Hej!
Jag har hört från en källa att båten under vinterförvaring skall ha full tank och av en annan att man skall köra helt torrt.
Vad säger ni? Erfarenheter?
Full eller tom tank i vinter
-
jojjedalarna-2
Båda är nog lika bra. Huvudsaken att man inte låter det bli kondens (vatten) i tanken. Brukar försöka köra slut på bensinen i mina bilar innan jag ställer av dom för vinter. Grejen är ju att vattnet hamnar längs ner i tanken eftersom det är lättare än bensin/diesel, och därför kommer in i motorn genom förgasaren/insprutet. Och, det är ju inte så bra. Bensin och Diesel är också en färskvara som inte kan stå hur länge som helst. Lite k-sprit i tanken över vintern är också bra.
-
seglar.urban
Alla vattentankar töms - frysrisk
Alla bensintankar töms då modern bensin är dålig och inte tål lagring speciellt bra. K-sprit kan hjälpa
Dieseltankar måste däremot vara fyllda till 100% för att få bort all luft som kan tänkas innehålla vatten. Absolut ingen K-Sprit!!! Om Du får vatten i dieseln så kommer du att göda mikroorganismerna (sk dieselormar) som förorenar bränslet och du riskerar driftstopp (som naturligtvis inträffar i hårt väder när motorn verkligen kan behövas). För att ta bort första smällen måste men ha bra bränslefilter, men när de blir igentäppta blir det stopp. Vanligtvis så har man ett förfilter med vattenavskiljare, sen en sil i matarpumpen och slutligen ett finfilter före insprutningspumpen.
Capito?
Alla bensintankar töms då modern bensin är dålig och inte tål lagring speciellt bra. K-sprit kan hjälpa
Dieseltankar måste däremot vara fyllda till 100% för att få bort all luft som kan tänkas innehålla vatten. Absolut ingen K-Sprit!!! Om Du får vatten i dieseln så kommer du att göda mikroorganismerna (sk dieselormar) som förorenar bränslet och du riskerar driftstopp (som naturligtvis inträffar i hårt väder när motorn verkligen kan behövas). För att ta bort första smällen måste men ha bra bränslefilter, men när de blir igentäppta blir det stopp. Vanligtvis så har man ett förfilter med vattenavskiljare, sen en sil i matarpumpen och slutligen ett finfilter före insprutningspumpen.
Capito?
-
Calle C