Satans diesel...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Satans diesel...

Inlägg av Svante » tis 15 jun 2010, 11:29

Ursäkta uttrycket men jag blir så förb...

Stressade i med båten alldeles för sent på säsongen, mastade på (fick hjälp att bryta av förstagsprofilen!) fixade det och mastade på 2 timmar - så lång tid har det aldrig tagit!!!

körde över och lade mig på min plats, gjorde henne seglingsklar... :-)

Motorn stannade själv efter att jag lagt till, tänkte inte mer på det...
Skulle starta den igen, inget liv. Började kolla på bränslesystemet. Det skulle jag aldrig ha gjort.
Herre j:a vad med brun sörja i hela systemet. Tank, ledningar, filter osv. Det var den tisdagsseglingen - får väl gasta igen.

Hur ser nu det här miljödiseljoxet ut. En del säger att det skall vara en vit sörja. Detta är brunt och luktar mer som lacknafta än diesel. Vad har hänt? Det finns en tillsats. Funkar den att bara slå på eller måste jag tappa hela systemet och rengöra, byta filter igen osv...

Jag vet redan svaret men jag vill inte... vill inte... funderar på att göra en struts.

/Svante

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Satans diesel...

Inlägg av Lasse L » tis 15 jun 2010, 13:39

"Mina" bakterier satte igen silen på sugröret.
Motorn gick ner i varv.
Sökte "nödhamn", tog bort silduken, blåste rent röret och fortsatte färden.
Jag har ALDRIG tankat miljö, raps eller "bil" diesel, bara tankat på "riktiga" sjötappar.
Bakterier2.jpg

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Satans diesel...

Inlägg av Mr Sailman » tis 15 jun 2010, 15:20


Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Satans diesel...

Inlägg av Mr Sailman » tis 15 jun 2010, 15:23

Lasse L skrev:"Mina" bakterier satte igen silen på sugröret.
Motorn gick ner i varv.
Sökte "nödhamn", tog bort silduken, blåste rent röret och fortsatte färden.
Jag har ALDRIG tankat miljö, raps eller "bil" diesel, bara tankat på "riktiga" sjötappar.
Bakterier2.jpg
Jag frågar alltid när jag tankar på "riktiga" båtmackar var de får dieseln från och i flera fall har det varit samma diesel som bilmackarna säljer dvs med RME.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Satans diesel...

Inlägg av Lasse L » tis 15 jun 2010, 17:54

Mr Sailman skrev:
Lasse L skrev:"Mina" bakterier satte igen silen på sugröret.
Motorn gick ner i varv.
Sökte "nödhamn", tog bort silduken, blåste rent röret och fortsatte färden.
Jag har ALDRIG tankat miljö, raps eller "bil" diesel, bara tankat på "riktiga" sjötappar.
Bakterier2.jpg
Jag frågar alltid när jag tankar på "riktiga" båtmackar var de får dieseln från och i flera fall har det varit samma diesel som bilmackarna säljer dvs med RME.
Inget problem att skilja RME från RIKTIG diesel.
RME är gulaktig.
Mina sjötappar garanterar att det är riktig soppa.
Deras kunder är i första hand fiskeflottan och det mindre tonaget.

Monsterbakterier http://www.kf-maritim.se/Monsterbakterie.asp

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Satans diesel...

Inlägg av barkbåt » tis 15 jun 2010, 19:28

Googla på EcoPar, inga tillsatser behövs till den dieseln.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Satans diesel...

Inlägg av benq » tis 15 jun 2010, 22:37

Helt enig i overskriften, jeg hadde samme problemet, måtte til og med ta tanken på land og gjøre den ren for det var umulig å få gjort det ombord.. Altså tank - slanger - filter alt måtte rengjøres grundig. Etter det så har jeg alltid brukt "diesel tilsetting" på hver tanking.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Satans diesel...

Inlägg av Anders S » ons 16 jun 2010, 07:43

Eftersom Eco-Par är en syntetisk diesel torde det stämma att den inte har sk "dieselbakterier", men med enbart en ÅF i Uppsala är det inte en lösning för flertalet. Problemet (och lösningen) med de här bakterierna är att de kräver vatten, värme och diesel för att växa till, och visst, inblandning av FAME (varav RME är en) kan ge än bättre förutsättningar. Men även sk "riktig diesel" har de här bakterierna och problemet kan uppstå även med fartygsdiesel. Typiskt uppträder problemet som i Svantes fall - båten står stilla hela vintern, sätts i sent (dvs värme), stillaståendet gör att vatten/diesel-gränsen blir distinkt, i gränsskiktet växer det till, värmen gör att det går fort.

Rengöring av slammet, rensning på vatten, Grotamar eller Bio-Protect som profylax. Vd "sista hösttankningen" kan man kanske t o m dubblera dosen. Inga kända medel trollar bort slammet efter det växt till.

Gör för jesse namn ingen "struts", Svante, använd någon suganordning i stället....
Anders S

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Satans diesel...

Inlägg av barkbåt » ons 16 jun 2010, 08:31

Hej!
Håller med om att distributionen av EcoPar inte är anpassad till båtlivet. Men om man trycker på kanske det kan bli bättre. I Norge har man avtal med KNSS (tror det heter så, huvudstadens kungliga segelsällskap) för leveranser. Eftersom det är relativt små volymer det handlar om kan man tänka sig att båtmackarna har extra tankar med EcoPar, de kan leverera i 1000 l tankar.
Alternativet med tillsatser som Grotamar och liknande produkter är inte särskilt lustigt, när kommer det tillsatser som skall oskadliggöra Grotamars påverkan?

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Satans diesel...

Inlägg av Svante » ons 16 jun 2010, 19:17

Anders S skrev:Inga kända medel trollar bort slammet efter det växt till.

Gör för jesse namn ingen "struts", Svante, använd någon suganordning i stället....
Ingen struts...

Var rorsman på en X95 i går kväll. skitroligt med en helproffsig besättning. Båtgrannen var en man kort och förbarmade sig över mig - väldigt lärorikt.
Spinnakernedtagningen tex. gjordes på några sekunder :-)

känns lite bättre nu och värsta besvikelsen har lagt sig, planerar att göra en totalresning på lördag.
En del av båtlivet kan jag tänka.

Har en oljebytare från Biltema som jag tänker använda sen lite vanligt slit...

/Svante

Henrik_S
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 18:00

Re: Satans diesel...

Inlägg av Henrik_S » ons 16 jun 2010, 21:50

Hej

Var i samma sittuation för någon vecka sedan eller ev redan i höstas. Motorn stannade efter att ha gått upp och ner i varvtal. Trode den tog tjuvluft men det var nog bakterietillväxt som satte igen silen i tanken. Hur som har jag nu rengjord tank, nytt vatten avskiljningsfilter, nya bränsleslangar och nytt bränslefilter och motorn går!!! För mig var det värt att göra allt från början då jag inte var säker om det var tjuvluft eller skit i bränslet.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=7782

Lycka till!

Henrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Satans diesel...

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 07:10

Svante skrev:
Anders S skrev:Inga kända medel trollar bort slammet efter det växt till.

Gör för jesse namn ingen "struts", Svante, använd någon suganordning i stället....
Ingen struts...
Jag såg ju framför mig Svante bokstavligen "göra en struts", allt i syfte att tömma och rengöra tanken. Det låter mycket bättre att använda oljesugen. Urrrk.

Jag kollade själv genast vattenseparatorn för att se begynnande spår, men ingenting syntes. Nu gäller det bara att sänka nivån i tanken så pass att det går att öppna luckan och inspektera. Det här problemet är ett gott argument att ha en liten sk "dagtank" där man kan se att bränslet är i skick.
Anders S

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Satans diesel...

Inlägg av Svante » tor 17 jun 2010, 16:07

Anders S skrev:
Svante skrev:
Anders S skrev:Inga kända medel trollar bort slammet efter det växt till.

Gör för jesse namn ingen "struts", Svante, använd någon suganordning i stället....
Ingen struts...
Jag såg ju framför mig Svante bokstavligen "göra en struts", allt i syfte att tömma och rengöra tanken. Det låter mycket bättre att använda oljesugen. Urrrk.

Jag kollade själv genast vattenseparatorn för att se begynnande spår, men ingenting syntes. Nu gäller det bara att sänka nivån i tanken så pass att det går att öppna luckan och inspektera. Det här problemet är ett gott argument att ha en liten sk "dagtank" där man kan se att bränslet är i skick.
Att göra en struts... att sticka huvudet i sanden (inte tanken) och glömma att man har ett problem.
dvs. hälla i bio-protec eller vad det nu hette och testa om det funkar... dömt att misslyckas jag vet men det är ju det som är själva strutsen!! :D :D :o

/Svante

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Satans diesel...

Inlägg av barkbåt » tor 22 jul 2010, 19:45

Hej!
Ser i dagens Praktiskt Båtägande att Mollösunds sjömack numera tillhandahåller EcoPar. Ägaren tycker det är viktigt att tänka på miljön. Det är ju ett bra argument, och samtidigt undanröjer man risken för bakterietillväxt i tanken.
Om man trycker på kanske fler mackar kommer att sälja EcoPar!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Satans diesel...

Inlägg av consensus » fre 23 jul 2010, 19:26

Börja med att skruva av tanklocket och inspektera o-ringen. Är den murken eller kanske till och med borta så får du vatten in i tanken och problemet med miljödiesel blir tusenfalt värre. Det behövs vatten för att det skall gro i tanken.

Skriv svar