Hur mycket väger bommen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Båtsman » sön 04 jul 2010, 23:03

Funderar på att göra en egen rodkick eftersom dom är så dyra men hur väger man bomen?

Har en X-102á men MKII bommen.

Har hittat en sida där man kan ta reda på vilken typ som passar man ska själv lägga
in bla vikten.
http://www.valeryd.se/gassprings/index.asp?mchoise=gf

Mäta är ju enklare

JonasComfort26
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:20
Kontakt:

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av JonasComfort26 » mån 05 jul 2010, 07:20

Kul projekt, lägg gärna upp mer info om hur det löper på. Jag läste hjälptexten på länken du la upp ovan och om du helt enkelt lossar bommen och väger den (badrumsvågen?) så får du vikten som de efterfrågar i formeln. Då ska du alltså inte dubbla värdet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av stangen » mån 05 jul 2010, 10:47

Glöm inte att lägga till vikten på seglet till bommens vikt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Tage » ons 07 jul 2010, 20:55

Tror du inte att det skulle fungera om du belastar bommen med de segel och dylikt som ska finnas där, och sedan fäster en stav på bommen från den punkt där rodkicken är tänkt att placeras till den tänkta fästpunkten på masten med en badrumsvåg mellan som stödpunkt till staven?
(Silvertejp och plastklips borde duga till detta experiment)
På det viset borde man kunna se vilket tryck som behövs i den gasfjäder du behöver, eller?

:roll: Tage
Najad 360
Nr. 129

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Peter_K » ons 07 jul 2010, 23:14

Tror att Seldéns rodkick nr 10 skulle passa din båt.
Är ganska säker på att den har en lyftkraft om 1200N.
Så något i den trakten då..?

Kolla här också, http://forum.hamnen.se/rigg-segel-och-o ... icker.html
Alla borde ha skägg

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av MartinM » tor 08 jul 2010, 21:22

Har en X-99a och har satt på seldens rodkick. Enligt deras formell skulle man ha den superhårda fjädern, vilket visade sig helt fel.
Det skall vara den mellanhårda, då håller den bommen med segel men inte mycket mer!

/Martin

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Båtsman » sön 11 jul 2010, 22:48

Tack för tips o råd samt länk.

Har inte vägt än men uppskattade att en 1 000N skulle vara lagom och det kanske
det blir. Kommer inte bli någon start av projektet nu i sommar utan det blir lite
senare i höst men vill vara ute i lite god tid så man har något att fundera över.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jul 2010, 02:17

Jag använder, i stället för rodkick, en gummilina sista biten på dirken, från bomnocken och upp mot dirken. Tre meter av Hjertmans grövsta chord dubbelvikt, tror det kostade 43 kronor, Funkar helt perfekt, har haft det i några år nu...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

johan@banner28.se
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 08:21
Ort: Solna

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av johan@banner28.se » mån 12 jul 2010, 08:54

Vi fick med en kickstång när vi köpte båten. Funderade på att köpa en färdig gaskick och byta ut den men tyckte att det var lite för mycket pengar.

Lösningen blev i stället att jag hängde upp bommen med segel på i källaren och hängde den i maständen. På andra sidan satte jag en våg och läste av vikten. Sedan var det bara att börja räkna. När jag visste vilken gasfjäder jag skulle köpa åkte jag till Biltema. Gasfjädern med en förlängning blev perfekt, det blev underbar balans i bommen, om jag släpper storskotet kan jag lyfta bommen till den höjd jag vill ha den och släppa den, den stannar i det läget. Perfekt!

Blev en billig och bra lösning!

racemaster
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 17:28

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av racemaster » tis 13 jul 2010, 09:28

X99an har mycket lättare bom än x102..

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Mr Q » tis 13 jul 2010, 11:51

Ett trix kan vara att flytta rodkicksinfästningen längs med bommen tills det balanserar. Där popnitas fästet fast. Med beaktning ovanstående tips om seglet på mm förstås.

Sen vet jag inte med X102, men en del räjsigare båtar har en ganska tändstickstunn mast, men en massa vant och backstag och grejor för att kunna böja till den som man vill. Att i det läget ha en kick som idkar en tryckande kraft i infästningen nere vid däck och en dragande på bommen, kan ge utslag på krummet. Och om man släpper storfallet tvärt kan det knäcka till litet i riggen.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 13 jul 2010, 14:44

Guitar Nilsson skrev:Jag använder, i stället för rodkick, en gummilina sista biten på dirken, från bomnocken och upp mot dirken. Tre meter av Hjertmans grövsta chord dubbelvikt, tror det kostade 43 kronor, Funkar helt perfekt, har haft det i några år nu...
Jag sträcker dirkfallet lagom så bommen med både segel och kapell håller sig lagom högt, och lägger fast det på en knap på masten. Det fungerar hur j-a bra som helst, frestar inte på bommen heller som en rodkick gör. Det är en så enkel, fungerande och billig lösning att det inte är nåt de som säljer båtgrejer vill tala om. Eller också är det bara jag i hela världen som kommit på denna grej. Bommen sköter sig helt själv och perfekt när jag revar.
Ska man jaga kilon, hekton och gram på en kappseglare är det även då överlägset rodkicken. Jag har dessutom förr läst många som skrivit att deras rodkickar gått sönder ganska snart, både i fjädrarna och infästningarna. Men skriver man om annorlunda väl fungerande lösningar på seglarforum gör man nog det i onödan. Om det inte kostar fem tusen spänn kan det väl inte vara bra?
Alla har ju inte dirk förstås, men har man det så. Det skulle aldrig faslla mig in att köpa en rodkick eller boomstrut.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av SWE54 » tis 13 jul 2010, 16:19

Guitar Nilsson skrev: ...

Ska man jaga kilon, hekton och gram på en kappseglare är det även då överlägset rodkicken. Jag har dessutom förr läst många som skrivit att deras rodkickar gått sönder ganska snart, både i fjädrarna och infästningarna. Men skriver man om annorlunda väl fungerande lösningar på seglarforum gör man nog det i onödan. Om det inte kostar fem tusen spänn kan det väl inte vara bra?
Alla har ju inte dirk förstås, men har man det så. Det skulle aldrig faslla mig in att köpa en rodkick eller boomstrut.
Nja, en dirk har man kanske inte på en kappseglare. Den är direkt i vägen för storen som ju har utbyggd akterrunda och tom kan vara en fathead eller tom squarehead. Då funkar ingen dirk med gummicord.
Jag vet inte hur länge min rodkick har suttit på båten, jag bytte gasfjädern i den för några år sedan (Biltemas SAAB 900), i övrigt syns inget som helst slitage.
Gummicord i dirken är nog en bra crusinglösning om man inte vill lägga ut vad det kostar för en rodkick.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av SWE54 » tis 13 jul 2010, 17:03

Mr Q skrev: ...
Att i det läget ha en kick som idkar en tryckande kraft i infästningen nere vid däck och en dragande på bommen, kan ge utslag på krummet. Och om man släpper storfallet tvärt kan det knäcka till litet i riggen.
Lite osäker på vad du menar nu men kicken sitter ju monterad på själva roden och bildar en enhet. Det enda trycket man får är bomvikten och den tas upp nere vid däcksringen där masten är kilad så det händer inget pga trycket egentligen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur mycket väger bommen?

Inlägg av Mr Q » tis 13 jul 2010, 18:05

Re Swe54:

Normalt håller ju seglet uppe bommen. Om man släpper storfallet tvärt åker bommen ned. På en normaltjock mast är det inga problem, men på en spindelmast och med en bautabom likt den X102 kanske har, så blir det en ansenlig hävstångseffekt.

Jag har själv haft en räjsigare båt och sett effekten av rodkick. Jag slutade använda den annat än till katastrofskydd innan bommen slår i däck just av denna orsak att masten såg ut att kunna deformeras i bominfästningen alternativt i kickinfästningen.

Skriv svar