Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 07:37

Jag fick ett tips hur man kan gå upp i masten med båtsmanstol utan att medhjälparen behöver vara hulken.

Man tar dirken och slår en ögla som man stoppar in foten i. Därefter kan man krabba sig upp och medhjälparen behöver bara ta hem på slacket i storfall som båtsmanstolen sitter i och dirk omväxlande. Avlastarna nedfällda.

Någon som hört talas om denna metod eller till och med testat själva?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Anders S » tis 22 jun 2010, 08:18

Just metoden med att växla mellan dirk och fall har jag inte testat (det borde gå utmärkt), men jag har en anordning som heter Mastclimber. Den fungerar på liknande sätt. Sedan kan man också göra en sk "prussik-knop" i form av en självlåsande slinga som man kan ha som fotstöd/frånskjut. De går att klättra på fast lina med två sådana, ungefär som stolpskor. Själv har jag vid ett minnesvärt tillfälle hissat upp en lång stege i masten och sedan gått på denna upp till masttoppen. För att nå den upphissade stegen krävdes en lika lång till , på däck.

Ta det försiktigt, mr Q. Det finns ingen lång nog mastkran i närheten, eller någon kranbil med arbetskorg som går att leja?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 08:35

Är det sån risk med båtsmanstol?

Jag har sökt litet på internet, det verkar som att fallande verktyg är en stor risk, att fallet eller knop eller liknande går av är en annan risk.

Personligen är jag livrädd för att gå upp i mastkran, vi har en i närheten som är ca 0,5 meter under masttopp. För att jobba i toppen måste man släppa taget om stegen och hänga sig i den vingliga toppen. Jag använder tamp i bältet och bojkrokar för att säkra mig.

Tack Nexus för att ni gör såna skräpgrejor att era användare måste riskera livet för att använda skiten. Här är loggen:
2008 Köpt ny på Benns.
2009 in med hel systemet för patchning, den var laddad med "gammal" programvara som inte tillät kalibrering av logg
2009 vindgivare trasig, fick en ersättningsenhet, dvs en reparerad enhet
2010 vindgivaren dör mitt under säsong, måste in på service
.. vad händer härnest?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av stangen » tis 22 jun 2010, 08:45

"Prussik-knop" kan jag avråda från. Jag brukar använda denna metod, mest för att jag inte vill släpa runt mastclimber (kanonbra!) eller båtsmamsstol för de ändå ganska få tillfällen de skall användas. Prussik och Mastclimber går att använda om du är solo. Båtsmansstol eller dirk/fall måste man vara minst två.

Om du vill testa med Prussik knop rekommenderas hårdhudade klättrarkängor. Det funkar. Har varit tvungen att klättra i seglarskor och öglan man står i skär in något så förj-ligt. Inte bra att konstatera detta när du väl är där uppe...
Dessutom är det en teknikkrävande metod. Första gångerna är man helt slut och har mjölksyra. Inte heller bra om det skall jobbas där uppe.

Båtsmansstol kan man göra själv av en planka. Tampen skall gå under rumpan, under plankan s.a.s. Inte sitta knopad i ändarna som på en gunga. Ofta ganska jobbigt att vinscha upp en person i sådan stol.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 08:53

Tack för tips, jag köpte en Watski båtsmanstol. Den verkade ganska bra, med bra ryggstöd och sidofickor för verktyg och tejp/skruv eller vad man nu vill släåpa med sig upp.


Hittade denna svenska sida om Topclimber. Och denna originalsida.
Även en film som visar hur den funkar.

Verkar vara en smart mojäng. Man kommer ju över toppen!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av stangen » tis 22 jun 2010, 10:51

Just det, Topclimber heter den. I stand corrected :)
Berömd från när bla Ellen McArthur klättrade upp i sin mast ute på havet helt solo. Blev rejält blåslagen däruppe. Men lovordade den för säkerhet/enkelhet. Det går även att fixa sin egen topclimber med utrustning klättrare använder. Till exempel Petzl Ascension med lite tilbehör http://www.addnature.com/product.aspx?p ... CENSIONPRO
Se film här hur det kan se ut när man är van http://www.youtube.com/watch?v=NJHBQVkBxj0

Något du säkert redan tänkt på; men sätt en tamp/gummistropp i alla verktyg du tar med dig upp och förankra dem i bältet eller liknande. Minskar risken för fallande objekt i huvud på folk nedan. Eller hål i båten.

Lycka till!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Anders S » tis 22 jun 2010, 11:40

Nej, det är väl inget särskilt farligt med båtsmansstol, helt jämförelsevis och om man tänker sig för. Jag tycker att man skall säkra sig (en man på stolfallet och en man på ett annat fall som säkring), då minskar riskerna ordentligt. Tycker man att det är tungt att hissa (det tycker alla som hissar mig!) kan man dra stolfallet (medveten felstavning) till båtens bästa winch eller t o m till ankarspelet om man har ett lämpligt sådant. En påse för smådelar och alla tunga verktyg i lina låter också bra. Tänk på att med litet otur kan något hända med stolfallet som gör att du fastnar en bit upp! Någon gång emellanåt hoppar ju fallet av och kilar in sig vid sidan av fallskivan ävebn till vardags, och när man kör båtsmansstol kan ju denna svänga en hel del åt sidan när man rör sig. Det finns de (jag t ex) som tycker att spinnakerfallet kan vara ett lämpligt val för hissningen i så fall. Det är ju förstås vitalt att wire, splits och/eller fallina är i bästa skick.

(Därav min tanke om mastkranen. Räcker den inte är det ingen höjdare. Eller är det en höjdare, beroende på hur man ser på saken.

Topclimber hette det, alldeles riktigt, och jag har en särskild lina till denna anordning, som inte får användas till något annat.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av SWE54 » tis 22 jun 2010, 13:16

Spinnfallet funkar väl bara på båtar med ett spinnfall i toppen.
Storfallet funkar utmärkt, jag har själv varit uppe några ggr och hämtat ner spinnfallet.
Har heller aldrig haft några problem med att storfallet hoppat av trissan. Det finns ingen plats för det. Det ska klara att storskäddan i toppen kan vinklas +- 90 grader, så det ska inte vara några problem.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Mr Q » tis 22 jun 2010, 13:54

Trissorna kan nog hoppa ur om man har äldre slitna trissor. Vi har bytt båda trissorna till storfall och dirk, så den risken är nog tämligen eliminerad. Men den gamla trissan för storfallet var helt slut och stod på diagonalen, mkt riktigt fick vi stopp i den att fallet skar vid sidan om.

Topclimbern såg riktigt bra ut, synd att den kostar 3 600 SEK (när jag redan köpt en båtsmanstol för 500).

Men nu jagar jag Nexus att de kan få klättra upp själva och hämta ned sin utbytesenhet (begagnad och reparerad) jag fick som ersättning för den första som inte heller funkade.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Anders S » tis 22 jun 2010, 14:24

Mr Q skrev: Men nu jagar jag Nexus att de kan få klättra upp själva och hämta ned sin utbytesenhet (begagnad och reparerad) jag fick som ersättning för den första som inte heller funkade.
Jo, i min värld finns det bara mastheadriggar, därav förslaget med spinnakerfallet. En välordnad falltrissa behöver inte krångla, men OM den gör det är det ju bra om man har någon alternativ väg att komma ner.
Det låter ju annars mycket bra om Nexus tar på sig att byta ut enheten.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Schvidja » tis 22 jun 2010, 14:35

Risken med att ta sig upp i masten minskar avsevärt om man ser hissanordningen som stöd för sitt klättrande. När jag var uppe häromveckan så hade jag ingen båtsmanstol och tog då ett band som jag drog runt kroppen och säkrade med skruvkarbiner sedan klättrade jag och de stödde mig med storfallet. Det går att klättra med stöd av vant och spridarfästen samt mast. Jag ska framöver använda klättersele då den är lättare att klättra med än båtsmanstolen, den kan man också ha som säkerhetssele vid segling. Att komplettera selen med Stangens föreslagna petzl ascendo är smart om man vill komma upp på egen hand.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av SWE54 » tis 22 jun 2010, 16:58

Har man inget alls i båten så går det att fixa till en temporär sele med en tamp eller helst ett brett band.
Den blir ju inte så bekväm men den funkar.
http://www.animatedknots.com/harness/in ... dknots.com

Klättersele är nog bra, jag hade länge en jollesele eller om den var från windsurfingen kanske, kommer inte riktigt ihåg. Men jag gillar mer den modellen än dom som enbart sitter på överkroppen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Tommy » tis 22 jun 2010, 18:19

Usch, jag som tycker det är läbbigt nog att klättra upp i mastkran till vår endast 12.5 meters topp får nästan svindel bara om att läsa om att ta sig upp i toppen på en hög mast med hjälp av båtmansstol...

Upp till spridarnivå kan man tänka sig, men det är något alldeles extra otäckt med att vara uppe i toppen. Tycker alltså jag. :roll:

Gäller att ha koll på svagaste länk, sådant som trissan som storfall eller dirk går över i toppen, knopar, skarvar eller knapar som linan fästs i. Se till att inget brister!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av bosseh » tis 22 jun 2010, 19:02

Båtsmansstolen är bra och bekväm. Klättersele låter inte riktigt komfortabelt men jag har aldrig provat heller. Min Plastimostol har varit med några år men de verkar se likadana ut fortfarande. För att det ska bli bekvämt måste man luta sig lite bakåt, känns lite läskigt i början men man vänjer sig. När man börjar brukar det vara bra att börja typ 30 cm över däck för att få ben, rumpa etc rätt. Att med den stolen kunna klättra med fötterna låter svårt, benställningen är liksom given från början.
En Prusik-knop längs ett upptajtat fall känns som en bra säkring. Samt en hjälm till vinsch-slaven.
Hissa tycker jag fungerar bäst om man har en fallvinsch på masten, det brukar gå lättare. Bäst om man är två på däck, en som med sin kroppsvikt drar fallet snett neråt ovanför vinschen och en som tar hem slacket på vinschen. Ungefär som man gjorde på segelfartygen när man satte segel.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Metod för att äntra riggen med båtsmanstol

Inlägg av Excel 319 » mån 28 jun 2010, 08:37

Jag har fått en sådan här http://www.mastmate.com/ som gåva. Den fungerar perfekt men som extra säkerhet kan man använda livselen och någon som är med och spänner upp.

Skriv svar