Svetsning i Björlanda Kile

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kapten
Trogen medlem

Svetsning i Björlanda Kile

Inlägg av Kapten » mån 10 maj 2010, 08:22

Hejsan

Ett av fästena på min pullpitt skulle behöva svetsas lite. Är det nånn som vet om det finns någon händig RF-svetsare som kan svetsa på plats i hamnen? Jag är inte så himla sugen på att plocka loss den och lämna in den om det inte är absolut nödvändigt.
MVH
John

HansH
Diamantmedlem

Re: Svetsning i Björlanda Kile

Inlägg av HansH » mån 10 maj 2010, 10:19

För att kunna svetsa i rostfritt (eller är fästet i alu...?) så måste det vara helt vindstilla - annars blåser TIG-svetsens skyddsgas bort.
Materialet tenderar även att bli mycket varmt och det sprutar/skvätter varma "svetsloppor" - det är alltså inte varken enkelt eller lämpligt att svetsa på plats på båten.
Det blir nog mindre jobb och billigare att plocka av o åka till svetsarn än att köra svetsare och svets (bra svetsar är dessutom tre-fas) till båten, bygga vindskyddstält och klä in allt för att skydda mot "sprut/skvätt".
Rostfritt leder dessutom värme väldigt bra, så den sikaflex som fästet troligen sitter i kommer att brinna upp....

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 10 maj 2010, 21:02

Det går alldeles utmärkt att svetsa rostfritt med pinne, även utomhus. Det klara vilken hygglig svetsare som helst.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 10 maj 2010, 21:25

Javisst går det att svetsa med "pinne". Men även en "pinnsvets" spottar o fräser en hel del varma gnistor och värmer upp materialet så att det blir glödhett.
En "pinnsvets" ger oftast inte lika bra resultat som en TIG och kräver (oftast) en hel del sliparbete. Det är ju inte helt utan skäl som i princip alla proffs-svetsare använder TIG till rostfritt.

Användarvisningsbild
Kapten
Trogen medlem

Inlägg av Kapten » tis 11 maj 2010, 07:28

Hej igen

Jag kanske skall förtydliga. Det rör sig alltså om 2-3 punktsvetsar under fotstegsplattan på pullpitten, där det inte syns.
Mvh John

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 11 maj 2010, 11:36

hej

Det finns en gubbe vid Björlanda (Jerker), han kan och svetsar snyggt.
Om han har lust vet jag inte, men prova 0702566708
Calle

Se gla ut

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 maj 2010, 18:23

Prata med någon svetsare så kommer de dit och svetsar, troligen med pinne.

När det gäller svetsning i rostfritt verkar det många seglivade myter bland småtbåtsfolk. Att det skulle behövas några ytterst märkvärdiga gururs som kan göra detta. I själva verket är det ganska enkelt att svetsa rostfritt. Man kan svetsa med TIG, MIG, pinne eller gas. TIG blir snyggast och är snabbast i produktion. Jag kör MIG men med en inte helt ädel gas (20% CO2) och då får man lite stänk så oftast skyddar man kringliggande med en blöt trasa. En kille jag känner jobbar som rörmokare med rostfritt/syrafast inom livmedelsindustrin. Där svetsas mycket med pinne, man släpar helt enkelt inte upp TIGen i taket! Elektroderna heter OK 63.30 och ska t o m kunna svetsas med trafo. Även Biltema har rostfria elektroder. Jämfört med att svetsa "bonnjärn" blir de rostfria svetsarna mycket snyggare och med mindre sprut! Dock måste man beta eller slipa skarven noggrant. En fördel med rostfritt är att det leder värme så förtvilat dåligt, man kan svetsa i en pulpit ganska nära däck utan att riskera att elda upp något.
Ni som har en pinnsvets eller MIG, köp några elektroder och testa!

Skriv svar