Val an instrument.. segelbåt..
Val an instrument.. segelbåt..
Hej
Skall precis beställa instrumenten för vår 33 fots segelbåt
Har funderat på följande
Är det bra produkter?
Fungerar till segling?
C90W - European charts (Monitor)
ST70 Multifunction Colour Instrument x 3 (en för vind, en djup samt en fart)
SeaTalkNG Backbone kit för att bygga nätverket
SmartPilot S1 System Packs (below deck)
Ray218E DSC VHF
Vad skall man ha för AIS?
Önskar en som sänder.
Eller skall man titta på annat märke? B&G istället för Raymarine?
Skall precis beställa instrumenten för vår 33 fots segelbåt
Har funderat på följande
Är det bra produkter?
Fungerar till segling?
C90W - European charts (Monitor)
ST70 Multifunction Colour Instrument x 3 (en för vind, en djup samt en fart)
SeaTalkNG Backbone kit för att bygga nätverket
SmartPilot S1 System Packs (below deck)
Ray218E DSC VHF
Vad skall man ha för AIS?
Önskar en som sänder.
Eller skall man titta på annat märke? B&G istället för Raymarine?
-
racemaster
- Trogen medlem
Re: Val an instrument.. segelbåt..
Ta och kolla tacktick inga sladdar solcellsdrivet. !! Hade antagligen köpt det själv om jag skulle ha helt nya instrument.
Kolla att de går att kalibrera. Låter självklart, men många misslyckas.
Sätt upp Nexus på listan över möjliga alternativ.
Sätt upp Nexus på listan över möjliga alternativ.
Vad skall båten användas till ?
Vi har själva en 33 ft med Ray ST-60, ST-4000 autopilot och äldre plotter, allt har funkat felfritt i 10 år (har behövt byta loggivaren).
Fördelen med Raymarine är att allt är integrerat (man kan köra autopilot på vindvinkel, visa vmg, styra autopilot från plotter etc), dock kanske ni inte behöver Raymarine för VHF och AIS (AIS hos Ray är väldigt dyra mht prestanda).
Jag tycker att tre displayer verkar lite lite, vi har tridata (fart/djup), vind samt vind med kryssförtoring. Jag tycker att man för det mesta behöver två vindinstrument, kompass och fart.
Om ni skall tävla kanske man även vill ha lite displayer på masten.
Sen finns ju även B&G som kan vara värda att titta på...

/Lars
Vi har själva en 33 ft med Ray ST-60, ST-4000 autopilot och äldre plotter, allt har funkat felfritt i 10 år (har behövt byta loggivaren).
Fördelen med Raymarine är att allt är integrerat (man kan köra autopilot på vindvinkel, visa vmg, styra autopilot från plotter etc), dock kanske ni inte behöver Raymarine för VHF och AIS (AIS hos Ray är väldigt dyra mht prestanda).
Jag tycker att tre displayer verkar lite lite, vi har tridata (fart/djup), vind samt vind med kryssförtoring. Jag tycker att man för det mesta behöver två vindinstrument, kompass och fart.
Om ni skall tävla kanske man även vill ha lite displayer på masten.
Sen finns ju även B&G som kan vara värda att titta på...

/Lars
B&G är ju fint - och dyrt. Har fortfarande kvar mitt fungrande orginalmonterade system från -77. Men en analog repeater för 6000.....
Skulle jag köpa nytt blev det tveklöst Tacktick. Solcell och trådlöst med en smart liten bärbar slavdisplay. Och driftsäkert som det verkar.
Nexus (här kommer säkert många säga emot) har jag hört så mycket strul med att jag skyr det.
Snåla inte på autopiloten, ligg i underkant på tillverkarens rekommendationer.
Skulle jag köpa nytt blev det tveklöst Tacktick. Solcell och trådlöst med en smart liten bärbar slavdisplay. Och driftsäkert som det verkar.
Nexus (här kommer säkert många säga emot) har jag hört så mycket strul med att jag skyr det.
Snåla inte på autopiloten, ligg i underkant på tillverkarens rekommendationer.
Re: Val av instrument.. segelbåt..
Hälsan tiger kanske still?Eilean skrev:... Nexus (här kommer säkert många säga emot) har jag hört så mycket strul med att jag skyr det....
Jag har haft Nexus/NX2 i mer än 10 år (två olika båtar) och jag har aldrig upplevt något problem överhuvudtaget. Problem på sistone verkar det ha varit med Nexus trådlösa vindgivare men frågan är kanske hur man läst installationsmanualen? Innan Nexus hette det väl Silva Direction? Samma visa där, 10 års användning utan större problem.
Servicen hos Silva/Nexus har det också framförts synpunkter på men för mig är det samma där, dom gånger jag har haft kontakt med dom har dom varit utmärkta att ha att göra med.
/T
Om det hade varit problem med manualförståelsen hade man knappast bytt ut hela systemet en gång och själva vindgivaren en andra gång tills man gav upp och efter en säsong krediterade hela klabbet till kunden, en god vän. Som köpte Tacktick istället.T skrev:.... Problem på sistone verkar det ha varit med Nexus trådlösa vindgivare men frågan är kanske hur man läst installationsmanualen? Innan Nexus hette det väl Silva Direction? Samma visa där, 10 års användning utan större problem....
Utöver det känner jag tre seglare som köpt Silvas navtexmottagare. Och samtliga har bytt till andra märken.
Men det är ju naturligtvis alltid så, det är de missnöjda som klagar och hörs och det finns naturligtvis många nöjda och tystlåtna Nexus/Silvaanvändare i min omgivning, som du T.
Men för mig får dessa fall att i alla fall tända varningslampan.
Dom jag tänkte på när det gällde manualerna var närmast dom som fått det att funka när dom flyttat 'mottagaren' nere i båten. Men när jag tänker lite till minns jag nog också, att att andra haft större problem än så... Men.. det var ett tag sen och man fårväl utgå från att problemen är lösta nu.Eilean skrev:.. Om det hade varit problem med manualförståelsen hade man knappast bytt ut hela systemet en gång och själva vindgivaren en andra gång tills man gav upp och efter en säsong krediterade hela klabbet till kunden, en god vän...
/T
Hej!
Förra säsongen hade jag investerat i ett Nexus Startpack 3, med Triducer-givaren. Vilket inte var något lyckat val.
Jag fick en ny givare, men problemen med logg o lod blev inte bättre. Och även den trådlösa vindgivaren funkade dåligt.
Så på hösten rann sinnet på mig, jag gick till min återförsäljare och sa åt honom att fixade han/Nexus inte till det här problemen så skulle han få paketet i knä vid upptagning.
Det tog inte 2 dagar, sen hade jag två nya givare logg/lod NX2, som jag monterade under vintern och nu fungerar perfekt. Loggen ska kalibreras.
Vid en av de sista seglingarna på hösten så experimenterade jag lite med placering av WSI-box, och plötsligt fick jag vindinstrumentet att fungera.
Det står ingenstans i installationsmanualen att WSI-boxen ska placeras för om masten, men det står att den ska placeras långskepps. Nu har jag flyttat boxen för om masten, och när vi mätte SRI-värdet (jag tror det heter så) så visade det sig att värdet blev bättre om boxen satt tvärskepps.
Så nu fungerar allt till belåtenhet, och jag vill berömma Nexus support, inga problem med att skicka nya prylar när de gamla inte fungerade.
/Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Förra säsongen hade jag investerat i ett Nexus Startpack 3, med Triducer-givaren. Vilket inte var något lyckat val.
Jag fick en ny givare, men problemen med logg o lod blev inte bättre. Och även den trådlösa vindgivaren funkade dåligt.
Så på hösten rann sinnet på mig, jag gick till min återförsäljare och sa åt honom att fixade han/Nexus inte till det här problemen så skulle han få paketet i knä vid upptagning.
Det tog inte 2 dagar, sen hade jag två nya givare logg/lod NX2, som jag monterade under vintern och nu fungerar perfekt. Loggen ska kalibreras.
Vid en av de sista seglingarna på hösten så experimenterade jag lite med placering av WSI-box, och plötsligt fick jag vindinstrumentet att fungera.
Det står ingenstans i installationsmanualen att WSI-boxen ska placeras för om masten, men det står att den ska placeras långskepps. Nu har jag flyttat boxen för om masten, och när vi mätte SRI-värdet (jag tror det heter så) så visade det sig att värdet blev bättre om boxen satt tvärskepps.
Så nu fungerar allt till belåtenhet, och jag vill berömma Nexus support, inga problem med att skicka nya prylar när de gamla inte fungerade.
/Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!