Hej
Jag har två spinnakrar till min båt (safir). Den gamla funderar jag på att sy om till gennaker, för att få lite med fart vid semesterseglingar.
Finns det någon här som har sytt om en spinnaker själv? Tips/beskrivningar?
Mvh Ola
Sy om spinnaker till gennaker
Re: Sy om spinnaker till gennaker
När det var "nytt" med gennaker var det många segelmakare som erbjöd att sy om spinnakersegel till gennaker. Då gäller två saker: Att man har en hyfsat plan spinnaker att börja med och man inser att seglet inte blir lika användbart i halvvind som en gennaker. Man får sy om ganska mycket för att forma om en "bula" till en vingprofil. Jag hade dessutom gissat att en Safir-spinnaker är tämligen "rund" och det är i så fall inte det bästa utgångsläget.
Mitt tips: Prova utan att sy om seglet först, dvs segla spinnakern med valfritt lik som förlik och det andra som akterlik. Då ser du om grundformen är acceptabel, dvs användbar. Sedan är det bara en fråga om att få förstärkningarna rätt, eftersom du antagligen vill höja det som blir skothorn en aning. När segelmakare skall göra sådant "billigt" brukar de flytta hela biten med förstärkningar och allt, och tar bort material inne i seglet, där det blir enklare sömmar och de slipper arbetet med förstärkningar mm. Tänk också på att du har en maskin som kan göra lämpliga sömmar om du syr själv.
Mitt tips: Prova utan att sy om seglet först, dvs segla spinnakern med valfritt lik som förlik och det andra som akterlik. Då ser du om grundformen är acceptabel, dvs användbar. Sedan är det bara en fråga om att få förstärkningarna rätt, eftersom du antagligen vill höja det som blir skothorn en aning. När segelmakare skall göra sådant "billigt" brukar de flytta hela biten med förstärkningar och allt, och tar bort material inne i seglet, där det blir enklare sömmar och de slipper arbetet med förstärkningar mm. Tänk också på att du har en maskin som kan göra lämpliga sömmar om du syr själv.
Anders S
Jag fick en duktig segelmakare att göra en sån operation på en Balladspinnaker typ radial head. Han skar bort en del av skuldran och lade in lite nya annorlunda dukbitar nertill. Efter en andra justering blev det helt OK resultat, och man kunde kryssa med den i lätt vind och faktiskt vinna höjd mellan slagen.
Däremot misstänker jag att det är svårt att lyckas på egen hand....
Däremot misstänker jag att det är svårt att lyckas på egen hand....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det lutar väl åt det hållet just nu, sen får jag se hur det går.Anders S skrev: Mitt tips: Prova utan att sy om seglet först, dvs segla spinnakern med valfritt lik som förlik och det andra som akterlik. Då ser du om grundformen är acceptabel, dvs användbar.
Jag är medveten om att det kanske inte kommer bli 100% bra, men jag tror/hoppas att det kan bli bättre än endast fock i lätta vindar.