Garmin GPSMAP 3006C

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kenta
Platinamedlem

Garmin GPSMAP 3006C

Inlägg av Kenta » tor 27 maj 2010, 13:25

Hej!
Ni som har en dylik tingest att navigera med, Kan ni förändra storleken på kartans symboler, prickar, kardinalmärken, lysbojar etc.
Jag är en aning skumögd och behöver större prickar etc.
Jag har försökt. Manualen påstår att det går, plottern vägrar och Garmin support säger att det inte är möjligt.
Nu funderar jag om jag har en för gammal version av mjukvaran i plottern, alltså inte sjökortet som är från 2010, men plottern är inköpt vintern 2008.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka, på spottloggens tid
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kenta
Platinamedlem

Re: Garmin GPSMAP 3006C

Inlägg av Kenta » ons 09 jun 2010, 12:19

Tydligen är det bara jag som har ett "tocket underverk" att navigera med.
Jag fick svar från Garmin i går, att den funktionen hade försvunnit vid en uppgradering för något år sedan.
Har ni hört va', uppgradering! Det trodde jag innebar att man utvecklade och gjorde det lättare och mer användarvänligt. Men tydligen har har Garmin en annan syn på vad uppgradering av mjukvaran innebär.
Och då förstår jag varför det är bara jag som var så dum, att jag gick på deras lockpris och köpte plottern. Den är numera en utgången modell.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka, på spottloggens tid
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jun 2010, 18:10

Nejdå, du är varken lurad eller ensam. Just den funktionen har jag inte utforskat, men plottern är bra, och om du köpte den i slutet av saluperioden, när den hade "rätt pris" (den var sanslöst dyr i början) så har du nog inte gjort någon dålig affär. Uppgraderingar på sådana här mojängen innebär att man byter bort funktioner eftersom minnesutrymmet inte räcker. Att förstora vissa klasser av objekten (navigeringshjälpmedel) vet jag inte om man kan göra på andra plotters heller?
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 09 jun 2010, 18:33

jag sålde min garmin och köpte en raimarine a-series. Och ja man kan välja stor font på text men det verkar inte finnas möjligheter att ändra storlek på symboler.
Skälet för bytet var garmins mentsystem, fullständigt ologiskt och opraktiskt.(samt garmins hantering av ais)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jun 2010, 19:25

Jo, jag tittade igenom en del av uppdateringshistoriken (jag har inte senaste firmware visade det sig, till exempel) och en del förbättringar handlade tydligen om AIS. Det torde vara liknande princip för de flesta plotters, att man modifierar firmware för att få ny funktionalitet är ju i sig kundvänligt och bra. Gillar man inte Garmins menyer, så är det nog bara att byta, men jag är inkörd på det sedan många år, för mig fungerar det bra. Sådant där är mycket en vanesak. Det jag verkligen skulle vilja ha är en transreflektiv skärm, en sådan som den lilla 276c har.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 09 jun 2010, 20:52

jag har en handburen garmin vista och har haft en båt-152 bägge med bra menysystem. Men det blev väldigt annorlunda i och med 5xx och senare :-(
Men skräckexemplet är 525 och dess reaktion när AIS larmar ;
hela skärmen fylls med två vackert designade knappar, "kvittera larmet" eller "stäng av ais-larm". Vilken man än
väljer så ser man inte efteråt vilken båt som larmat(såvida man inte noterat mmsi-numret som skymtade )
Och stänger man av larmet måste man traska lååångt ner i en helt annan hierarki för att få på det igen.

Smaken är olika. Det finns saker med raymarine jag inte gillar heller, men det är obetydligheter som jag kan leva med.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar