Durkplywood - ytbehandling?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Durkplywood - ytbehandling?

Inlägg av typhoon » mån 26 apr 2010, 09:43

Tänkte byta ut de gamla dassiga durkarna (inne i ruffen) mot ny durkplywood.

Vad har ni för tips på ytbehandling?
Vissa kör med 2-komponentslack, någon föreslår epoxy.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Durkplywood - ytbehandling?

Inlägg av Anders S » mån 26 apr 2010, 09:57

Jag roade mig med att komplettera några durkar som "aldrig blivit av" (bara att hitta samma spårbredd var knepigt). Då fann jag att den "rätta" plywooden hade mycket tunt ytskikt och man kunde inte slipa mer än för att få lackfäste. Nu var alla gamla durkar lackade, så det spelade ingen roll, men förfallet kan gå fort om man inte ser upp. Mitt val var/är vanlig polyuretanlack i tre, fyra lager, med glaspärlor i lager tre som halkskydd. Det fungerar helt OK, och ser inte illa ut alls. Framförallt är det lätt att bättra. Tvåkomponenent eller epoxy håller bättre, men är inte lika lätt att bättra om det börjar släppa. Epoxy går att använda, eftersom durkarna är inomhus (inte i solen) - annars är epoxy UV-känslig och gulnar och bryts ner i solljus om det inte skyddas.

Skulle jag, av någon anledning, byta alla durkar i hela båten skulle jag försöka hitta durkplywood med ett anständigt tjockt teak som ovanskikt, och lämna det olackat, men tunt oljat för att bli "snyggt". Inomhus håller sig teaken fin länge och halkfriheten är värd mycket. Men till slut går i så fall slitaget igenom och limskiktet lyser igenom ytfaneren, så är det.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » mån 26 apr 2010, 10:15

"glaspärlor" Motsvarande halkanix då?

Min erfarenhet av det är att är väldigt svårt att få dem jämnt fördelade då de sjunker till botten i färgen, trots ständig omröring. Hur gjorde du?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 apr 2010, 10:34

typhoon skrev:"glaspärlor" Motsvarande halkanix då?

Min erfarenhet av det är att är väldigt svårt att få dem jämnt fördelade då de sjunker till botten i färgen, trots ständig omröring. Hur gjorde du?
En liten separat burk med hög dos av pärlor (hette de Halkanix? Liten påse, dyr, så var det kanske) och så lackade jag ett lager med detta (väl avmaskat, mitt på durken, med kanterna obehandlade) och ytterligare ett med ren lack ovanpå. Jag minns inte om jag rollade även pärle-fernissan, men det gjorde jag nog. Knepet var i alla fall att ha så litet i kärlet att pärlorna inte var så djupt eller långt borta.
Anders S

JanneR
Silvermedlem

Inlägg av JanneR » mån 26 apr 2010, 17:15

Jag har med mycket gott resultat använt benarolja. Först den billigare blanka utspädd med förtunning och avslutningsvis den något dyrare matta varianten. Resultatet blev slitstarkt och om, vilket jag inte behövt än, så är det lätt att "reparera" ev slitage. / Janne

PS. Jag har för övrigt helt övergått till benarolja både ute och inne istället för lack. DS.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 apr 2010, 18:01

Jag hade durkar med "tjock" fanér dvs fanérskiktet var inte så tunt att limmet från tillverkningen trängt igenom. Dessa oljades enligt konstens att regler, först med utspädd olja, sen med outspädd i flera omgångar med sickling mellan oljningarna. Resultatet blev bra men det blev skitigt, framförallt de ljusa koto-inläggen. Vinterunderhåll med såptvätt, oljning med varm olja och sickling. Efter några år tröttnade jag, slipade ner och lackade med polyuretanlack, utan halknix. Ytan blev mycket enklare att hålla ren, den oljade ytan hade en viss förmåga att dra till sig skit. Speciellt halt tycker jag inte det var.
På nedgångslejdaren hade jag halnix, det såg alltid skitigt ut så jag ersatt med halkskyddsband, det var både snyggare och bättre.

Skulle jag börja om från början idag skulle jag nog göra ett underlag av två lager epoxidränkt björkplywood och sen lägga som texkdäck med svart nåt och avslutningsvis olja troligen med Benarolja.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 26 apr 2010, 20:46

Jag renoverade gamla och ganska kantstötta och skadade durkar i fjol. Jag lyfte ur alla durkar (bara det var ju ett hästarbete), tog bort den gamla lacken med värmepistol och skrapa, vilket var förvånansvärt lätt och borrade sedan upp alla gamla skruvhål och andra småskador och proppade hålen med teak från mit lager av gamla laboratoriebordsskivor.

Största orsaken till vattenskadorna torde ha varit den läckande skarven mellan skrov och däck, ett typfel hos OE 32. Båten stod på land i ett antal år och då har det tydligen läckt in ordentligt och länge.

På vissa ställen var plywooden vattenskadad men eftersom ytlagret är ganska tjockt lösgjorde jag de skadade delarna med hjälp av min trogna Bosch PMF 180E. Jag sågade till tunna (riktigt tunna) lister av teak och limmade in dem på de skadade partierna och slipade ner till samma tjocklek som omgivande ytlager. Sedan slipade jag alla durkar både på under och översidan. Jag lade också till lite förstärkningar här och där för att göra dem stummare.

Eftersom det fanns mögelangrepp och jordslag lite varstans impregnerade jag durkarna med Boracol och sedan följde det riktigt roliga jobbet: impregnering med Owatrol D1. Det gick åt 16 timmars arbete med strykning efter strykning ad nauseam, men till slut tog burken slut ungefär samtidigt som durkarna slutade suga i sej smörjan. Lite till hade kanske gått in, men jag orkade inte mer...

Till slut lackade jag dem två varv på undersidan och 5-7 varv (kommer inte ihåg) på översidan med högglansigt polyuretangolvlack/båtlack med en lätt mellanslipning efter varje varv. Halt blev det av nån anledning inte och det ser helt ok ut. De gamla durkarna har fortfarande kvar skavanker och svarta märken under lacken men det tycker jag de får ha, det ger dem en helt annan personlighet än nytt material.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » fre 30 apr 2010, 10:28

Tack för input.

Det blir ett antal lager 2-komponentslack. De gamla durkarna är trots allt lackade ett antal gånger och jag har aldrig upplevt de som speciellt hala.

Skriv svar