Axeltätning, olja?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Axeltätning, olja?

Inlägg av Gaidin » ons 05 maj 2010, 12:18

I vårrustningen hittade jag en ett litet kärl med en slang som går ner till axeltätningen. Vad skall jag hälla i detta kärl? En lämplig olja antar jag, men vilken?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Eilean » ons 05 maj 2010, 12:59

Gaidin skrev:I vårrustningen hittade jag en ett litet kärl med en slang som går ner till axeltätningen. Vad skall jag hälla i detta kärl? En lämplig olja antar jag, men vilken?
På min förr-förra båt hade jag samma arrangemang. Där fick jag lära mig av av varvet som byggt att vanlig motorolja dög.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 05 maj 2010, 14:35

Fyll ända upp, vitsen är att oljenivån ska vara högre än vattenytan. Mer tryck på oljan än vattnet utanför alltså.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av fredrikk » ons 05 maj 2010, 15:18

På min båt sitter ett sådant kärl fyllt med olja. Det sitter också en ratt på, och när man öppnar ser man att det finns en platta som ratten trycker nedåt, när man vrider. Borde inte detta kärl vara fyllt med nån form av fett istället för olja? Olja behöver väl knappast trycka ned...?

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Mr Sailman » ons 05 maj 2010, 15:29

fredrikk skrev:På min båt sitter ett sådant kärl fyllt med olja. Det sitter också en ratt på, och när man öppnar ser man att det finns en platta som ratten trycker nedåt, när man vrider. Borde inte detta kärl vara fyllt med nån form av fett istället för olja? Olja behöver väl knappast trycka ned...?
En sådan hade jag också i min första båt och den var fylld med fett. När man skruvade på ratten trycktes fettet ned till axeln.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av fredrikk » ons 05 maj 2010, 16:00

Mr Sailman skrev:
fredrikk skrev:På min båt sitter ett sådant kärl fyllt med olja. Det sitter också en ratt på, och när man öppnar ser man att det finns en platta som ratten trycker nedåt, när man vrider. Borde inte detta kärl vara fyllt med nån form av fett istället för olja? Olja behöver väl knappast trycka ned...?
En sådan hade jag också i min första båt och den var fylld med fett. När man skruvade på ratten trycktes fettet ned till axeln.
Då bör jag alltså ta loss slangen från tätningen, tömma på olja och ersätta med propelleraxelfett?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Eilean » ons 05 maj 2010, 16:10

fredrikk skrev: Då bör jag alltså ta loss slangen från tätningen, tömma på olja och ersätta med propelleraxelfett?
Japp. Och du skruvar upp ett tryck med ratten så att fettet som pressas ner i packboxen precis hindrar vattnet att droppa vid axeltätningen. Att det droppar något under gång är bara bra, då kan inte packboxen bli överhettad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Anders S » ons 05 maj 2010, 17:37

Det korrekta sättet att trycka fett är att sätta an fettboxen då man kommer i hamn och slår stopp i maskin. Då tätar fettet mot "hamndropp" och å är det bara att köra. Sedan trycker man på litet fett emellanåt om man kör mer än ett par timmar.
Så länge det är fett i (fett-)lagret är allt väl. Det är inte vattnet som kyler man är ute efter utan en droppe emellanåt vid drift visar att man inte spänt packboxen för hårt. Fett kan man trycka i tills man blir trött - det skadar inte. Vatten, däremot, är nödvändigt i gummilager, sk "cutless"-lager. Där blir vattnet ett bra smörjmedel - det fungerar utmärkt med gummi/stål-kombinationen.

I Gaidins fall har vi nog en bronsbussning med en packbox i form av en Zimmer-ring, där skall det vara olja. Jag hade valt växellådsolja (GL5) för att inte förlora så mycket olja och få bärighet i lagret men motorolja går alldeles utmärkt. Rinner oljan ut tämligen omgående kan packningen vara otät. Då kan oljan både gå ut som in i båten, det senare kan bli smetigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 05 maj 2010, 18:15

Hm... Är det en tätning för olja eller fett? Kan nog vara viktigt att ta reda på det innan man trycker i nånting? Om det redan är olja där verkar det lurt att ersätta det med fett Eller tvärtom, bägge sortens tätningar finns ju.
På min Yanmaraxel har jag en tätning för olja, men jag har bara en slang uppåt, inget kärl, det behövs nog inte. Jag bytte de tre stefatätningarna i den för sex år sen, sen har jag inte behövt fylla på en droppe olja. Och inget vatten kommer in heller. Att trycka in fett i den skulle nog bli helt fel.
På gamla träsnipan satt det en vridkolv för fett på en kort slang kopplad till packboxen, en äldre konstruktion. Jag brukade lägga i backen på tomgång vid bryggan och försiktigt vrida i lite fett då och då. Då ser man om det är minsta tendens att det pyser över fett in i båten, och det är ju onödigt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av bosseh » ons 05 maj 2010, 18:38

fredrikk skrev:På min båt sitter ett sådant kärl fyllt med olja. Det sitter också en ratt på, och när man öppnar ser man att det finns en platta som ratten trycker nedåt, när man vrider. Borde inte detta kärl vara fyllt med nån form av fett istället för olja? Olja behöver väl knappast trycka ned...?
Det är inte så att man tidigare har bytt axeltätning men behållit fettgrunkan fast nu med olja istället?

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av janne » ons 05 maj 2010, 18:39

Anders S skrev:Det korrekta sättet att trycka fett är att sätta an fettboxen då man kommer i hamn och slår stopp i maskin. Då tätar fettet mot "hamndropp" och å är det bara att köra. Sedan trycker man på litet fett emellanåt om man kör mer än ett par timmar.
Så länge det är fett i (fett-)lagret är allt väl. Det är inte vattnet som kyler man är ute efter utan en droppe emellanåt vid drift visar att man inte spänt packboxen för hårt. Fett kan man trycka i tills man blir trött - det skadar inte. Vatten, däremot, är nödvändigt i gummilager, sk "cutless"-lager. Där blir vattnet ett bra smörjmedel - det fungerar utmärkt med gummi/stål-kombinationen.

I Gaidins fall har vi nog en bronsbussning med en packbox i form av en Zimmer-ring, där skall det vara olja. Jag hade valt växellådsolja (GL5) för att inte förlora så mycket olja och få bärighet i lagret men motorolja går alldeles utmärkt. Rinner oljan ut tämligen omgående kan packningen vara otät. Då kan oljan både gå ut som in i båten, det senare kan bli smetigt.
För mycket fett kan fylla hylsan så inte vattnet kommer åt att smörja. Dessutom ser man ju inte om droppandet är "lagom" med för mycket fett, alltså kan det gå varmt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 05 maj 2010, 18:44

bosseh skrev:
fredrikk skrev:På min båt sitter ett sådant kärl fyllt med olja. Det sitter också en ratt på, och när man öppnar ser man att det finns en platta som ratten trycker nedåt, när man vrider. Borde inte detta kärl vara fyllt med nån form av fett istället för olja? Olja behöver väl knappast trycka ned...?
Det är inte så att man tidigare har bytt axeltätning men behållit fettgrunkan fast nu med olja istället?
Precis vad jag misstänker. När man byter till ny motor följer väl axeltätningen med, i alla fall var det så på Yanmarn i min skuta.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av Anders S » ons 05 maj 2010, 19:45

janne skrev: För mycket fett kan fylla hylsan så inte vattnet kommer åt att smörja. Dessutom ser man ju inte om droppandet är "lagom" med för mycket fett, alltså kan det gå varmt.
Fett eller oljesmorda lager varken behöver eller skall ha vatten igenom dem. Det är fettet som smörjer, inte vattnet. Vattendroppen visar enbart att man inte har packat och dragit samman talgflätan för hårt. En droppe vatten per minut kyler hur mycket?

Om man har en traditionell packbox i ena ändan och en cutlasslagring i den andra ändan kan det naturligtvis inträffa att man trycker på för mycket fett, men då måste man dra på så mycket att man fyller på hela stävröret. Det skall man naturligtvis inte göra. Men om man inte trycker i fett emellanåt sliter man ner propelleraxeln, ett dyrt nöje.
Anders S

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av ole » ons 05 maj 2010, 20:38

Eftersom jag inte är båtmekaniker, kollade jag lite på nätet. Fann den här texten som säger att det finns 4 typer packboxar.......

"Fire typer pakkbokser
Pakkboksen er nøkkelen til et lekkasjefritt motorrom. Fire varianter er svært vanlige i norske fritidsbåter, men både pakningstype og smøremiddel skiller dem fra hverandre. Alle variantene krever imidlertid en eller annen form for vedlikehold.

Den fettsmurte pakkboksen med fiberpakninger er en tradisjonell løsning som har vist sin driftsikkerhet gjennom generasjoner, og som fremdeles er mye brukt. I tillegg til denne ur-versjonen finnes det tre vanlige pakkboksløsninger som er tettet med simringer og smurt med fett, olje eller vann.

1. Fettsmurt - med talgpakning
Denne pakkbokstypen har en fettkopp på toppen som er fylt med fett som presses inn i kammeret som omslutter akslingen. Kammeret inneholder tre fiberpakninger (talgpakninger) som omkranser akselen. Pakningene presses sammen i kammeret av en pakkmutter som er gjenget på innsiden av pakkboksen. I kombinasjon med fettet holder denne pakningen koblingen tett. Denne pakningstypen skal i motsetning til simringer ikke være helt tette. Det viktige er at pakningene er hele, og hvis man følger nødvendig innkjøringsprosedyre, samt strammer ”fettkoppen” i henhold til produsentens anvisninger, tetter denne løsningen godt. Når pakkboksens fettkammer er fylt, presses fettet ned i pakkboksens lager når man vrir på "fettkoppen". Dermed hindres vannet i propellhylsa i å trenge forbi pakkboksen og inn i båten. (Se for øvrig egen sak på slutten av artikkelen)
2. Fettsmurt - med simringer
Dette er i praksis samme type pakkboks som nummer 1, men i stedet for fiberpakninger (talgpakninger) er den tettet med simringer. Erfaringsmessig krever denne typen pakkboks litt mindre ettersyn og er normalt mindre utsatt for lekkasjer.
3. Oljefylt - med simringer
Denne varianten smører akselen med olje via en liten oljetank. Tanken er montert 30–40 centimeter over pakkboksen. Høydeforskjellen sørger for trykk, slik at oljen blir tilført via en slange i bunnen av oljetanken. For å slippe overflødig luft ut, føres en slange tilbake til tankens lokk. Fordelen med denne løsningen er at den er svært tett, men simringene slites noe raskere enn tradisjonelle fiberpakninger. Hvis oljen i tanken begynner å bli grå, er det kommet vann i oljen. Dette er et tydelig tegn på at simringene ikke lenger holder tett og at både disse og oljen må skiftes.
4. Vannfylt - med simringer
Foreløpig ikke særlig utbredt, men blir stadig vanligere. Pakkboksen bruker vann fra motorens oljekjølingsanlegg til smøring av akselen. Løsningen krever lite vedlikehold og er helt tett."

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms. ... enDocument

Konklusion: Kolla vad du har för packbox innan du pular med den.
ole

Användarvisningsbild
LottaKent
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 jun 2019, 17:28
Ort: Lund, Karlshamn
Kontakt:

Re: Axeltätning, olja?

Inlägg av LottaKent » tis 18 jun 2019, 17:57

Tack för tråd om packbox för propelleraxel som smörjs med olja eller fett…
Har precis skaffat en Scampi med lång propelleraxel som lär ha "glanderolja” (vet tyvärr ej rätt benämning) för att smörja axeln. På vår segelbåt från 1978 är oljan (tror det är olja, och inte fett) i en smal slang som går ner till axeln. Inget kärl att fylla på i, bara en (smal) slang som sitter på väggen (på toan…). Slangen fylld med olja till ungefär 60 cm ovanför durken.

Skriv svar