Utvärtes el-rör.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Utvärtes el-rör.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 apr 2010, 15:32

Tjo.
Jag ämnar dra VHF-kabeln plus mastlanternsladdarna från masten via selftackerskenans baksida till skarndäck. Behöver förslag på rör att dra/skydda dem i. Tänkte limma röret bakpå skenan så det måste gå att böja lite lätt. Ett VP-rör för el vore nog funktionsmässigt bra, men det finns kanske snyggare alternativ? Det bör ju tåla UV-strålning med... 8)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Anders S » tor 22 apr 2010, 15:50

En stuvbit sprayhoodrör i aluminium, kanske?
Sådana kan man böja litet lätt och borde ju bli passligt i form och färg.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 apr 2010, 15:57

Anders S skrev:En stuvbit sprayhoodrör i aluminium, kanske?
Sådana kan man böja litet lätt och borde ju bli passligt i form och färg.
Då skulle jag slippa galvan-ström med...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Anders S » tor 22 apr 2010, 16:09

Guitar Nilsson skrev:
Anders S skrev:En stuvbit sprayhoodrör i aluminium, kanske?
Sådana kan man böja litet lätt och borde ju bli passligt i form och färg.
Då skulle jag slippa galvan-ström med...
Ja! Ett sån't får det bli, och rör sen! :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 apr 2010, 16:37

Inte lätt att hitta här i ödemarken bland stora stenbumlingar och skogstammefaner.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av bosseh » tor 22 apr 2010, 17:18

VP-rör tål solljus dåligt, det blir brunt och fult

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 apr 2010, 17:21

bosseh skrev:VP-rör tål solljus dåligt, det blir brunt och fult
Ja, och det blir för fult även som nödlösning. Tänkte klamma nån sors slang först, men nån form av rör blir bättre. Inga skruvar o skit som lossnar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 26 apr 2010, 20:36

Jag har åter ändrat mig ang att dra kabel i bockat rör på skotskenan, det får bli nån sorts slang i stället, och fästa den med skruv i stället,helst alu-skruv då. Jag tar helt enkelt och borrar hål i slangen, så stort att skruvskallen går igenom, på motsvarande sida av slangen borrar jag ett smalare hål, sen skruvar jag rakt igenom slangen.
Nog finns det väl en sorts självborrande och självgängande skruv för plåttak? (Plåttak av aluminium)
Frågan är vad jag ska ta för slang. Vit 25 mm skithusslang är nog både stark o snygg. Kanske det vore bra...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av bosseh » mån 26 apr 2010, 21:04

Hur gör du när du mastar av? Är kablarna skarvade vid masten också eller ska du ta bort hela slangen?
--
Ska du skruva slangen som du beskriver kan det vara bättre att popnita annars finns det en del fiffiga klämmor i VVS-butiken

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 27 apr 2010, 03:51

VHFen blir skarvad vid mastfoten. De andra tror jag att jag bara skarvar nere i garderoben till en början. Det finns ju även täta fyr, och fempoliga skarvkontakter till lanternkablarna...
Några VVS-klämmor som passar finns nog inte, skotvagnens framfart gör att det bara är på baksidan av skenan man kan få fast nånting. Det är ett ganska grunt spår där på baksidan där jag tänkt fästa skruv efter lite förborrning. Hur reagerar aluminiumet på syrafasta skruvar? Skenan sitter ju faktiskt redan fast med syrafasta skruvar redan.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Utvärtes el-rör.

Inlägg av janne » tis 27 apr 2010, 09:36

Lägg alla skarvar under däck om det är möjligt.

Skriv svar