Tips om bra rörfirma i Stockholm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Paddy
Guldmedlem

Tips om bra rörfirma i Stockholm

Inlägg av Paddy » fre 02 jul 2010, 12:58

Under vårrustningen noterade jag att ett oljerör på motorn (en Yanmar 3GM30F från -98) såg väldigt rostigt ut. Av spåren på motorn att döma hade det droppat sjövatten från avgasröret ner på röret som väldigt lokalt, kanske 10 cm, rostat upp duktigt. Jag beställde ett nytt rör i början på maj och fortsatte vårrustandet.

På midsommardagen tjuter oljetryckslarmet just som vi är på väg att lägga till i en vik och när jag tittar i motorrummet har två liter varmkörd olja fyllt det lilla tråget under motorbädden. Yanmarförsäljaren där jag sju veckor tidigare betällt mitt ersättningsrör berättar efter påstötning att det inte finns några reservdelsrör i varken Sverige, Holland eller Japan. September är tidigaste leveransdatum. Inte heller banjobultar eller packningar går att uppbringa. När jag frågar om bultarna till t ex Volvo Penta kanske passar säger dom att dom måste gå efter artikelnummer och inte har en aning om sånt.

Det som vände hela historien var när en kollega tipsade om firman BOHAB i Spånga. Där fick jag ett nytt rör tillverkat till nästa dag samt tips att jag kunde göra egna banjobultar av urborrade M8:or som också passade. Hela deras bemötande var inriktat på problemlösning och inte styrt av reservdelskataloger eller märkesdelar. Jag skulle också vilja ge en eloge till Sjöassistans vars medarbetare verkligen ställde upp och hjälpte till med bogsering och liggplats under tiden röret byttes. Två kanonföretag som jag varmt kan rekommendera.

Skriv svar