Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nicce
Trogen medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 16:24

Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Nicce » ons 19 maj 2010, 20:43

ja hur gör ni andra egentligen ? jag har fina genomföringar på min båt. Men tycker ni att man skall stänga dem när man ligger i hamn ? eller kan man vara lat ?

Cheers,
NIc

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av richardk » ons 19 maj 2010, 20:47

Själv låter jag alltid alla bottenventiler vara stängda förutom just när de används för in- eller utlopp. Kanske överdrivet försiktigt men känns bäst så för mig.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Eilean » ons 19 maj 2010, 20:48

Jag stänger när båten ligger i hemahamn, men har bara ett enda gemensamt intag.
Alla avlopp inkl självlänsarna mynnar ut ovan v.l.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av T » ons 19 maj 2010, 21:19

Jag har aldrig stängt något, annat än vid felsökning. Normalt är allt öppet hela tiden, t.o.m när båten står på land..

:o
/T

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Mats Brage » ons 19 maj 2010, 22:04

Hej, gör på samma sätt som T - alltid öppet är grundregeln

/Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Vilse » ons 19 maj 2010, 23:29

Stänger allt, dock inte ena självlänsen till sittbrunnen, har nu ett snöre på den numera....

En gång stängde jag bägge, efter en vecka var sittbrunnen som ett badkar, vatten hade runnit ner i kölfickan och hade det regnat i fyra veckor hade nog båten sjunkit. Numera har jag en elekrisk länspump efter att evakueringsventilen på motorns kylvatten sakta med säkert fyllde på under flera veckors tid under motorgång. I Hammarbyslussen (av alla platser) stod vattet upp till durkarna och batteriera låg under vatten och säkringen gick.... Fick ut vatten snabbt med den stora manuella länspumpen. men de var nervöst innan motorn startade och innan jag fann den läckade kranen. Vatten i båten ä r läskigt och onödigt. Ventilerna mår bra att av stängas och samtidigt kan man ju kolla att allt är OK. Stäng! Har för mig att försäkringsbolagen kan ha synpunkter, eller hur är det med den saken när man ligger i hamn och båten är tom?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Anders S » tor 20 maj 2010, 11:54

I min båt testas ventilerna noga innan sjösättning så att de går att stänga om det behövs.

Sedan kan man resonera litet olika runt olika ventiler: Självlänsarna får stå öppna, för det är trist med vatten i brunnen. Motorns kylvatten kan man stänga (och det kan behövas om t ex vattenpumpen läcker eller om inte hävertbrytaren i ledningen är felsäker (det är nästan bara sidoavlopp som går att lita på helt). Å andra sidan, om man glömmer öppna blir det kostnader, små (ny impeller) eller stora (dyra motordelar och mutor till vårdpersonal för densamma). I mitt fall, öppet.

Toaventilerna är alltid stängda i hamn, av uppenbara skäl. Kvar är gråvattenavloppet (disk, dusch etc) som går via tömningspump samt spolvattenintagen till toaletterna, som normalt alltid är stängda om ej i bruk.

Summa fem, (jag har motorinloppet öppet normalt) öppna ventiler, av nio.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Segelbo » tor 20 maj 2010, 12:06

Allt utom avloppet från toan öppet när jag/vi vistas i båten. (Pumpar till holdingtanken då)
Stänger alla ventiler utom självlänsarna när båten lämnas utan tillsyn mer än några timmar.
---
Bosse
Monsun 31, #116

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av janne » tor 20 maj 2010, 12:16

Stänger bara när krängning gör att vatten kan komma in, aldrig i hamn. Har stigarrör med ventilerna placerade över vattenlinjen.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av jofred » tor 20 maj 2010, 12:43

Stänger så fort jag åker ur hamnen för att inte fylla båten med vatten när det lutar. Har bara öppet i sittbrun när ingen är i båten och det finns risk för regn.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Kenta » tor 20 maj 2010, 13:02

Hej!
Stänger alla genomföringar, utom självläns när jag inte är i båten.
När jag seglar har jag kylvattenintaget och självlänsen öppen, allt annat är stängt, inkl. gasoltuben, men den räknas väl inte till genomföringar.
Vad visar detta, jo säkerhet först, bekvämlighet 2:a, samt att jag verkar vara fasligt road av kulventiler :lol:
/Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av Fredrik » tor 20 maj 2010, 14:53

Jag har skjutventiler, är jag bättre eller sämre än Kenta då?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av S-B A-son » tor 20 maj 2010, 16:03

Nej, jag stänger inte genomföringarna i hamn. Kollar att de går att manövrera på våren och några gånger under säsongen. Har skjutventiler, alltså sådan med ratt. Öppnar dem inte helt ifall de av någon orsak skulle fastna. Då minskar risken dramatiskt(!) för att dra sönder dem när man använder lagom våld för att öppna.

Ser heller ingen orsak till att byta dem till kulventiler förrän det verkligen går att konstatera att någon av dem blivit dålig.

mvh Sven-Barry

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av ErikG » fre 21 maj 2010, 06:03

Stänger bara när det behövs i grov sjö.
Största problemet är på babordshalsar, dåkommer färskvattentanken ovanför kranen om då inte gummikorken på kranen är på och kranen inte heller är vriden i hon utan någonannanstans, då blir det blött...

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Stänger ni era genomföringar när ni ligger i hamn ?

Inlägg av frejo » fre 21 maj 2010, 11:07

Jag har tidigare aldrig stängt men efter att ha vaknat kallsvettig en natt hemma med tankar om båten på havets botten på grund av läckande slangar och försäkringsbolag som vägrar att betala ut ersättning så har jag börjat stänga dem när jag lämnar båten för lite längre tid. Ett litet jobb för räddad nattsömn...

Skriv svar