Välja Volvo Penta eller Yanmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: Välja Volvo Penta eller Yanmar

Inlägg av peterh » ons 26 maj 2010, 11:21

Det finns en möjlighet att vi inte vill behålla en motor så länge; anta att batteritekniken
gör ett kvantsprång och att elmotorer därför blir intressanta i segelbåtar. Varför skall
man då ha en tung bullrig diesel kvar oavsett tillgången på reservdelar ? Snarare åker den
ut så snabbt man kan få leverans på en elektrisk dito.
Grejer som håller länge är bra. Men vi skall inte försöka planera det okända.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 26 maj 2010, 11:33

Nu tror jag iofs kanppast på några "språng" inom framdrift med motorer i båtar innan tekniken fått fäste på annat håll, exempelvis i bilar. Och där är det långt kvar.

Men oavsett det kommer sådan teknik under överskådlig tid bara vara intressant för vissa typer av båtar/seglare. Vi som är intresserade av stor aktionsradie kommer få det betydligt svårare med någon form av eldrift än de som huvudsakligen använder motorn bara för hamnmanövrar och kortare sträckor i stiltje.

Möjligen kan diesel-el-hybriddrift lura om hörnet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 maj 2010, 13:06

peterh skrev:Det finns en möjlighet att vi inte vill behålla en motor så länge; anta att batteritekniken
gör ett kvantsprång och att elmotorer därför blir intressanta i segelbåtar. Varför skall
man då ha en tung bullrig diesel kvar oavsett tillgången på reservdelar ? Snarare åker den
ut så snabbt man kan få leverans på en elektrisk dito.
Grejer som håller länge är bra. Men vi skall inte försöka planera det okända.
Eilean skrev: Möjligen kan diesel-el-hybriddrift lura om hörnet.

Elmotorer är redan intressanta i båtar, av flera skäl. Dieselelektrisk drift är etablerat och det borde det vara fullt möjligt att räkna hem en sådan lösning, trots blybatteri-problematiken (vikt, pris). Då får man "generator på köpet" och med en rimlig batteribank kan man redan nu köra de där magiska fem minutrarna in/ur hamn på batteri. Skulle jag bygga helt nytt hade jag minsann åtminstone funderat på den saken.

Yanmar har en fiffig maskin med en inbyggd generator mellan backslag och motor och Vetus har ett litet dieselektriskt maskineri i sin katalog. Haken är väl i stort sett bara att en generator i 40KW-klassen ihop med motsvarande drivmotor kostar så förfärligt mycket mer än ett enkelt backslag.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 26 maj 2010, 14:08

Att puttra in/ur hamn i fem minuter är en sak.
Men att köra 400 sjömil över Biscaya i stiltje är en annan.
Därav att jag inte riktigt känner att eldriften är "här" ännu.

Och elhybrid - jag måste erkänna att jag är något oklar över vinsten (för mig, inte för tillverkaren av systemet)
Behöver jag köra långt blir det samma som idag - motorn går.
Behöver jag generell batteriladdning gör jag det hellre med tysta solceller. Under förutsättning att jag inte går över till måttlös elförbrukning.
Behöver jag köra kort (ut ur hamn) måste uttagen energi tillföras. Vilket kanske inte solcellerna klarar och motorn måste startas...
Så, i slutändan har jag en diesel som måste köras för att båten skall röra sig med seglen nere. Precis som idag - men till avsevärt högre kostnad.
Och vinsten skulle vara vibrationsfriare och tystare gång.
Vad har jag missat?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Några fördelar med dieselelektrisk drift

Inlägg av Anders S » ons 26 maj 2010, 14:28

De stora fördelarna med dieselelektrisk överföring är att man dels kan placera motorn var man vill, dels att man får bättre driftförhållanden på motorn i sig (optimalt varvtal). Sedan kan man dimensionera motorn snålare, eftersom tillfälliga toppbelastningar kan hanteras av batteri och elmotor. Sedan får ju var och en räkna på solceller vs generator, men man får ha duktigt med solceller för att klara sig enbart med dem. Jag tror att den intressanta storleken är segelbåtar med hjälpmotor mellan 15-50 hk, just därför att det handlar om hjälpmotor och som annars inte skulle ha en dedikerad generatoranläggning.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Några fördelar med dieselelektrisk drift

Inlägg av Eilean » ons 26 maj 2010, 16:27

Anders S skrev:De stora fördelarna med dieselelektrisk överföring är att man dels kan placera motorn var man vill, dels att man får bättre driftförhållanden på motorn i sig (optimalt varvtal). Sedan kan man dimensionera motorn snålare, eftersom tillfälliga toppbelastningar kan hanteras av batteri och elmotor. Sedan får ju var och en räkna på solceller vs generator, men man får ha duktigt med solceller för att klara sig enbart med dem. Jag tror att den intressanta storleken är segelbåtar med hjälpmotor mellan 15-50 hk, just därför att det handlar om hjälpmotor och som annars inte skulle ha en dedikerad generatoranläggning.
Någonstans blir det ju en tankevurpa. Det är ju inte tal om att klara sig enbart på solceller. Skippar vi det dieselelektriska aggregatet kommer v ju ändå att köra ut- och in i hamnar, i stiltje osv. Det gäller att solceller nog för att kunna leva en lämplig tidsrymd, inte ett evigt liv.

Friheten att placera motorn var man vill gäller nya båtar, appast ett argument inför ett eventuellt byte i gammal båt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 maj 2010, 19:36

Du behöver inte tycka att el-diesel-hybridmotor är något att ha, Gunnar. Men att en elhybrid med en rejäl generator minskar laddtiderna och ger möjlighet att generera rejält med ström vid behov kan ju inte vara en nackdel, eller ? I den brutala verkligheten slösar en normal båtmotorinstallation i sådana båtar som våra massor av energi, eftersom de är överdimensionerade för 90-95 % av nyttjandetiden. Full effekt på en normal segelbåtshjälpmaskin används ytterst sällan, och med hybriddrift kan man använda batterikraft om man någon kortare tid behöver all tillgänglig motorstyrka. Därmed kan vi sätta i klenare, lättare motorer i våra båtar, som drar mindre bränsle, hela tiden de används. I stället för att köra "i onödan" för att ladda batterier kan vi ladda effektivt. Bara en sådan sak som att man fyller stora batteribankar, typ 400 AH, på en timmes körning (det är dessutom batterierna som kommer att begränsa laddningstiden, inte generatorn i sig) gör ju att "jag kör bara motorn i och ur hamn" plötsligt blir realistiskt. Vi talar om en dieselgenerator på 15-20 hk, dvs 10 kW eller så.

Som sagt, Vetus har en variant som kan gå som batteridrift kombinerad drift eller bara för att ladda. Yanmar har en integrerad generator i en motormodell som visserligen har konventionell drivning, men dubblerar som generatoraggregat - det räcker en bit det också, men man får inte alla fördelarna. Med rätt motorlösningr och styrelektronik kan man till och med generera ström bakvägen via propellern, vilket bör vara intressant för alla som seglar långt och i bra vindar.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 26 maj 2010, 22:14

Anders - det handlar inte om tycka om eller inte utan om att försöka vara realistisk. Vi talar väl ändå om ett en installation om skall vara praktiskt och ekonomiskt genomförbar som alternativ till en konventionell maskin i t.ex din eller min båt?
Och då måste alla fakta upp på bordet. Och då kan man inte argumenera som om en konventionell dieselmotor inte tillför någon laddning. Och sedan måste priset in i bilden. Sist jag kikade på en sådan installation (Fisherpanda, lagom för en båt i 35-40-fotsklassen) hamnade bara den dieselelektriska maskinen på närmare 200'. Och sedan tillkommer batterier.
Sedan undrar jag, hur ser systemet ut som fulladdar en 400Ah batteribank på en timme? Jag utgår då naturligtvis ifrån att banken är ordentligt urladdad.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 26 maj 2010, 23:15

Under den närmaste framtid är nog diesel-elektrisk drift mest intressant inom effektområdet 10-30 hk. "Pannkaksmotorerna" ligger bra till i pris, en generator + motor får ungefär samma verkningsgrad som ett backslag/reduktion. Priset blir högre men inte mycket.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att byta ut min 10 hk VP mot en modern, lätt diesel i förpiken och en pannkaksmotor på befintlig propelleraxel. Fördelen är att frigöra utrymme och framförallt få tystare gång. Det är inte nödvändigt med batterier men det skulle vara en stor fördel. Pannkaksmotorn på 9,5 hk (PMG-132) kan man överbelasta med 100 % under en minut. Men den vill ha 72 V så jag behöver tex 6 st 12V/80A batterier. Inte omöjligt att få plats med! Har jag tillgång till landström så behövs aldrig dieseln när jag går ut och många gånger inte heller när jag kommer hem. En vindstilla kväll kan jag köra ljudlöst i flera timmar i 2-3 knop.

Det mest intressanta är nog annars i nyproduktion, mest då i långsamgående familjemotorbåtar. I synnerhet om drivaggregatet utformas som en Azipod (styrbart S-drev). Dieseln placeras där den inte tar upp värdefullt utrymme. Den typen av båt har inte samma behov av batterikapacitet och man kan ha något mera exklusivt batterialternativ som kan dubblera kraften under några minuter precis som i en hybridbil.

Men tekniken kommer. Tillverkare som Fischer-Panda satsar, de har ju en del kunskap när det gäller elverk som kan komma väl till pass.

Skriv svar