Diesel problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Henrik_S
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 18:00

Diesel problem

Inlägg av Henrik_S » ons 09 jun 2010, 22:08

Hej

Efter problem med tjuvluft i bränslet bestämde jag mig för att byta alla delar, utom tanken, innan bränslepumpen. Har även tömt tanken så gott det går genom att slanga. Mycket riktigt var det vatten och bakterie tillväxt i boten på tanken.

Har någon tips på hur jag får ut den sista litern disel och hur jag bäst får ut allt vatten och bakterie tillväxt, d v s hur får jag tanken helt ren? Tanken är i rostfri plåt, fastmonterad och ett ca 7-8 cm hål mitt på ovansidan.

Vad är erfarenheterna av div kemikalier som kan hällas i dieseln för att få stopp på bakterier o dyl?

Tack!

Henrik

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Diesel problem

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 09 jun 2010, 22:15

Jag har sugit ur den sista slatten med samma vacuumpump jag byter oljan med. När man inte får ut mer kan man hälla i en liter diesel och suga upp även den.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Diesel problem

Inlägg av Kenta » tor 10 jun 2010, 14:04

Jag gjorde ren tanken för ganska många år sedan. Innan det blev "mondänt" att slå rapsolja i drivmedlet.
Numera tankar jag bara där det garanterat inte finns någon skit iblandad i dieseln, Dalvik Oil i vår hemmahamn.
Jag öppnade manluckan på hösten, sög ur all gammal diesel jag kom åt, och lät sedan manluckan vara öppen. På våren kunde jag dammsuga ur resterande skiten. Det låg som ett damm av Ljunglövs Ettan över hela tankbotten.
Har efter det aldrig haft problem med bränslet. Men jag får väl nu :roll: , Murphy ni vet!
Ha de
Kenta
Det var bättre förr- innan man spillde matolja i dieseln, längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Diesel problem

Inlägg av Mr Sailman » tor 10 jun 2010, 16:35

Hade också problem för något år sedan, hittade lite gegga i bränslefiltret och kollade tanken - fullt av bruna klumpar i botten. Gjorde rent med oljebytarpumpen, fick bort i princip allt. Numera tankar jag ren diesel när det är möjligt men är manpå långfärd får man ta vad som finns tillhands. Tillsätter sedan dess alltid Bioprotect 2 vid tankning (även ren diesel) och har peppar-peppar inte haft några problem sedan dess.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Diesel problem

Inlägg av Mr Q » fre 11 jun 2010, 12:37

Grotamar funkar också bra.

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Diesel problem

Inlägg av barkbåt » lör 12 jun 2010, 21:35

Hej!
Vill återigen slå ett slag för EcoPar, en syntetisk diesel som tillverkas från gas. Den innehåller inget som bakterier kan växa i, den är miljövänlig, är luktlös, sotar ej och är något energitätare än vanlig diesel. Slå på EcoPar på Google och läs om fördelarna. Är lite dyrare än vanlig diesel, några kronor per liter. Bor du i närheten av Uppsala kan du köpa 20-liters dunkar med EcoPar. De är godkända att förvaras i garage. Har du egna dunkar kan du tanka från deras pump. OBS! Jag är inte försäljare, endast nöjd kund som vill föra ut information om denna produkt som kan lösa problem för båtägare.

Henrik_S
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 18:00

Re: Diesel problem

Inlägg av Henrik_S » mån 14 jun 2010, 08:16

Hej

För den intresserade så är nu tanken rengjord och nya slangar och filter monterade. Lösningen innehöll toaborste, slannging och oljepumpen och (kors i taket) motorn hoppade igång.

Ren diesel islagen men inga tillsattser ännu. Låter intressant med Ecopar speciellt som jag bor i Uppsala. Ska kolla upp det. Som det stog ovan skulle det vara intressant att höra vad motot tillverkarna säger om detta bränsle. Har själve en gammal Yanmar 2GM.

Tack för alla råd. '

Henrik

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Diesel problem

Inlägg av barkbåt » mån 14 jun 2010, 12:09

Hej!
Roligt att några har reagerat på EcoPar-upplysningarna, som sagt finns det mycket att läsa om produkten på nätet, och försäljarna bör veta var man kan köpa EcoPar på olika ställen i landet.
Den används bl a av olika maskiner med smådieslar, speciellt i trånga utrymmen med dålig ventilation, avgaserna är mycket renare än med vanlig diesel. Om dessa motorer kan köras på EcoPar går nog även våra båtdieslar bra på det också.
Men, vatten i tanken undviker man ju inte med att byta till annan diesel, däremot bakterieväxten och slambildningen.
För att få ut ev vatten i tanken har jag monterat in ett utsugsrör av koppar (ett avlagt gasolrör). Som genomföring har jag använt en kabelgenomföring från Biltema i "taket", jag har riktat röret mot den lägsta punkten i tanken. När jag vill kolla om det finns vatten i tanken sätter jag på en enkel oljepump, drar några drag och tittar på det som har kommit ut. På detta sätt kan jag enkelt kolla om det har kommit in vatten, även damm och smuts kan man få ut på detta viset.
Till Henrik, EcoPar köper du hos Sven Johansson olje AB, nära ESK-varvet.

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Diesel problem

Inlägg av barkbåt » mån 14 jun 2010, 12:10

Hej!
Roligt att några har reagerat på EcoPar-upplysningarna, som sagt finns det mycket att läsa om produkten på nätet, och försäljarna bör veta var man kan köpa EcoPar på olika ställen i landet.
Den används bl a av olika maskiner med smådieslar, speciellt i trånga utrymmen med dålig ventilation, avgaserna är mycket renare än med vanlig diesel. Om dessa motorer kan köras på EcoPar går nog även våra båtdieslar bra på det också.
Men, vatten i tanken undviker man ju inte med att byta till annan diesel, däremot bakterieväxten och slambildningen.
För att få ut ev vatten i tanken har jag monterat in ett utsugsrör av koppar (ett avlagt gasolrör). Som genomföring har jag använt en kabelgenomföring från Biltema i "taket", jag har riktat röret mot den lägsta punkten i tanken. När jag vill kolla om det finns vatten i tanken sätter jag på en enkel oljepump, drar några drag och tittar på det som har kommit ut. På detta sätt kan jag enkelt kolla om det har kommit in vatten, även damm och smuts kan man få ut på detta viset.
Till Henrik, EcoPar köper du hos Sven Johansson olje AB, nära ESK-varvet.

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Diesel problem

Inlägg av barkbåt » mån 14 jun 2010, 12:13

Det blev lite mycket det här, skulle väl räcka med ett inlägg. Sorry!

Skriv svar