Mina båtval 200 tkr +- 50

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Mina båtval 200 tkr +- 50

Inlägg av Håkan » sön 09 maj 2010, 22:58

PeterW skrev:hedgehog: Synd bara att det inte finns en enda grinde på blocket :) Jag åker inte till Danmark från Uppsala för att ta mig en titt ...

Tack för råden Håkan. Om jag förstår det rätt så menar du att jag bör välja en båt med självslående fock? T.ex. Fenix då? Hur är det med övriga? Dom som har partialrigg av båtarna jag nämt är väl bara Cumulus och Fenix?
Varsågod...
Allt beror ju på hur du vill segla.
Själv har vi haft självslående fock och nu valt bort det.
Ibland är det praktiskt men jag tyckte man alltid fick efterjustera lite i alla fall och då kanske man kan skota helt manuellt.
Vi får se efter årets semester om vi saknar den självslående
En fock (110%) kräver nästan ingen kraft att skota hem och du kan skota hem i vindögat, en genua däremot är alltd fylld när du skotar och då blir även en liten genua jobbig på kryss.
Jag skulle valt en båt med stort storsegel och 110% fock
Backstag är en vanesak, enda jobbiga är gippar med fulla segel i över 10 m/s men hur ofta seglar man då på semestern.
Kappseglar du eller funderar på så köp en rolig och populär båt, själv tycker jag Cumulus är fina :)

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 10 maj 2010, 08:30

För ordningens skull: Den så kallade Nya NF har 10cm högre ruffhöjd och toa med dörr akter vid nedgången. Om nu det är avgörande faktorer.
Läs mer på http://www.nfseglare.com/

De kriterier du radat upp nu är uteslutande komfortfaktorer.
Jag tycker lite som Håkan - bestäm dig för hur du vill segla. Eller bo - om nu det är viktigare. Sedan blir det lättare att göra urvalen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » mån 10 maj 2010, 09:47

stangen skrev:För ordningens skull: Den så kallade Nya NF har 10cm högre ruffhöjd och toa med dörr akter vid nedgången. Om nu det är avgörande faktorer.
Läs mer på http://www.nfseglare.com/

De kriterier du radat upp nu är uteslutande komfortfaktorer.
Jag tycker lite som Håkan - bestäm dig för hur du vill segla. Eller bo - om nu det är viktigare. Sedan blir det lättare att göra urvalen.
Jag är nog lite mer åt bo-hållet än seglingshållet. NF med 10 cm högre ruff och separat aktertoa låter väldigt trevligt. Synd att den endast tillverkades i 20 ex och därmed är sällsynt på begagnatmarknaden.

jax
Erfaren medlem

Inlägg av jax » tis 11 maj 2010, 13:22

Varför är genuan alltid fylld när du skotar hem? Normalt vid kryss så släpper man genuaskotet när det slår back i genuan. Då blåser genuan över på rätt sida. Sedan skotar man hem genuan innan den fylls av vind. Detta hinner man utan problem. Därefter återstår det bara lite justering av skotningen. Den kan iofs vara tung men vid lite lättare vindar är det inga problem. Dessutom är ju genuan på en 30-fotare inte större än ca 35 kvm.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 11 maj 2010, 14:23

Några spridda tankar.

Hade min Ballad i fem år och älskade båten, bättre kombination av styrka och känsla och seglingsegenskaper och utrymmen osv får man leta förgäves efter bland gamla trettiofotare.
Masthead upplevde jag inte som något ständigt problem vid kryss, för det mesta åkte seglet över av sig självt ungefär som jax skriver och det var bara några gånger i trånga sund med många slag det kunde kännas aningen jobbigt trots att jag oftast seglade ensam.

Men så bytte jag till Maxi 33 med självslående fock och jag skulle inte vilja ha en båt utan självslående igen...så det där är definitvt något att fundera på.

Ståhöjd inte tillräcklig i Ballad för en 187a...men Comfort 30 skulle ha det...
Kolla igen. Jag är 188 och stod rak under stängd nedgångslucka, men visst minskar höjden framöver. Men det gör den i alla dessa jämförbara sjuttiotalare.

En Ballad där det behöver fixas en del och med gammal motor kan möjligen köpas för under 200 gissar jag, en med nyare motor och en del elektronik osv och i riktigt fint skick kräver nog de där +50tusen också.
Men har man en gång haft en Ballad så vet man vad man haft...

Precis som med Maxi 33 förresten. Pelle Petterson är stor.

MVH
Håkan
En expert i mängden

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » ons 12 maj 2010, 20:37

Har också en Ballad och håller med Maxi33, jag tror inte att den har sämre ståhöjd än liknande båtar. Jag är 191 och kan stå raklång under nergångsluckan. Sen får man böja sig längre framme inne i båten förstås. Men avgörande för min del var mer längden på kojerna, kan jag inte sträcka mig så sover jag inte. 180-190cm duger inte.
På Balladen funkar både förpicken och stickkojen, även om det blir lite gymnastik för att klämma i sig där. Det är bara salongskojerna som är för korta.

Kan du sova på korta kojer, så spelar detta ingen roll förstås; men annars kolla gärna kojlängden. Många båtar faller bort på det, för min del.

Mvh
david

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 13 maj 2010, 03:56

vilken båt har bästa toalett? comfortbåtarna har toalett vid nesgångstrappan ibland ?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 13 maj 2010, 22:33

jax skrev:Varför är genuan alltid fylld när du skotar hem? Normalt vid kryss så släpper man genuaskotet när det slår back i genuan. Då blåser genuan över på rätt sida. Sedan skotar man hem genuan innan den fylls av vind. Detta hinner man utan problem. Därefter återstår det bara lite justering av skotningen. Den kan iofs vara tung men vid lite lättare vindar är det inga problem. Dessutom är ju genuan på en 30-fotare inte större än ca 35 kvm.
Nja, helt fylld är den väl inte... :oops:
Allt beror också på hur fort man gör över stag.
MEN en fock skotar man kanske ½-1 meter då seglet slipper först gå fram runt masten för att sedan dras tillbaka igen som en genua.
Mot slutet är alltid en genua fylld och är då tung att skota hem.
Kolla hur många som kryssar med genua på semestern, inte många...
Men kryssar man inte i motvind så spelar det ju ingen roll heller...
I lättare vindar så är det inte jobbigt såklart men det är ju inga segel :wink:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 14 maj 2010, 22:25

Jag har ju en Ballad och är 1.88 lång. Har inte upplevt ståhöjden som något problem, vid luckan och pentryt står jag helt rak. Sen länge fram i båten så är det nog lägre höjd, men det tänker åtminstone inte jag på, där är man ju allt som oftast påväg någonstans, kanske sätta sig i salongskojen eller fram i förpiken. Man "vandrar" helt enkelt inte omkring utsträckt i en båt av denna storlek?

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 16 maj 2010, 20:42

några förlag som jag själv hade kollat på...
Man känner när man kollar på båten om det känns rätt.
Jag är inne på min femte båt (Feeling 859 Special) och har hittat rätt, åtminstånde för nu.
Den är för stor inför sjösättningen men för liten i sjön. Perfekt kompromiss.

Byggd i helsingborg tror jag. Har kolat på en för några år sedan, verkar helt ok.
http://www.blocket.se/stockholm/Segelba ... ?ca=20&w=3

Scampi, en klassiker.
http://www.blocket.se/stockholm/SCAMPI_ ... ?ca=20&w=3

En båt byggd i Halmstad av Börje på Sannarpsvarvet. välseglande båt.
http://www.blocket.se/goteborg/Bumerang ... ?ca=20&w=3

/Svante

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » mån 17 maj 2010, 13:03

Tackar för tipsen! Bumeragen är för min del för smal (2.5 meter) och RB:en verkar ha teakdäck vilket inte är något för mig. Scampin kanske är fin, en av många :)
Svante skrev:några förlag som jag själv hade kollat på...
Man känner när man kollar på båten om det känns rätt.
Jag är inne på min femte båt (Feeling 859 Special) och har hittat rätt, åtminstånde för nu.
Den är för stor inför sjösättningen men för liten i sjön. Perfekt kompromiss.

Byggd i helsingborg tror jag. Har kolat på en för några år sedan, verkar helt ok.
http://www.blocket.se/stockholm/Segelba ... ?ca=20&w=3

Scampi, en klassiker.
http://www.blocket.se/stockholm/SCAMPI_ ... ?ca=20&w=3

En båt byggd i Halmstad av Börje på Sannarpsvarvet. välseglande båt.
http://www.blocket.se/goteborg/Bumerang ... ?ca=20&w=3

/Svante

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 27 maj 2010, 20:48

priset på väg neråt.
Ibland kan det vara rätt att sänka priset på sin egen om mellanpriset känns rätt...

http://www.blocket.se/stockholm/RB93_fr ... ?ca=20&w=3

Teakdäcket, visst ja...

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » mån 31 maj 2010, 10:17

MagnifikMaxi skrev:
hedgehog skrev:Men så bråttom har du väl inte? Att köpa begagnad båt är ett långtidsprojekt! Det tog oss drygt ett halvår och minst 1000 mils körning att hitta vår Allegro (och så fanns den bara 10 mil hemifrån).
Nja, själv brukar jag slå till på första bästa... Säljarnas dröm.

PeterW, om det är boende du är ute efter kan jag tipsa om Maxi 84 (naturligtvis enbart pga av att jag har en själv). Är man 175 cm lång är det bra höjd överallt. Toan har bra stängning mot salongen och förpiken. Vet också att Cumulus-ägare ser väldigt nöjda ut, så den är säkert ett bra val.
1.75 är på gränsen för mig. Var nere i en båt med 1.85 och det var en sån fröjd. Vad tror ni om Maxi 87 då? ...

maxi 84, är det så att man kan stänga både fram till förpiken och till salongen samtidigt alltså?

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 01 jun 2010, 11:55

Hur nu varit och sett en maxi 84. Jag blev imponerad. 1.84 i ståhöjd vid ruffnedgången och sedan som lägst 1.80. Toaletten är helt suverän. Enda stora nackdelen jag ser med maxi 84 är att det inte finns en dubbelkoj i ruffen, märkligt tycker jag.

Vad är det som skiljer maxi 84 och maxi 87? Jag vet att 84:an är något nyare och att mätregler skippades... 87:an har dubbelkoj i ruffen och tror jag än något högre ståhöjd. Den har väl tillverkats i rätt få exemplar jämfört med 84:an som är över 1000 ex. Hur är toaletten i jämförelse?

Ugn verkar vara sällsynt både på 84an och 87an. Dessutom är motorbyten sällsynt, speciellt på 84:an. Ofta originalmotorn som sitter där.

Jag tycker mamba 29 och beason 31 är högintressanta. Jag har ännu ej varit nere i dem. De är ju något dyrare dock om man vill ha en i bra skick. 84:an/87:an kanske 180k+ och mamba 29 och beason 31 240k+

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 01 jun 2010, 22:38

84:an är mer en uppförstorad 77:a, medan 87:an är baserad på halvtonnaren "Ixam" om jag förstått saken rätt och därmed ritad efter IOR. Två ganska olika båtar alltså. 84:an fins med två riggar, satsa på den högre om det är en 84:a du ska ha.
Alla borde ha skägg

Skriv svar