Nya iPad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Nya iPad

Inlägg av bosseh » tor 28 jan 2010, 11:00

Apples nya iPad har nu visats. Enkelt uttryckt är det en 10" version av en iPhone alltså med inbyggd GPS, kompass, accelerometrar, trådlöst näverk mm. Kommer att finnas med eller utan 3G. I Sverige får vi nog vänta till juni innan den dyker upp. Pris troligen 5-9 tkr beroende hur stor disk som sitter i (16-64 Gb).
Det fina är att det går att köra i princip alla de applikationer som finns till iPhonen. Det finns idag 140 000 stycken! T ex Navionics navigeringsprogram + en mängd andra navigationsrelaterade program. När man nu inte ska surfa, maila eller se på film.
10 tim batteritid bör räcka till ganska bra.
Den är inte vattentät och har inte dagsljusskärm men det har ju inte datorerna heller. Men det kommer garanterat finnas vattentäta påsar precis som till iPhonen. Den kommer heller inte vara lika bra som en plotter men som ett backup system som kan användas till mycket mer blir den perfekt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nya iPad

Inlägg av stangen » tor 28 jan 2010, 12:23

Exakt min tanke - cheezus vilken navigator detta kommer bli. Helt rätt storlek & skärmyta. Bara dryga centimetern tjock!
Kanske frågetecken för batteritid tycker jag (utlovade tider stämmer aldrig - särskilt inte med GPS på), men det brukar gå att ordna.

Plus allt annat som man kan ha den till såklart...

Bild
Bild
/pressbilder - borde vara ok här/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nya iPad

Inlägg av stangen » tis 01 jun 2010, 13:58

Nu finns Navionics till iPad
Också rapporterat av seilas.no http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=488409&cat=4914

Grymmaste plottern i stan. Och billig i jämförelse.
Bild
Bara den fick en dedicerad GPS mottagare...

Navprogrammet kostar 189 kr, inklusive kartor!
För en uppfattning - kika på ipodversionen
http://itunes.apple.com/app/marine-scan ... 65726?mt=8
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya iPad

Inlägg av Eilean » tis 01 jun 2010, 14:40

Ursäkta en gammal gubbe - men ..."grymmaste plottern i stan"?

Som ersättare till en traditionell dator är den säkert alldeles utmärkt. Mer eller mindre fast monterad nere i båten med fördragna gardiner. Och kanske med ett löst tangentbord som hjälpligt går att manövrera i sjögång.
Men de som tar ordet "plotter" i sin mun, hur tänker man då?

Vänd på det - skulle ni köpa en 10" plotter som inte var vattentät, behöver påse när det regnar, inte har något monteringsfäste och som inte kan användas i solsken om man inte trär en sopsäck över huvet och skärmen? Och behöver extern GPS och adaptersladdar och mellanburkar för att kunna köras på 12V?
Även om den utöver plotterfunktionerna går att surfa, skriva och göra massa annat med och kostar under 10'.
Inte jag i alla fall.
Men jag är iofs bara litet gnällig just nu för jag är uttråkad!

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Nya iPad

Inlägg av Mr Sailman » tis 01 jun 2010, 16:36

Eilean skrev:Och kanske med ett löst tangentbord som hjälpligt går att manövrera i sjögång.
Jag är förvånad över hur många som verkar vilja ha touchscreen-plotters. Har man försökt att göra något vettigt med en touchscreenapparat i en bil eller buss på en lite skumpig väg så fattar jag inte hur man ska kunna använda en sådan när det är tuffare väder till sjöss.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nya iPad

Inlägg av bosseh » tis 01 jun 2010, 17:16

Nej, iPad ersätter inte en plotter. I sittbrunnen på en segelbåt finns det egentligen inget som slår en plotter.
Men som reservsystem är iPaden utmärkt för att den är komplett (den har en bra inbyggd GPS) och Navionics-korten är billiga. Sen finns det ju massor med andra vettiga applikationer, tex Lantmäteriets "grönsaksblad". Betydligt smidigare än en dator och bättre batteritid mm.
MediaMarkt hos oss har en amerikansk iPad som man kan leka med!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nya iPad

Inlägg av stangen » tis 01 jun 2010, 20:01

Gamla gubbar är ursäktade :D

Blir spännande att se utvecklingen an när det gäller dessa prylar. Dator, netbook eller läsplatta eller mittemellan.
Fler varianter är på gång både från Indien och Kina.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya iPad

Inlägg av Eilean » tis 01 jun 2010, 20:31

Dessa Navionics kort - vad är haken? Priset är ju oförskämt.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nya iPad

Inlägg av bosseh » tis 01 jun 2010, 22:03

Eilean skrev:Dessa Navionics kort - vad är haken? Priset är ju oförskämt.
Gud hjälper gärna de goda?
Ryktet säger att Navionics hade planer på att höja priset (första priset låg mellan 3 & 400) men eftersom man sålde så bra så är prishöjningarna uppskjutna tsv.

Jag kollade och Hydrographica är tex med. Sen i ärlighetens namn är inte själva programmet så avancerat med alla features som finns i en plotter.
Men det funkar, man ser var man är och vart man är på väg. Så ur en synvinkeln skull det passa många båtägare som klarar sig utan de mer avancerade funktionerna.
Glädjande är att under det år det funnits till iPhonen har det kontinuerligt förbättrats.
Ännu mera glädjande är att eftersom jag köpt programmet/kartorna till iPhonen så får jag använda det utan extra kostnad i en iPad - det gäller fö alla pgm!

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Nya iPad

Inlägg av blur » tis 01 jun 2010, 22:37

Vi har kört en iPad på Blur i en månad ungefär. Dels som navigator, men framförallt som "repeater" för den laptop som står nere i båten och kör Expedition (bland annat använder vi den för timing till startlinjen och en del annat när vi kappseglar).

Den är mycket trevlig, men den syns inget vidare i soljus och kan inte ersätta en riktig plotter. Dessutom är det stökigt att behöva ta ur den ur det vattentäta fodralet för att ladda den.

Jag är en stor fan av Apples produkter, så det är lite synd att det inte funkar bättre... Den kommer att få vara med även framöver, men

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Nya iPad

Inlägg av blur » tor 03 jun 2010, 19:25

Bild
Funkar fint som repeater till PC...

Bild
...men som sagt, sämre i soljus.

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Nya iPad

Inlägg av PC » tor 03 jun 2010, 20:57

bosseh skrev:
Eilean skrev: Ännu mera glädjande är att eftersom jag köpt programmet/kartorna till iPhonen så får jag använda det utan extra kostnad i en iPad - det gäller fö alla pgm!
Iphone apps blir generelt litt knudrete (lav oppløsning) når de skaleres for å kjøre på full ipad skjerm, men det gjelder kanskje ikke kartvisningen i Navionics?
Høres bra ut!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nya iPad

Inlägg av stangen » fre 04 jun 2010, 08:20

PC skrev: Iphone apps blir generelt litt knudrete (lav oppløsning) når de skaleres for å kjøre på full ipad skjerm, men det gjelder kanskje ikke kartvisningen i Navionics?
Høres bra ut!
Navionics har anpassat programvaran för IPad
http://www.navionics.com/MobileMarineFe ... eType=iPad
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nya iPad

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 04 jun 2010, 09:18

Eilean skrev:Ursäkta en gammal gubbe - men ..."grymmaste plottern i stan"?

Som ersättare till en traditionell dator är den säkert alldeles utmärkt. Mer eller mindre fast monterad nere i båten med fördragna gardiner. Och kanske med ett löst tangentbord som hjälpligt går att manövrera i sjögång.
Men de som tar ordet "plotter" i sin mun, hur tänker man då?

Vänd på det - skulle ni köpa en 10" plotter som inte var vattentät, behöver påse när det regnar, inte har något monteringsfäste och som inte kan användas i solsken om man inte trär en sopsäck över huvet och skärmen? Och behöver extern GPS och adaptersladdar och mellanburkar för att kunna köras på 12V?
Även om den utöver plotterfunktionerna går att surfa, skriva och göra massa annat med och kostar under 10'.
Inte jag i alla fall.
Men jag är iofs bara litet gnällig just nu för jag är uttråkad!
Gnällig? Du är bäst, heter det.
Ingen kan som Gunnar S lyckas vara så väldigt spydig på ett så vänligt sätt, och kombinera det med o-omkullrunkeliga fakta. I klass med John Cleese!
Gunnar S är min idol! :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya iPad

Inlägg av Eilean » fre 04 jun 2010, 14:38

Guitar Nilsson skrev:
Eilean skrev:Ursäkta en gammal gubbe - men ..."grymmaste plottern i stan"?

Som ersättare till en traditionell dator är den säkert alldeles utmärkt. Mer eller mindre fast monterad nere i båten med fördragna gardiner. Och kanske med ett löst tangentbord som hjälpligt går att manövrera i sjögång.
Men de som tar ordet "plotter" i sin mun, hur tänker man då?

Vänd på det - skulle ni köpa en 10" plotter som inte var vattentät, behöver påse när det regnar, inte har något monteringsfäste och som inte kan användas i solsken om man inte trär en sopsäck över huvet och skärmen? Och behöver extern GPS och adaptersladdar och mellanburkar för att kunna köras på 12V?
Även om den utöver plotterfunktionerna går att surfa, skriva och göra massa annat med och kostar under 10'.
Inte jag i alla fall.
Men jag är iofs bara litet gnällig just nu för jag är uttråkad!
Gnällig? Du är bäst, heter det.
Ingen kan som Gunnar S lyckas vara så väldigt spydig på ett så vänligt sätt, och kombinera det med o-omkullrunkeliga fakta. I klass med John Cleese!
Gunnar S är min idol! :D
Jag blir ju alldeles generad!

Skriv svar