Trögt att sälja populär båt.
Trögt att sälja populär båt.
Sitter med en populär båt i gott skick och den blir inte såld. Dessutom är den utsatt billigt. Trögt att sälja båt i maj eller?
Re: Trögt att sälja populär båt.
Ja det går trögt, sitter i samma situation. Verkar vara nåt vajsing med marknaden....
Det är väldigt mycket båtar ute tycker jag. Det kanske är så att det börjar rulla på när det fina vädret kommer? Jag menar folk måste ju för det mesta sälja sin båt innan dom köper ny, det kanske släpper. Själv sitter jag på en Accent.
Jag är i båtköpartagen, sålde min båt i höstas. Många säljare har fel uppfattning om marknadspriset, speciellt de som förväntar sig att ens båt skall stiga i värde.
Jag har lagt ut en ryggsäck på Blocket. Ingen har ringt... 
@ consensus
Jag förstår att du tycker det som köpare.
Det kanske börja komma ut billigt "nytt"?
Har ju letat båt sedan i vintras och precis köpt en och det verkar som om familjebåtar i åttametersklassen är svårsålda, speciellt om de har äldre 70-talsmastheadriggar.
Alla borde ha skägg
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej
Jag är också en av de som försöker ta steget från mindre till större båt och försöker att göra det genom att hitta en båt runt 200 tkr +/- 50 tkr. Mitt intryck är att det finns en massa båtar som är ok i skick mellan 26 - 30 fot. Motorerna på dessa båtar är på 7,5 - 10 hk. Mina vänner har varnat mig för att en 7,5 hk inombordare är på tok för svag för en segelbåt på 26 - 30 fot. Vad tror ni?
Hur är tex en MD5A från 70-talet när det gäller att sätta fart på en 28 fotare?
Hur länge håller motorerna från 70-talet
Hur kollar man om motorn är slut?
Hälsningar
Jag är också en av de som försöker ta steget från mindre till större båt och försöker att göra det genom att hitta en båt runt 200 tkr +/- 50 tkr. Mitt intryck är att det finns en massa båtar som är ok i skick mellan 26 - 30 fot. Motorerna på dessa båtar är på 7,5 - 10 hk. Mina vänner har varnat mig för att en 7,5 hk inombordare är på tok för svag för en segelbåt på 26 - 30 fot. Vad tror ni?
Hur är tex en MD5A från 70-talet när det gäller att sätta fart på en 28 fotare?
Hur länge håller motorerna från 70-talet
Hur kollar man om motorn är slut?
Hälsningar
Glad Seglare
Ja det kan vara svagt. Jag har 7,5hk på 3 ton och 34 fot, i ca 10 sekundmeter i näsan gör jag max 4 knop...
Beror väl påGlad_seglare skrev: ...
Mina vänner har varnat mig för att en 7,5 hk inombordare är på tok för svag för en segelbåt på 26 - 30 fot. Vad tror ni?
...
Jag har 3,5 hk utombordare på 28 ft, 1,6 ton.
Går alldeles utmärkt, gör 5 knop lätt, blåser det så seglar man ju.
Håller medSWE54 skrev:Beror väl påGlad_seglare skrev: ...
Mina vänner har varnat mig för att en 7,5 hk inombordare är på tok för svag för en segelbåt på 26 - 30 fot. Vad tror ni?
...
Jag har 3,5 hk utombordare på 28 ft, 1,6 ton.
Går alldeles utmärkt, gör 5 knop lätt, blåser det så seglar man ju.
Vi har 4kW elmotor på 34ft och 3,65 ton
Sen är det väl frågan hur bra motorn är och hur bra propellern är.
Jag är ingen expert men en bra motor på 7,5hk med bra propeller känns dubblet så stark som en klen motor med dålig propeller...
En X-99 har tex 10hk på 3 ton och den gör över 7 knop för motor och är inte alls svag...
Hur vet man om den är bra vet jag inte förutom att testa.
Hur fort går den framåt?
Hur fort kan du backa?
Hur fort stannar motorn vid back?
mm mm
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Just nu finns det 24 Accenter på Blocket. Det är ganska många tycker jag. Tror du gjorde rätt som sänkte priset...PeterW skrev:Det är väldigt mycket båtar ute tycker jag. Det kanske är så att det börjar rulla på när det fina vädret kommer? Jag menar folk måste ju för det mesta sälja sin båt innan dom köper ny, det kanske släpper. Själv sitter jag på en Accent.
Såg för övrigt att även min favoritAccent är till salu... http://www.blocket.se/stockholm/Accent_ ... ?ca=11&w=3
/T
Jag tyckte också så när jag (nyss) var säljare. Med priset nerjusterat 15-20% så kom "marknaden" igång.GaryGary skrev:@ consensus
Som köpare så slås man av ignoransen bland vissa säljare. Hur kan vissa ha så skev verklighetsuppfattning när de står och berättar om sin "ögonsten", när de i själva verket vanvårdat den åratal. För mig finns det några enkla checkpunkter i början av en besiktning.
1. Kolla maskinrummet, det skall vara "renrumskänsla" om jag går vidare i köpet.
2. Leta efter icke-sjövärdiga lösningar. Elsystemet är det mest uppenbara. Titta in bakom elpanelen, eller hur kablar är dragna genom däck. Eltejp, silvertejp, silikon är andra generella "early warnings". Tex ventiler som blivit täta med silvertejp gör att jag går hem på en gång. Icke-rostfria skruvar, muttrar, brickor, slangklämmor är en annan.
3. Ägarens kunskaper om sin egna båt. De som inte kan förklara varför det ser ut på ett visst sätt kanske borde ägna sig åt att hyra båt istället för att äga.
Det låter surt kanske, men båtköpet handlar om så otroligt mycket pengar. Man har inte råd att vara hygglig.
Det beror på vad man har för krav.gvs skrev:Ja det kan vara svagt. Jag har 7,5hk på 3 ton och 34 fot, i ca 10 sekundmeter i näsan gör jag max 4 knop...
I mina ögon räcker det med fyra knop i de förhållanderna.
I värsta fall kan man ju kanske hissa seglen?
Alla borde ha skägg