Pärlor Gävle -Skellefteå

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
erlandf
Trogen medlem

Pärlor Gävle -Skellefteå

Inlägg av erlandf » tis 01 jun 2010, 21:28

Har just köpt drömbåten, den ligger nu i Gävletrakten. Ska segla hem den (från Gävle till norr om Umeå)med början den 14 juni.
Ska ta god tid på mig, minst två veckor, ett antal kompisar ska avlösa varandra som besättning.
Tacksam för tips om trevliga gästhamnar, platser att besöka nattplatser och framför allt matställen !
erlandf

nilsnobbing
Platinamedlem

Här kommer några

Inlägg av nilsnobbing » ons 02 jun 2010, 06:11

Grattis till den nya båten, men vad blev det för båt?

Här kommer några av mina favoriter:

- Agö storhamn i Hudiksvalls skärgård. Brygga i vacker skyddad vik,
- Kråkön, Hudiksvalls skärgård. Liten brygga med 3-4 gästplatser i ett fiskeläge. Sjukt fint!
- Mellanfjärden. Lite större fiskeläge med restaurang, teater, enkel affär (?) och rajtan tajtan. Man ligger dock nära det eventuella bandet med båten så det kan bli lite ljudnivå.
- Llll-Lubban söder om Sundsvall. SXK:s uthamn som ligger mycket fint. I närheten finns badstränder, en bra restaurang, ett gammalt järnbruk och det söta ångloket Loke som trafikerar en kilometerlång räls.
- Kattskär norr om Sundsvall, innanför Åstön. SXK:s uthamn.Mysig liten ö med bastu och grillplatser. Restaurang finns.
- I Höga kusten finns ju hur många fina ställen som helst, men missa inte Trysunda, Ulvön, Mjältön och framför allt inte Häggvik med närhet till Mannaminne, ett slags museum av det mer märkliga slaget. Ett "must see". Dessutom är hamnen fin med sin spektakulära insegling.
- Järnäsklubb söder om Umeå. Mycket fin gammal lotshamn med café på bryggan. Att smaska i sig en tårta och blicka ut över det öppna havet är aldrig fel, med båten på armlängds avstånd.

Och så några tips: SXK gav nyligen ut en bok om Norrlandskusten. Mycket bra! Sedan finns också en bok vid namnet Bottenhavs guide som ska finnas att ladda ner någonstans på nätet (Till exempel här: http://www.y.lst.se/download/18.15414f4 ... d+1-11.pdf)

Lycka till! Du har en fin tur framför dig!

//Nils Nobbing - Torrsatt

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Pärlor Gävle -Skellefteå

Inlägg av S-B A-son » ons 02 jun 2010, 08:31

Här är ett par som 2008 seglade upp till Haparanda:

http://www.asort.se/bild.htm

Titta på rubriken -Till Haparanda under 2008 i vänsterspalten.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 jun 2010, 11:15

Storjungfrun är det mesta måstet av alla måsten! Ingen krog eller el, men fin bastu. Södra delen av ön är av helt annan lummigare kartaktär med lövträd och sandstränder.
Bra matställen i mina hemmavatten runt Ljusne är Axmar-brygga och Skärså. Jag gillar Skärså bäst av de två. Man kan ju gå in till Söderhamn också men det blir en omväg om man bara ska äta. Har man motorkrångel eller liknande finns det ett väldigt bra varv inne i Söderhamn, Åkerströms Mekaniska. De kan lyfta tunga båtar och fixa vad som helst.
I Sandarne Båtklubb kan ni tanka både bensin och diesel.
Ta första natthamn på Storjungfrun och grilla medhavt. Det går bra att leta sig in där även mitt i natten. Nästa i Skärså, där finns det fin mat. Enormt vackert ställe.
Bilagor
P1000844 (Medium).JPG
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

erlandf
Trogen medlem

Inlägg av erlandf » ons 02 jun 2010, 20:03

Tack för alla tips, ska skaffa SXK,s bok.
Tar gärna emot flera tips.
Båten, -jo det blev en Allegro 27 som nu ersätter min Havsfidra.
Fidran blev f.ö såld till St Petersburg. Igor kommer och hämtar den den 12 juni och ska segla hem den till St Petersburg.
Ha en bra somma allihopa!
erlandf

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 jun 2010, 20:47

erlandf skrev:Tack för alla tips, ska skaffa SXK,s bok.
Tar gärna emot flera tips.
Båten, -jo det blev en Allegro 27 som nu ersätter min Havsfidra.
Fidran blev f.ö såld till St Petersburg. Igor kommer och hämtar den den 12 juni och ska segla hem den till St Petersburg.
Ha en bra somma allihopa!
Den ska du skaffa ett "Kosterroder" till. Kanon vindroder till den båten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 03 jun 2010, 06:00

Jag skulle planera in 1-2 veckor i Höga Kusten på vägen, den skärgården kan man inte bara passera förbi. Förutom tidigare nämnda kan jag rekommendera Härnösands segelklubbs klubbholme på Vägnön och den fina gästhamnen i Örnsköldsvik. Balesudden med fiske i kallkällsjön uppe på berget samt tilläggning i kälsviken med en vandring till Slåttdalsskrevan, en magnifik bergsformation.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 03 jun 2010, 09:09

På Hölick utanför Hudiksvall går det också att äta bra. Skyddad gästhamn och mat med mycket lokalt fiska och tillredda fisk. När jag var där sist var det buffé med massor av goda fiskrätter, köttbullar och annat jox fanns också. Var mätt i två dar efteråt.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 03 jun 2010, 13:56

Jag fick tips om prästgrundet eller utbådan norr om Söderhamn, men jag är osäker på djupet. Annars är Storljungfrun ett givet mål.
Bålsön verkar ha en fin hamn som jag spanat efter men inte gått in i pga osäker om djupet,
Mellanfjärden har en mycket bra restaurang, Lillubban vid Galtsröm har fin bastu, sedan ska det finnas en nymuddrad hamn och led in till Skatan precis norr om Lubban som verkar vara värt ett besök. Åk sedan genom Härnösand med broöppning så kan du bunkra i Stan, Lustholmen har fin gästhamn med ny Bastu och toa + dusch. Åk sedan till Lövvik alternativt ge dig in i Norafjärden och botanisera, missa inte Storön (ligg ej kvar över natten) och sedan Berghamn med fin solnedgångsbastu. Bönhamn och en tur ut till Högbonden, sedan finns det massor, avsluta höga kusten med att gå in i Skeppsmalen väster om Skagsudde, nymuddrad hamn men inte inloppet, du kommer in. Eller ta Skagshamn och köp några burkar Röda Ulven. Sedan blir det lite tråkigare norrut. Men Järnäs, Norrbyskär kalmarn, Obbola och Holmön finns ju, ett tips där är fjäderägg som har en liten hamn. Lycka till.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 03 jun 2010, 20:17

Schvidja skrev:Jag fick tips om prästgrundet eller utbådan norr om Söderhamn, men jag är osäker på djupet.
Med en Allegro 27 glider man fint in på Prästgrundet, otroligt fint ställe, fullständigt orkansäker lagun. Det är ca 180 djupt, grundast är det precis vid inloppet där man misslyckades spränga vid senaste muddringen.
Bålsön vet jag inte alls hur det är med...

Skriv svar