Plåtskruv i plast?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Plåtskruv i plast?

Inlägg av delta160 » mån 17 maj 2010, 21:20

Hej

Jag håller på att montera en badplatform på en Albin Delta,
tyvärr är det mycket svårt att komma åt insidan av akterspegeln, då det är en kraftigt negativ akter och det sitter en dieseltank mitt i.
jag har sågat upp en "lucka" i akterskotten för att kunna få dit muttrar på bultarna som sitter vid sidorna på platformen.

Men trots luckan blir det svårt att nå bakom dieseltanken för stödbenen, så jag funderar på att helt sonika dra i plåtskruv där, det är ju trots allt
bara tryck på stödbenen.

Vad säger församlingen, kommer plåtskruv i plast att läcka/lossna med tiden? (skrovet är enkellaminat så jag slipper problem med distansmaterial)

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av cruisaren » mån 17 maj 2010, 21:34

Det kan nog funka med plåtskruv. Som du säger är det ju inget drag utåt på stödbenen så på det sättet är det inte kritiskt och tjockleken på plasten är säkert tillräckligt om du gör rätt. Min erfarenhet av att skruva i plast är att det är mycket känsligare än trä när det gäller rätt förborr. Det få absolut inte riskera att spränga plasten, så förborret måste vara minst lika med kärndiametern på skruven, gärna ett halvt nummer upp. Och var noga med centrering och riktning när du borrar, plasten ger inte med sig. Och naturligtvis att använda A4 inte A2 i skruvmaterial. Och lite smörja för gängorna.

Så lossa tror jag inte du skall vara rädd för, och läcka, nej inte om du tätar med sika mot slutet av "iskruvningen".

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av delta160 » mån 17 maj 2010, 21:42

Tack för svar.
Jag hade nog tänkt mig rejält med sikaflex, duger det som smörjmedel?

A4 vs A2 är det olika kvaliteter av Rostfritt?
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av Mr Sailman » mån 17 maj 2010, 22:38

delta160 skrev:... det är ju trots allt bara tryck på stödbenen.
Kan det inte bli drag i stödbenen av vågor och sjö underifrån? Kan väl bli fråga om rätt rejäla krafter.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av naffatS » mån 17 maj 2010, 23:14

A2 är rostfri skruv som kan rosta i olämplig miljö.
A4 är syrafast rostfri skruv som är betydligt motståndskraftigare.

/S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av matz » tis 18 maj 2010, 06:08

försänk hålet en aning,då lägger sikan sig som en packning runt skruven

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av Fredrik » tis 18 maj 2010, 06:10

Jag har skruvat fast mycket i båten med plåtskruv. Av slöhet monterade jag t.ex. cunningham till genuan med en bygel fäst med två plåtskruvar. Draget blir rakt uppåt och säkert ett par hundra kilo, men skruvarna har inte lossnat på de 10 år som gått sen jag monterade. Tanken var att jag skulle sätta skruv, mutter, bricka och täta om den lossnar, men det verkar ju inte hända...
X-342 SWE 18 "Kexet"

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av janne » tis 18 maj 2010, 07:01

Jag hade aldrig litat på plåtskruv för min del.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av stangen » tis 18 maj 2010, 08:55

Rimligtvis behöver du genomgående bult med feta brickor och en rejäl platta på insidan skrovet för avlastning. Kan bli väl spännande annars med 100 kg + litet avstamp när du hoppar i sjön...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av Mr Sailman » tis 18 maj 2010, 09:08

En badbrygga på aktern är rätt utsatt, förr eller senare kommer den att få en smäll mot en kaj, brygga, påle eller annan båt. Plus att den kan utsättas för hyfsat stora krafter från vågor och sjö underifrån under gång. Jag tror man gör en missbedömning om man tänker sig att den endast ska belastas statiskt av att det står en person på den.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av T » tis 18 maj 2010, 11:32

Om alternativet är att riva halva båten skulle jag inte tveka en sekund. Självklart bleve det plåtskruv, så grova som möjligt förstås och med tighta borrhål och lite Sika som tätning. Borrhålen får nog inte vara för tighta, det finns en risk att man drar av skruven och då har man problem. fast av en annan sort. Att vågor skulle kunna lyfta plattformen om den satt med kraftiga plåtskruv tror jag inte alls på och backar du in i något eller blir påkörd går det nog sönder i vilket fall som helst.
Plåtskruvslösningen kan man kosta på sig om man, i likhet med undertecknad, inte är expert.

:o
/T

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av coppertail » tis 18 maj 2010, 11:58

Plåtskruv i A4.
Största möjliga förborrning.
Dränk skruvarna i epoxy.
Faktiskt kan man ha så stora hål att man nästan bara "trycker" i istället för skruvar i skruven.
När epoxyn är genomhärdad har du ett garanterat vattentätt och fruktansvärt starkt "gängat" hål.
Oxidskiktet som alltid finns runt skruven gör att de inte biter fast fullständigt i epoxyn.

Nu blir jag idiotförklarad av experterna här. Men så funkar det.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av bosseh » tis 18 maj 2010, 15:34

Metoden som Coppartail föreslår ger det starkaste skruvförbandet.
Det lär bli tillräckligt starkt.
Vill man göra det extremt starkt får man fixa stora plattor av rostfritt med isvetsade pinnbultar. Plattan limmas med något dunderlim mot skrovet + ett antal plåtskruv i epoxi.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av Fredrik » tis 18 maj 2010, 17:21

Limmar man med ett dunderlim på en platta behövs inga skruvar. På Victory challenge satt alla beslag såsom winschar, skotpunkter osv limmade i däck. Att borra och skruva skulle förstöra hållfastheten i laminatet, därför användes bara lim.
X-342 SWE 18 "Kexet"

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Plåtskruv i plast?

Inlägg av delta160 » tis 18 maj 2010, 20:35

Tack för alla synpunkter!

Nu sitter plattformen på plats, bultar med stora brickor överst, stödbenen med plåtskruv dränkta i Sikaflex.

Jag tror det blir bra, Deltan har så negativ akterspegel att plattformen knappt sticker ut akter om nedre punkten på akterspegeln.
så risken för krafter underifrån borde vara liten,..

Tipset med epoxi lät bra! hade jag hört det innan jag monterade så hade jag nog provat.

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Skriv svar