet.
Toastolen fylls med vatten vid segling, och till 95% av gångerna av spolvattnet ,men även till viss del av gråtanksvatten. Finns det någon backventil normalt sett i toaltternas integrerade pumpar som kan ha gått sönder? (skisser och instruktioner som följde med är inte speciellt bra).
Jag har svårt att tänka mig att det kommer in vätska från gråtanken, utan det måste vara lite som ligger kvar i slangarna som kommer in.
Hur löser man probelmet - är det dags att byta ut en 1 år gammal toalettstol, eller kan man på ngt enkelt sätt lösa det med att dra slangarna i en svanhals? Toalstolen finns inte längre på marknaden, och hålbilden är en annan varför jag helst skulle vilja hitta en enkel lösning.
Tips och råd tas tacksam emot
Hälsningar
Toastolen fylls med vatten även avstängd
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Toastolen fylls med vatten även avstängd
Scanner 391 nr 142
Re: Toastolen fylls med vatten även avstängd
Om din gråvattentank är full för att t.ex. dess utlopp satts igen så den inte tömmer som du tror, så ligger dess nivå över toppen av inloppsröret inne i tanken. (normalt utförs en sån tank så att detta rör slutar strax under tankens ovansida.)
I så fall kommer backventilerna på väg tillbaka till toan att sakta läcka igenom det som är över rörets topp......
I så fall kommer backventilerna på väg tillbaka till toan att sakta läcka igenom det som är över rörets topp......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Toastolen fylls med vatten även avstängd
I min eltoa så finns ingen annan backventil än impellern i toapumpen. Det läcker sakta tillbaka det som står i röret. Man får spola torrt varje gång innan segling helt enkelt.