Atlanticas moral

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Atlanticas moral

Inlägg av jofred » ons 16 jun 2010, 20:44

Sitter och kikar på svt1 och reportaget angående volvo pentas provbåt som kör på en eka. Grattis! Kommer aldrig komma på tanken att ha ett sådant försäkringsbolag. Om jag skulle göra fel och orsakar personskada så vill jag givetvis att den skadade ska bli ersatt i rimlig tid. Ska nog höra med mitt försäkringsbolag hur de skulle gjort.

http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 16 jun 2010, 21:30

Såg också på det. Rena gangsterfasonerna, en form av beskyddarverksamhet: du betalar dyr premie, vi ber dig dra åt helvete när du behöver hjälp. Samma maffiastil som Försäkringskassan kör med sen många år. Vad polis, domstolar och sunt förnuft säger det skiter man fullständigt i, huvudsaken är att blåsa och helst skada försäkringstagarna. Cheferna vägrar att kommentera, det skiter de i. Vore det rätt skulle en lynchmobb gå till deras flotta kontor och kasta gatsten genom fönstren. Varför finner vi oss i alla gangsterövergrepp liknande det här? Statliga Fölrsäkringskassan är ju exakt lika dan, de gör som Hells Angels och Bandidos, skapar sina egna lagar.

Är det här fallet samma som Brendan bevakat här på Sailguide?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Anders » ons 16 jun 2010, 22:34

Alla som har Atlantica / riskerar att träffa på båtägare som har Atlantica borde se detta program!

Att Atlantica nu helt plötsligt väljer att hitta en lösning frivilligt och avstå från fortsatta rättegångar när de hamnar i TV är givetvis en ren tillfällighet....

Frågan är dock om något annat bolag är bättre?

(Undrar en som tyvärr har Atlantica och inte alls känner för att betala mer premier dit)

JanneR
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 15:46
Ort: Göteborg

Re: Atlanticas moral

Inlägg av JanneR » ons 16 jun 2010, 23:05

Är dess bättre inte kund hos Atlantica och kommer efter detta aldrig att bli det heller. SKAM!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 06:07

Någon som vågar sig på en kort sammanfattning?
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Atlanticas moral

Inlägg av stangen » tor 17 jun 2010, 06:33

Till de som inte sett programmet. Det ligger ute på SvtPlay för allmän beskådan (en för övrigt fantastisk tjänst :)

http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 06:53

Det är säkert alldeles utmärkt med SVT-Play och så (länken angavs redan i inlägg nr 1), men en kort sammanfattning skulle ändå sitta bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Segelbo » tor 17 jun 2010, 07:06

Känns plötsligt väldigt rätt att lämna Atlantica, vilket vi gjorde inför den här säsongen...

PS: Vad sägs om att starta en Facebook-grupp: "Båtägare som lämnar Atlantica"?
Fånigt kanske, men på något sätt vill man att det skall svida till åtminstone litet grand i plånboken hos i alla fall de mest kallhamrade försäkringsbolagen. Negativ publicitet är ju det sista de vill ha, så det borde de få tycker jag. Så mycket som möjligt!!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Atlanticas moral

Inlägg av stangen » tor 17 jun 2010, 08:31

Anders S skrev:Det är säkert alldeles utmärkt med SVT-Play och så (länken angavs redan i inlägg nr 1), men en kort sammanfattning skulle ändå sitta bra.
Se där ja.

Pappa, barn, fru i eka blir överkörd av stor snabb motorbåt. Mamman i ekan blir skadad (med vad allt det innebär med funktionsnedsättning, sveda och värk, rehabilitering, extrakostnader för rehabiliteringspryttlar mm).
Ansvarsfrågan är utredd TR som kom fram till att ansvaret för olyckan ensidigt kan lastas SSM (stor snabb motorbåt) och att Ekan är utan skuld.
Med TR domar i ryggen och diverse intyg från läkare och sjukgymnaster etc söker skadad mamma sedan ersättning (extra utlägg, sveda, värk, inkomstbortfall...) från försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget bestrider ansvarsfrågan (TR domen) och får ny TR dom, nöjer sig inte utan överklagar till HovR som inte tar upp ärendet. Försäkringsbolaget går vidare och söker resning i HD som inte heller tar upp ärendet.
Försäkringsbolaget bestrider dessutom de flesta av skadad frus ersättningsanspråk.

I programmet var det ca 4 år sedan olyckan och skadad mamma har ännu inte fått ersättning. Ansvarsfrågan är trots 2 domar i TR osäker (pga Försäkringsbolagets iver att bestrida). Samtidigt som mamma försöker driva process mot stort försäkringsbolag arbetar hon med sin rehabilitering. I inslagets sista bildruta visas text där försäkringsbolaget viker sig (Janne Josefsson effekten) och det hela blir extra smutsigt.

Klassiskt fall där liten människa kämpar mot stor överhöghet. Försäkringsbolaget visar sin värsta sida och är känslokall och inte tummar på något. Spiken i kistan är när bolaget byter åsikt när de blivit fångade i kamerorna.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Segelbo » tor 17 jun 2010, 08:39

Särskilt illa tyckte jag om motiveringen till att man avslog yrkandet från hennes sambo för inkomstbortfall medan han vakade vid hennes sjukbädd medan hon låg nedsövd och läkarna inte med säkerhet vågade säga om hon skulle överleva. Man skrev ungefär att vuxna människor borde ha uppnått en såpass mognadsgrad att man inte behövde ha anhöriga hos sig hela tiden i ett sådant läge.
Den människa som formulerade den meningen borde ha stryk och aldrig mer få arbeta på ett försäkringsbolag eller med något som helst arbete som innebär kontakt med medmänniskor. Och ett bolag som tillåter sig att fästa en sådan motivering på papper borde försvinna från marknaden.
Själv har jag gått över till Pantaenius. Inte vet jag om de skulle ha skött sig bättre - hoppas jag slipper testa. Men sämre kan de knappast agera.

(Det enda som var trevligt med inslaget var på slutet när ostindiefararen "Götheborg" sakta gled förbi i bakgrunden på väg in till Stockholm...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Schvidja » tor 17 jun 2010, 08:49

Jag har Atlantica själv och tycker att hanteringen av ärendet inte är bra skött. Jag tycker dock att man ska ha en kritisk attityd till program av typen uppdrag granskning då de kan driva sin tes ganska ensidigt för att man ska bli förbannad på goliat och tycka synd om david. I detta fall verkar det vara Atlantica som har ansett att jollen borde agerat för att undvika kollision, det är lite oklart om han körde jollen med motor eller om den stod stilla. Giren från motorbåten såg ut att komma ganska tidigt på rekonstruktionen men väldigt sent enligt jolleföraren. Han hann skydda sin barn men inte förflytta båten, detta tyder på att motorn inte var i drift. Hur som helst så borde Atlantica efter första domen omgående startat ersättningen till kvinnan för skador och utlägg, det är bättre att ersätta kvinnan än en massa advokater. Men de verkar vara rädd för att i framtiden få ta hela ansvaret i ärenden och inte som de verkar vara vana med, delar av det.
http://www.atlantica.se/Om-oss/Nyhetsli ... -20100618/
Jag överväger själv att byta till annat bolag, men vilket?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 09:14

Det är litet knepigt med försäkringsbolag, eftersom de med få undantag ingår ett avtal med sin kund och kan bära sig åt på det här sättet mot tredje man. Typfallet brukar annars vara när bolaget anser att det handlar om försäkringsbedrägeri, men den misstänkte friats för detta i domstol - då kan försäkringstagaren själv drabbas av utebliven ersättning. Här har man tydligen (osmakligt!) försökt en tredjepartsvariant på detta och hänvisat till oklart vållande. Jag anar att TR tittat på skuldfrågan rent sjörättsligt?

Nog är det bra att sådana som Janne J. med kompisar finns, även om de sannerligen inte är rättvisa eller allsidiga då de går loss. Men här verkar det ju av kommentarerna att döma varit välförtjänt.

Delvis OT:

Sådana här historier kan vara argument för att det trots allt kan vara bra med en obligatorisk ansvarsförsäkring för alla båtar som öht har motor eller segel. Jag vågar lova att om Ekan varit ansvarsförsäkrad (typ: trafikförsäkring, finns för båtar också) och SSM varit ensam vållande hade det inte behövts någon Janne för att reda ut det här. Då hade Ekans försäkringsbolag betalat för personskadorna och sedan som en furie gått på SSM:s bolag för en regress. Men det är ju en känslig fråga. När vi nu har nykterhet och förarbeviskrav på ingång kanske man skulle titta på detta också? Jaja, friheten på sjön är inte vad den varit.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Atlanticas moral

Inlägg av bosseh » tor 17 jun 2010, 09:50

Jag har lite svårt att tro att Atlantica agerar som de gör bara för att djävlas. Troligen hade det ju blivit både billigare och enklare att betala. Så varför gör de inte det? Det kan bero på att rättsfallet är ovanligt så till vida att här har den ena parten dömts till 100%. Oftast brukar skulden fördelas mellan parterna när båda parterna. Atlantica mfl hade säkert gärna sätt att fallet prövats i högre instans,det är ju inte helt ovanligt att tingsrätternas domar ändras.

Program av denna typ blir sällan helt objektiva, reportern tyckte tex det var helt självklart att en snabbare båt som kör över en mindre bär hela skulden men sådan är ju inte sjölagen. Jag skulle uppskattat om man bett Hugo Tiberg om ett utlåtande, han besitter ju något mer kunskap än en sjöpolis.
Det hade också varit bra om man tex visat de intyg som tex styrkte kvinnans behov av tryckavlastande säng mm.
Att man bestrider saker i ett skadeståndskrav är inte ovanligt, i synnerhet om kraven inte är helt styrkta.
I detta fallet hade säkerligen kvinnan haft stor nytta av en personlig olycksfallsförsäkring.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Atlanticas moral

Inlägg av T » tor 17 jun 2010, 11:02

Detta är inte första gången jag hör talas om Moderna Försäkringar i negativa sammanhang.
Jag är helt övertygad om att Atlantica och andra ingående bolag har "stallorder" när det gäller skadehantering.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlanticas moral

Inlägg av Anders S » tor 17 jun 2010, 11:23

bosseh skrev:Jag har lite svårt att tro att Atlantica agerar som de gör bara för att djävlas.[...]

(...) I detta fallet hade säkerligen kvinnan haft stor nytta av en personlig olycksfallsförsäkring.
Den enkla förklaringen är att Atlantica betalar (bara) vad deras försäkringstagare kan förpliktigas att betala därför att det är (för dem) sparade pengar. Har TR tagit ställning i vållande- och ansvarsfrågan, eller har de "bara" dömt SSM för "vårdslöshet i sjötrafik" eller något ?

Atlantica "djävlas" inte i sig, utan vill betala så litet som möjligt, vilket naturligtvis är rationellt ur skaderegleringssynpunkt. Det är ju heller inte deras kund som klagar! Man behöver alltså inte förklara saken med ren djävlighet, utan med snöd vinning. (Det senare är inte nödvändigtvis så elakt som det kanske låter - att försäkringsbolaget hanterar ersättningsanspråken brukar man ju se som en fördel om man är den som skall betala). Här är ju problemet att man som icke-försäkrad (men drabbad) kommer i kläm, eftersom man får driva skadeståndsanspråket alldeles ensam. Det gäller alltså att själv välja ett bolag som ser till att Atlantica sköter sig om man drabbas av en Atlanticafarkosts missgärningar.

Givetvis hade en personlig olycksfallsförsäkring varit till stor nytta. Då hade man ju fått det bolagets jurister på sin sida, eftersom de sannolikt skulle vilja ha regress från Atlantica.
Anders S

Skriv svar