Ny båt - vaxa eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Ny båt - vaxa eller inte?

Inlägg av StefanL » sön 30 maj 2010, 09:08

Efter många år med 80-talsbåt och provande av allsköns polish och vax får vi till sommaren en alldeles ny båt. Jag tycker mig ha läst någonstans att nya båtar inte behöver vaxbehandlas utan enbart tvättas/poleras för att hålla sig vita och blanka då det oftast är vaxet som gulnar och att gelcoaten nu på 2000-talet är av bättre kvalitet och inte behöver det skyddande vaxlagret i samma utsträckning. Vad är konsensus här på forumet i frågan? Någon som har egen, praktisk erfarenhet?

//Stefan
--------------
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ny båt - vaxa eller inte?

Inlägg av Anders S » sön 30 maj 2010, 18:46

Det finns bara en kontraindikation för att vaxa, och det är om plasten inte är 100% uthärdad. I så fall kan det tänkas att man stänger inne litet styren, och det kan ju vara möjligt att detta kan vara olämpligt just för gelcoaten. Man brukar rekommendera att (polyester)reparerade delar av skrov inte skall täckas med färg förrän plasten härdat ut, men då talar man om veckor, inte månader eller år. Påstår fabrikanten att det skulle vara skadligt med vax?

Vad andra tycker vet jag inte, men på ett rent skrov är ett tunt lager vax knappast skadligt och bör vara till nytta, åtminstone mot smuts. Att gelcoat och pigment på nyare båtar är bättre än på gamla kan säkert stämma.
Anders S

Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Inlägg av StefanL » sön 30 maj 2010, 21:10

Nej, fabrikanten har inte sagt något. Någonstans har jag läst om folk som hävdar att det som gulnar över tid är vaxet och att nya båtar inte behöver det skyddet. Själv är jag inte plast-ingenjör så jag undrar bara. Just att vaxa tillhör väl annars de trevligare delarna av vårrustningen annars. Kontraindikation var ett nytt ord för mig. :)
--------------
Stefan

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 30 maj 2010, 21:21

Om vaxet skulle gulna är det väl snarare en kvalitetsindikering på själva vaxet.
Drar man parallellen med bilar, dyra och exklusiva sådana, så vaxas ju dom i "flerstegsprogram" och granskas under lupp.
Nu använder man ju riktigt dyra vaxer men det kan ju inte vara en fråga om att ett vax skulle gulna i alla fall.
Jag tror nog det kan vara tvärtom, vaxar man inte så kan gelcoaten gulna lättare.

Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Inlägg av StefanL » sön 30 maj 2010, 22:18

http://medlem.passagen.se/guestbook/cgi ... ufour.html

Hittade var jag läst det. Har inte själv haft några uppenbara problem med det tycker jag, men det är också ställt utom allt tvivel att nya båtar är vitare än min gamla, så något händer väl över åren... Vi får se, första säsongen lär det väl klara sig med behandlingen från fabrik i alla fall.
--------------
Stefan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 31 maj 2010, 06:33

En ny båt har kvar vax från gjutningen, formvax. Kanske också från viss efterpolering, det kan behövas här och där. Det vaxet brukar sitta bra, mycket bra. Så en nyköpt båt behöver inte vaxas.

Efter en säsong har det nog uppstått att vaxet blivit tunt på sina ställen, fendergnagning, sol osv. Då är det lämpligt att gå över igen, så att båten för säsong 2 har enn helt vaxlager.

Så pratet om uthärdning är inte så relevant för vax. Vax är inte alls tätt mot gaser, det som diskutterats i det avseendet är lämpligheten att bottenmåla med en (uppgiven) helt tät epoxifärg. Då menar man att uthärdningsgaserna stängs inne, vilket inte skulle vara bra.
- jag har dock aldrig sett undersökningar som skulle visa att epoxifärger skulle vara gastäta. (frågan är om de är vattentäta ...).

Visst gulnar vax, men det tar många år. Därför är det bra att var 5:te eller var 10:de år ta bort gammal vax med en riktig cleaner (inte schampoo, utan en cleaner som löser upp den gamla vaxen, som sedan torkas bort). Med en cleaner får man också bort den smuts som fastnat i vaxen, och en del av den smuts som satt sig i porer osv.

Det kan vara bra att fundera på vilket vax (beläggnings)-system du vill ha, och sedan hålla dig till det i några år. Det finns flera olika, som inte är kompatibla:
- silikonbaserade. Skall så klart undvikas.
- de gamla vanliga hårdvaxerna. Nog bra, men för jobbiga för mig.
- nya fina lättarbetade vaxer. Bra, men hur länge håller de? Ny omgång på utsatta partier mitt i sommaren?
- teflonbaserade. Lättarbetade, men lite dyra.
- "nano tech". Dyra som pocker, men mycket lättarbetade. Ger en fina yta.
- .... det finns nog fler!

/Jaramaz

Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Inlägg av StefanL » mån 31 maj 2010, 09:46

Tack för svar. Det verkar inte som någon (hittills) tror på att det inte behöver vaxas i alla fall. När det gäller vilken typ av vax jag skall använda känner jag mig, precis som alla andra gubbar med båt, förstås övertygad om att just jag redan hittat det optimala... :D Nu fattas bara båten.
--------------
Stefan

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 31 maj 2010, 09:52

Har precis för mig att man inte skall vaxa lackade båtar.
Stämmer det - kanske detta StefanL hört?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 31 maj 2010, 11:47

stangen skrev:Har precis för mig att man inte skall vaxa lackade båtar.
Lite osäker på vad som menas med "lackad", begreppet har för mig mer än en innebörd.

En båt med målad utsida (tex) kan mycket väl putsas och vaxas, precis som en bil. Vax är till för att skydda den yttersta ytan.
1-komponent målarfärg kan tänkas vara lite svårare att vaxa och putsa upp med framgång. Möjligt att en del av vaxet tränger in i själva färgen, men det är nog en måttlig histroia - den härdade färgen är bra mycket hårdare än vaxet.

Motsvarande för fernissade ytor - men där skall man nog se upp, en del fernissor kan vara ganska oljiga av sig, då är det svårt att se anledningen till vaxning.
(finns oljiga färger också, men de används väl inte så mycket numera).

/J

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 31 maj 2010, 13:38

Jaramaz skrev:
stangen skrev:Har precis för mig att man inte skall vaxa lackade båtar.
Lite osäker på vad som menas med "lackad", begreppet har för mig mer än en innebörd.
/J

Negativt defenierat som färg, inte gelcoat tänkte jag. Har bara någon blek minnesbild av att lackade fribord (med någon färg alltså) inte mår så bra av vax. Gissar att jag helt enkelt minns fel eller fått om fakboten.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » mån 31 maj 2010, 13:54

Det stämmer att, åtminstone, vissa lackfabrikanter avråder från att vaxa en lackad båt. AWL-grip, som min egen båt är lackad med, tillhör denna skara. De menar att det kan fastna smuts i vaxet som i sin tur kan repa båten. Vidare menar de att en båt målad med AWL-grip helt enkelt inte behöver vaxas utan bara tvättas med jämna mellanrum.

/frejo

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 31 maj 2010, 20:49

Det finns (eller fanns) ett företag som heter Yacht Care. Dom sysslade bland annat med att lackera båtar med dels Awlgrip och dels produkter från International. På deras hemsida kunde man läsa att lackerade båtar inte skulle vaxas, minns jag rätt angavs även orsaken. Troligtvis avsågs med lackerade båtar såna båtar som målats med någon av det produkter dom själva använde.
Jag kan bjuda på en länk faktiskt det är ju ändå måndag... http://www.yachtcare.se/fragor.htm#vaxa
Kolla gärna runt på andra sidor på sajten, det finns mycket intressant att titta på.

:o
/T
låtsasexpert

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 31 maj 2010, 22:09

Det är så riktigt ser jag nu, både i T:s länk och på tex http://www.marineware.com/awlgrip_7.asp , det finns färgfabrikanter som direkt avråder från vaxning (och framför allt polering) av målade skrov.

Listan med Don't från AWLgrip är bra lång, för övrigt. Garantin (??) blir ogiltig för en hel del saker; man avråder att låta en våt kudde ligga mot en yta målad med AWLgrip, vilket kan leda till att färgen lossnar (???).

Huvudargumenten är att en målad / lackad yta har mindre porer än gelcoat (nog sant), och att det är synd att råka komma igenom lacklagert - som definitivt är tunnare än gelcoat.
Därmed skulle man inte behöva vax, och slipande insatser skall undvikas.

Första delen av detta är helt rimligt, behövs inte vax är det dumt att använda det. Men även en utmärkt färg (lack, ..) blir med tiden sliten - hur skall den då snyggas upp? Även om lackens porer är mindre än hos gelcoat, så varför inte försluta dem med vax - det görs på andra håll (som bilar).

Riktigt övertygad blir inte jag av dessa råd, men de finns onekligen.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 jun 2010, 07:42

Nu finns det ju vax och vax. Naturvax (Carnaubavax) är ju en sak, polymervaxer något annat. Traditionellt brukade det stå i anvisningarna till nya bilar att man skulle låta lacken "torka" (oxidera) innan man efter sex månader eller så kunde vaxa karetan. Sedan har det ju funnits ett otal lacker (färgtyper) till bilar, så jämförelser mellan dem är ju litet vanskliga. Jag kan heller inte se hur färg med lösningsmedel skall kunna bli helt porfria, och sk "lackförsegling" är ju helt etablerat för lackerade ytor. Härdlacker är ju rent allmänt något annat. Jag vet minst en billackerare som bland annat målat betongbilar med härdlack, för att få en hållbar yta. Sådana pyntas dock inte med vax, utan får på sin höjd en avbasning med högtryckssprutan för att bli fina.

Min erfarenhet av att lackera båtar är begränsad till ett par skrovmålningar med handredskap (kan fås att se ut söm en dålig (apelsinskalig) sprutlackering), men det är ingen tvekan om att tvåkomponentslack håller glans bättre än gelcoat. Att lägga på ett tunt lager polymervax har dock aldrig verkat skada. Kanske har det heller aldrig hjälpt? För att få rent kan det dock krävas rengöring och där är vax till viss hjälp.

Ovanpå gelcoat (som är garanterat färdighärdad, dvs några veckor eller månader gammal) hade jag hur som helst aldrig chansat med att inte vaxa. Att vaxet gulnar med tiden kan man kanske tänka sig. Så länge har dock inget vax suttit på mina båtar.
Anders S

Användarvisningsbild
StefanL
Trogen medlem

Inlägg av StefanL » tor 03 jun 2010, 11:22

Det verkar vara fler röster för än emot vax, vilket känns rätt även för undertecknad. Fast först till nästa säsong, leverantören fixar fint till den här sommaren. :D
--------------
Stefan

Skriv svar