Dålig tomgång på Tohatsu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Skippi
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 12:50
Ort: Söderbärke

Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av Skippi » tis 29 jun 2010, 12:35

Hej!
Köpte en ny hjälpmotorn, en fyrahästars Tohatsu, till min Skippi. Jag var rädd för att motorn skulle vara bullirigare än den gamla Tohatsu tvåtaktarn, som har funkat rätt bra men saknar extern tank och back. Icke. nu är motorngången rätt behaglig utan skrammel i båten.

Men men. Motorn vill inte riktigt gå på tomgång utan varven vandrar från mycket låg tomgång till kanske 2500 - 3000.

Motorn har två års garanti. Men kan man göra något själv mitt på semestern och långt från verkstäderna. Nu är det lite nervöst att landa och ibland känns det fel att lägga i växel när varven är som högst.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av SWE54 » tis 29 jun 2010, 12:49

Man kan ju kolla så allt mekaniskt är som det ska, tex att gaswiren har tillräckligt spel så det inte är den som ligger och "tjuvdrar" lite, kolla choken så den är som den ska. Finns det munstycken så kan man kanske kolla dom. Har den justerbar tomgångsblandning så kan man prova att justera den lite.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av Fredrik » tis 29 jun 2010, 13:29

På min Honda kärvar vajern till gasspjället en aning, det är en separat vajer som sitter under kåpan. Den vill inte gå tillbaka riktigt hela vägen till tomgång när jag drar av på gasen. Skall fixa detta snart, men man glömmer ju bort problemet mellan körningarna...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av S-B A-son » tis 29 jun 2010, 14:42

Vandrande och orolig tomgång KAN bero på luftläcka i insuget. Kolla insugsgummi om sådant finns, stosar och anslutningar. Något kan ju ha lossnat även om det är osannolikt på en ny motor.

Annars kan det ju möjligen vara kärvande chokereglage eller kanske dålig tillgång på bränsle?

Hursomhelst - lycka till, nu är ju inte bästa tiden att ha en krånglande motor.

mvh Sven-Barry

Skippi
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 12:50
Ort: Söderbärke

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av Skippi » tor 01 jul 2010, 09:43

Själv misstänker jag att du har rätt, sven-Barry. Hur kollar man en sådan läcka, om det inte syns direkt?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av S-B A-son » tor 01 jul 2010, 10:03

Skippi skrev:Själv misstänker jag att du har rätt, sven-Barry. Hur kollar man en sådan läcka, om det inte syns direkt?
Beväpna dig med en sprayburk startgas och spraya "systematiskt" runt insuget (efter luftrenaren) när motorn är i gång. Om motorn då rusar har du hittat läckan.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av Fredrik » tor 01 jul 2010, 10:05

Om du sprayar startgas på slangar och insugsrör när motorn är igång, så bör motorn kunna rusa lite om den suger i sig gasen som läcker in genom något hål. Kan det vara en lösning?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av Fredrik » tor 01 jul 2010, 10:05

Du var lite för snabb för mig där, S-B!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skippi
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 12:50
Ort: Söderbärke

Re: Dålig tomgång på Tohatsu

Inlägg av Skippi » tor 01 jul 2010, 15:34

OK,
tack för hjälpen.
Hör av mig om problemet är löst.

Skriv svar