Har en Yanmar-diesel /Hitachi-generator med en separat laddregulator från Hella och sedan Delabs batteriseparator (mellan motor- och förbrukn.batterier) samt en Delab batterisensor-enhet.
Problemet just nu är att laddspänningen till förbrukningsbatterierna är 15,8 V och dessutom en laddström på 10-15 A? Laddningen till startbatteriet är normal (strax under 14V pga välladdat batteri)
Tilläggas att de 2 förbrukningsbatterierna är nya och välladdade, dom behöver alltså knappt laddas.
Var ska man börja leta? Är det laddningsregulatorn (Hella) som är knäpp och kan i så fall den skilja på de 2 separerade batteribankarna?
Eller är det Delab batterisenseor-enheten som fått fnatt och anser att förbrukningsbatterierna behöver mera kräm trots att de är laddade?
Har någon idéer och är det någon som känner igen sig?
För hög laddspänning 15,8V
Re: För hög laddspänning 15,8V
Det låter som en komplicerad installation, och det låter som om "delab"Mahogny skrev:Har en Yanmar-diesel /Hitachi-generator med en separat laddregulator från Hella och sedan Delabs batteriseparator (mellan motor- och förbrukn.batterier) samt en Delab batterisensor-enhet.
Problemet just nu är att laddspänningen till förbrukningsbatterierna är 15,8 V och dessutom en laddström på 10-15 A? Laddningen till startbatteriet är normal (strax under 14V pga välladdat batteri)
Tilläggas att de 2 förbrukningsbatterierna är nya och välladdade, dom behöver alltså knappt laddas.
Var ska man börja leta? Är det laddningsregulatorn (Hella) som är knäpp och kan i så fall den skilja på de 2 separerade batteribankarna?
Eller är det Delab batterisenseor-enheten som fått fnatt och anser att förbrukningsbatterierna behöver mera kräm trots att de är laddade?
Har någon idéer och är det någon som känner igen sig?
lurar laddningsregulatorn.
Plocka bort delab-grejorna och använd bara generator och regulator
direkt på förbrukarbatterierna. Om det då blir korrekt laddning
kan du snacka med delab-leverantörern. Om inte snackar du med hella.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: För hög laddspänning 15,8V
Tack för svaret Peterh,
Vad jag förstår ersätter den separata Hella-laddregulatorn den ordinarie inbyggda regulatorn i generatorn. Det som jag har lite svårt att få ihop är varför startbatteriet har normal laddspänning medans förbrukningsbatterierna, som i och för sig är en separat laddkrets, har den förhöjda laddspänningen (15,8V)? Om Hellaregulatorn vore defekt borde den också lägga ut för hög laddspänning på startbatteriet. Samtidigt tycker man att en laddregulator borde ha en begränsning i sig så den inte kan lämna mer än ca 14,5V, det är ju liksom det som är vitsen med reglerad laddning. Nu vet jag att dessa "intelligenta" laddregulatorer (även TWC) stundtals kan gå något högre i laddning då batterierna är urladdade. Men jag har kopplat ur mina batterier och kontrollmätt dom utan störande inkopplingar och dom visar då ca 13,2 V, dvs bra laddade.
Vad jag förstår ersätter den separata Hella-laddregulatorn den ordinarie inbyggda regulatorn i generatorn. Det som jag har lite svårt att få ihop är varför startbatteriet har normal laddspänning medans förbrukningsbatterierna, som i och för sig är en separat laddkrets, har den förhöjda laddspänningen (15,8V)? Om Hellaregulatorn vore defekt borde den också lägga ut för hög laddspänning på startbatteriet. Samtidigt tycker man att en laddregulator borde ha en begränsning i sig så den inte kan lämna mer än ca 14,5V, det är ju liksom det som är vitsen med reglerad laddning. Nu vet jag att dessa "intelligenta" laddregulatorer (även TWC) stundtals kan gå något högre i laddning då batterierna är urladdade. Men jag har kopplat ur mina batterier och kontrollmätt dom utan störande inkopplingar och dom visar då ca 13,2 V, dvs bra laddade.
Re: För hög laddspänning 15,8V
En enkel kontroll: Jag vet inte säkert hur regulatorn känner av batterispänningen, men om denna känns av via en separat kabel direkt på batteriet (det är troligt, om det handlar om en "bättre" sorts regulator), förvissa dig om att denna har perfekta kontakter och inte är skadad någonstans. Skulle regulatorn känna av en för låg spänning på batteriet kan det bli så här.
Anders S