Gummijolle och snurra.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Re: Gummijolle och snurra.

Inlägg av StefanL » tor 10 jun 2010, 20:34

Tack för alla bra tips, råd och erfarenheter ni delar med er av. Med ledning av allt detta hade jag i princip betämt mig för en ny båt (med högtrycksdurk ändå) av något av de billigare men ändå hyggligt vanligt förekommande fabrikaten. Och försöka hitta en nyare men begagnad motor. Men så dök det igår upp en Zodiac 285 med uppblåsbar durk med 4hk 4-takts Mercury på blocket, bara 3 år gammal och mycket litet använd, motorn ser helt oanvänd ut. Till ett rätt attraktivt pris dessutom. Så nu ligger den nere i garaget, och väntar liksom jag på att den "riktiga" båten skall komma. :)
--------------
Stefan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 10 jun 2010, 22:14

StefanL skrev:Tack för alla bra tips, råd och erfarenheter ni delar med er av. Med ledning av allt detta hade jag i princip betämt mig för en ny båt (med högtrycksdurk ändå) av något av de billigare men ändå hyggligt vanligt förekommande fabrikaten. Och försöka hitta en nyare men begagnad motor. Men så dök det igår upp en Zodiac 285 med uppblåsbar durk med 4hk 4-takts Mercury på blocket, bara 3 år gammal och mycket litet använd, motorn ser helt oanvänd ut. Till ett rätt attraktivt pris dessutom. Så nu ligger den nere i garaget, och väntar liksom jag på att den "riktiga" båten skall komma. :)
Vikt på en sån Mercury?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Inlägg av StefanL » fre 11 jun 2010, 10:22

Motorn väger 25 kg. Det känns hyfsat hanterligt. Båten har nedfällbar badbrygga så lyften behöver inte bli så långa.
--------------
Stefan

Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Inlägg av StefanL » tor 17 jun 2010, 11:19

För att återanknyta till den ursprungliga frågeställningen i denna tråd, som jag knyckte något, så testade vi i helgen vår Zodiac 285 FR med Mercury 4:an. Någon planing var jag (100 pannor ca) inte i närheten av. det gick så segt att jag en lång stund trodde det var något fel på motorn. Provade sedan med en 3,3hk betydligt lättare tvåtaktare och nådde ungefär samma fart (kändes det som i alla fall). Vi skall testa med en 5hk tvåtakts Mariner vi har också efter att den blivit servad litet. Men med 4hk 4-takt gick det trögt med stora bokstäver... Litet besviken blev jag allt. :(
--------------
Stefan

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 17 jun 2010, 15:44

Min 5 hk Mercury planar båten ganska lätt. Det är en 2,7 meters Zodiac modell något äldre med uppblåsbar köl och trädurkar.

Om du inte provat det, testa att vinkla in motorn max genom att flytta in pinnen till innersta hålet, då får båten bättre lyft för att komma i plan.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 17 jul 2010, 19:50

Jag väcker liv i denna tråd. Här kommer en analys av Zodiac 285 med 5 hk Murcla 2-takt.

1. Ensam pappa dryga 90 kg: Planar aggressivt och utan problem. Efter planingströskeln passerats kan man dra ned gasen och ändå bibehålla plan. Toppfart känns litet galet högt.
2. Pappa 90 kg och dotter 30 kg: Planar relativt enkelt, ingen hjälp att hänga framåt behövs.
3. Pappa 90 kg och son 45 kg: Planar med visst besvär, hjälp att hänga framåt behövs.
4. Pappa 90 kg, dotter 30 kg och son 45 kg: Båten går ej att få i plan, ens med hjälp av vågor.

Så vikten spelar otroligt stor roll. (ingen raketforksning på det kanske :roll: :mrgreen:)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 18 jul 2010, 12:10

Hur mycket väger 5-hästars Mercuryn?
En eller två cyl?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 18 jul 2010, 12:37

20,5 kg, 1 cylle, drygt 100 cc.

Den går bra faktiskt.

I början var det litet för tungt och vingligt med av och påmontering. Men sen lärde jag mig att straffa upp jollen hårt bredsides mot aktern. Då går det galant. Sen underlättar trädurkar i jollen, så kan jag mellanlanda med den där.

Ett litet ord om riggtrim. När båten är full med folk bör motorn stå max invinklad för bäst lyftkraft. Har man motorn på det viset när man kör själv kan den börja överplana, dvs den står på nosen och blir väldigt vinglig. Då funkade det för mig bättre att flytta ut sprinten ett hack, så kom nosen upp litet. Gången i hög planingsfart blev mycket tryggare. Skulle vara skoj med en handburen GPS för att se hur fort det går.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 18 jul 2010, 16:48

Gummibåt i full speed.
Bilagor
Gummibåt i full fart.jpg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 20 jul 2010, 17:14

Mr Q skrev:Gummibåt i full speed.
Kommande vinter ska jag lusläsa Blocket mm och se om jag hittar en Mercury 5 hk. Det verkar vara en kanonmotor även om den är lite tung kanske för en gammal rygg. Jag kan nog använda ankardäverten...

ChrisT
Silvermedlem

Inlägg av ChrisT » ons 28 jul 2010, 18:06

För att svara på min ursprungsfråga så är svaret nej, som ungdomen skulle säga: "fetnej"!!! Testade alla möjliga vinklar på motorn men det kändes som att det var långt borta. Jag tycker det är lite märkligt då jag har bekanta som planar med sina 4 hk....
Jag upplevde det som att motorn inte riktigt ville varva ur fullt med växel i, kändes trögt.

Kan det ha nåt att göra med att motorn bara gått ca 20 timmar och är felaktigt inställd på något sätt?? Vad säger expertisen här??

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 28 jul 2010, 18:20

Motorn går ju så otroligt lättare när man passerat planingströskeln. När vi åker 4 pers i båten (jodå den tål 400kg), är det inte lönt att gasa fullt, den blir bara ansträngd. Däremot får man upp fören vilket minskar skvättet.

Men helt klart vore en 3,5 meters rib med 15 hk enklast. Kanske litet åbäkigt att hantera vår och höst iofs.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 28 jul 2010, 22:54

Jag antar att ni redan sett den, men här kommer en länk:

Mercury 5hk 2-takt kort rigg, bra skick 3000 kr, jag köpte min för 4500kr.
Bild

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 04 aug 2010, 10:53

Jag har tidigare berättat om mitt inköp av gummijolle och vill dela med mig av erfarenheterna under sommaren.

Börjar med det negativa. Gummijollen, Yam 275 Sti (luftdurk) och Yamaha 9,9 4-takt, väger tillsammas 72 kg men vikten sitter främst på akterspegel. Flotten har bogserats större delen av sommaren. Flotten bromsar uppskattningsvis ca 0,5 knop, vilket är ganska mycket. Faktiskt ganska konstant genom vindregistret; lätt vind-hård vind, sannolikt beroende på att vid hård vind ökar farten (den bromsande effekten). Rätt omfattande beväxtning under flotten varför denna fått rengöras två gånger.

Gummidurken är inte helt bra tycker jag. Rör på sig mycket i planande fart trots att den är pumpad hårdare än rekommendationen. Fungerar dock fint i lägre farter. Myckt lätt att vika ihop och vikten är liten. Inga besvärliga plywoodskivor att motera eller förvara. Upplever motorn som tyngre att dra igång än motsvarande 2-taktare. Min 10-årige son drar dock igång motorn både när den är kall och varm. Sitter man fler än tre vuxna i båten kan man i princip bara åka när det är riktigt fint väder om man inte accepterar att bli blöt.

Det poritiva. Mycket jämn och fin gång. Ingen avgasdoft/blårök här inte. Väldigt tyst upp till ca 1000 varv/min (flotten gör då 5-6 knop). Planar med två vuxna och ett barn (ca 230 kg vikt). Uppskattad toppfart med en vuxen ca 20 knop. Något mer med ett barn som kör den ensam. Väldigt snål. Trots att den använts mycket i princip varje dag i 4 veckor understiger bränslekonsumtionen 12 liter bensin.

Sammanfattningsvis: Motorn bör hissas upp på pulpiten om längre färder är planerade. RIB-botten bör man ha om man eftersträvar goda sjöegenskaper. Motorn har tyst och jämn gång så den inbjuder till användande. Ofta hört kommentarer från kringliggande båtar att motorn inte hörs när man kommer och det är ju positivt. Ganska lagom stark för ett allsidigt nyttjande, dvs. inte bara en leksak. Vid flera tillfällen åkt iväg till öar flera sjömil från båten.
Henric D

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 04 aug 2010, 10:53

Jag har tidigare berättat om mitt inköp av gummijolle och vill dela med mig av erfarenheterna under sommaren.

Börjar med det negativa. Gummijollen, Yam 275 Sti (luftdurk) och Yamaha 9,9 4-takt, väger tillsammas 72 kg men vikten sitter främst på akterspegel. Flotten har bogserats större delen av sommaren. Flotten bromsar uppskattningsvis ca 0,5 knop, vilket är ganska mycket. Faktiskt ganska konstant genom vindregistret; lätt vind-hård vind, sannolikt beroende på att vid hård vind ökar farten (den bromsande effekten). Rätt omfattande beväxtning under flotten varför denna fått rengöras två gånger.

Gummidurken är inte helt bra tycker jag. Rör på sig mycket i planande fart trots att den är pumpad hårdare än rekommendationen. Fungerar dock fint i lägre farter. Myckt lätt att vika ihop och vikten är liten. Inga besvärliga plywoodskivor att motera eller förvara. Upplever motorn som tyngre att dra igång än motsvarande 2-taktare. Min 10-årige son drar dock igång motorn både när den är kall och varm. Sitter man fler än tre vuxna i båten kan man i princip bara åka när det är riktigt fint väder om man inte accepterar att bli blöt.

Det poritiva. Mycket jämn och fin gång. Ingen avgasdoft/blårök här inte. Väldigt tyst upp till ca 1000 varv/min (flotten gör då 5-6 knop). Planar med två vuxna och ett barn (ca 230 kg vikt). Uppskattad toppfart med en vuxen ca 20 knop. Något mer med ett barn som kör den ensam. Väldigt snål. Trots att den använts mycket i princip varje dag i 4 veckor understiger bränslekonsumtionen 12 liter bensin.

Sammanfattningsvis: Motorn bör hissas upp på pulpiten om längre färder är planerade. RIB-botten bör man ha om man eftersträvar goda sjöegenskaper. Motorn har tyst och jämn gång så den inbjuder till användande. Ofta hört kommentarer från kringliggande båtar att motorn inte hörs när man kommer och det är ju positivt. Ganska lagom stark för ett allsidigt nyttjande, dvs. inte bara en leksak. Vid flera tillfällen åkt iväg till öar flera sjömil från båten.
Henric D

Skriv svar