Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Peter_K
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2379
- Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12
Inlägg
av Peter_K » sön 18 apr 2010, 20:41
Mr Q skrev:En helt annan fråga är om det över huvud taget är tillåtet med en röd/grön lanterna i fören?
"På fartyg under 20 m längd får en sammansatt sidolanterna (röd + grön)
användas istället för separata sidolanternor."
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf ... rifter.pdf
Se sidan 90.
Alla borde ha skägg
-
bosseh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
- Ort: Skaraborg
Inlägg
av bosseh » sön 18 apr 2010, 21:31
SWE54 skrev:
Har man ingen motor i sin båt så har man ganska begränsat med el. Glödtrådar drar väldigt mycket och ska man dessutom ha igång en massa annan elektronik i mörkret så går ett batteri fort. Korkad energibesparing? Att inte synas är bättre? Att inte hitta och ev gå på någonstans är bättre?
Den riktiga slutsatsen är ju att har man inte tillräckligt med el ska man inte ge sig ut i mörkret. Släckta eller ej godkända lanternor är ju ungefär lika illa i lagens mening men skulle det hända en olycka är troligen vad som helst bättre än inget.
Har man en uppsättning godkända lanternor ombord men använder en LED-lampa istället därför att man har elbrist och saknar motor att ladda med så borde KBV acceptera det. Men rådet blir säkert att skaffa "riktiga" LED-lanternor. En godkänd röd/grön + en akter kostar ju mindre än bötesbeloppet ....
-
bosseh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
- Ort: Skaraborg
Inlägg
av bosseh » sön 18 apr 2010, 21:35
Korkad energibesparing:
Några watt x några timmar x några gånger = väldigt lite energi jämfört med risken för böter
LED-lamporna är inte gratis, lägg till några hundralappar så blir det ett par godkänd LED-lanternor.
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11664
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » sön 18 apr 2010, 22:02
Jag har en känsla av att det man vill uppnå med LED-lampor är friheten att ha lanternorna på utan att bry sig. I tidigare båtar med dålig batterikapacitet har jag mer än en gång suttit och funderat "måtte batterierna räcka hela natten". Den som har inombordare och bra laddning kan ju klara sig, men det finns värde i att veta att batterierna alltid räcker till lanternor och annat viktigt.
Anders S
-
SWE54
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2674
- Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54
Inlägg
av SWE54 » sön 18 apr 2010, 23:11
bosseh skrev:Korkad energibesparing:
Några watt x några timmar x några gånger = väldigt lite energi jämfört med risken för böter
LED-lamporna är inte gratis, lägg till några hundralappar så blir det ett par godkänd LED-lanternor.
Hellas LED lanternor ligger runt 1000 lappen per styck. Den finns väl inte sammansatt heller så det blir ju en hel del pengar och ombyggnader för fästen och kablage mm.
Sen finns det fler fördelar med LED, dom ger ifrån sig full ljusstyrka även vid låg spänning, det gör ju inte en glödtråd tex.
Om ni nu är så förbenat noga så har ni väl koll på att det alltid är rätt spänning över varje lanterna för att den ska klara ljusstyrkekravet?
-
janne
- Diamantmedlem
- Inlägg: 285
- Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48
Inlägg
av janne » mån 19 apr 2010, 06:46
bosseh skrev:Korkad energibesparing:
Några watt x några timmar x några gånger = väldigt lite energi jämfört med risken för böter
LED-lamporna är inte gratis, lägg till några hundralappar så blir det ett par godkänd LED-lanternor.
Mina tre "segellanternor" drar runt 6A. En natt med dessa tända blir ett avsevärt energitapp för batterierna. Jämfört med min godkända trefärgsdiod som är på några watt, A-metern reagerar så lite att det är svårt att läsa av strömmen, blir det en avsevärd energibesparing. Visst haltar jämförelsen 3 mot 1 men visst är det skillnad.
-
peterh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1211
- Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
- Ort: göteborg
Inlägg
av peterh » mån 19 apr 2010, 18:44
janne skrev:bosseh skrev:Korkad energibesparing:
Några watt x några timmar x några gånger = väldigt lite energi jämfört med risken för böter
LED-lamporna är inte gratis, lägg till några hundralappar så blir det ett par godkänd LED-lanternor.
Mina tre "segellanternor" drar runt 6A. En natt med dessa tända blir ett avsevärt energitapp för batterierna. Jämfört med min godkända trefärgsdiod som är på några watt, A-metern reagerar så lite att det är svårt att läsa av strömmen, blir det en avsevärd energibesparing. Visst haltar jämförelsen 3 mot 1 men visst är det skillnad.
Du köper ett extra batteri för mindre kostnad än 2-3 led lanternor.
Och har du svårt med laddning rent allmänt kanske en solcell/vindgenerator vore en förnuftig investering i stället för att hatta med glödlampor.
Lanternor har en tendens att behöva bytas av andra yttre ( hårda ) orsaker ändå, då är det extra surt att krossa en dyr led-lanterna mot en brygga.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
janne
- Diamantmedlem
- Inlägg: 285
- Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48
Inlägg
av janne » mån 19 apr 2010, 19:41
peterh skrev:
Du köper ett extra batteri för mindre kostnad än 2-3 led lanternor.
Och har du svårt med laddning rent allmänt kanske en solcell/vindgenerator vore en förnuftig investering i stället för att hatta med glödlampor.
Lanternor har en tendens att behöva bytas av andra yttre ( hårda ) orsaker ändå, då är det extra surt att krossa en dyr led-lanterna mot en brygga.
Jag har både vindgenerator och solcell (fast på natten hjälper ju inte solcellen stort). Det förhållandet ändrar ju inte att 6 A är mycket mer än vad diodlanternan drar. Tillsammans kostar vind och sol genereringen dryga 10000 i materiel. Om jag minns rätt gav jag drygt 2000 när jag köpte min 3-färgs led, lite mindre kostar de batterier jag också köpt i år. Nästan 2000/st så det är ju ingen större skillnad. En diodlanterna lär hålla avsevärt mycket längre än ett batteri vilket även det talar till dess fördel. Mina lanternor är för övrigt sen båten byggdes 1974.
-
peterh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1211
- Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
- Ort: göteborg
Inlägg
av peterh » mån 19 apr 2010, 21:14
janne skrev:peterh skrev:
Du köper ett extra batteri för mindre kostnad än 2-3 led lanternor.
Och har du svårt med laddning rent allmänt kanske en solcell/vindgenerator vore en förnuftig investering i stället för att hatta med glödlampor.
Lanternor har en tendens att behöva bytas av andra yttre ( hårda ) orsaker ändå, då är det extra surt att krossa en dyr led-lanterna mot en brygga.
Jag har både vindgenerator och solcell (fast på natten hjälper ju inte solcellen stort). Det förhållandet ändrar ju inte att 6 A är mycket mer än vad diodlanternan drar. Tillsammans kostar vind och sol genereringen dryga 10000 i materiel. Om jag minns rätt gav jag drygt 2000 när jag köpte min 3-färgs led, lite mindre kostar de batterier jag också köpt i år. Nästan 2000/st så det är ju ingen större skillnad. En diodlanterna lär hålla avsevärt mycket längre än ett batteri vilket även det talar till dess fördel. Mina lanternor är för övrigt sen båten byggdes 1974.
Ok, jag förstår. Ja, seglar man varje natt blir det en hel del Ah.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
-
Kontakt:
Inlägg
av Guitar Nilsson » tis 20 apr 2010, 16:00
Att byta till ledlanternor nedtill tycker jag inte är nån större vits. Dels blir strömbesparingen mindre, man måste ju ha tre lampor igång, och för nattsegling ute till havs syns man ju mycket bättre med bara en trefärgad i masttoppen. Kommer jag in i skärgårn på natten vill jag nog gå för motor. Eller också tänder jag de nedre lagliga lamporna ändå, när jag kommer inomskärs är det inte långt till ankring och tapto.
Jag vill ju synas så bra som möjligt och tror att 3 watt senaste ledtekniken lyser minst dubbelt så starkt som 10 watt glödtråd. Om två år är en godkänd trefärgsledlanterna mkt billigare än idag, då kan jag kanske byta upp mig och bli laglig även 15 meter upp. Den olagliga hemska ledlampan kan då kanske monteras in en fotogenlykta och få fortsatt ny tjänst som ankarlampa.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
-
Kontakt:
Inlägg
av Guitar Nilsson » tis 20 apr 2010, 16:07
janne skrev:bosseh skrev:Korkad energibesparing:
Några watt x några timmar x några gånger = väldigt lite energi jämfört med risken för böter
LED-lamporna är inte gratis, lägg till några hundralappar så blir det ett par godkänd LED-lanternor.
Mina tre "segellanternor" drar runt 6A. En natt med dessa tända blir ett avsevärt energitapp för batterierna. Jämfört med min godkända trefärgsdiod som är på några watt, A-metern reagerar så lite att det är svårt att läsa av strömmen, blir det en avsevärd energibesparing. Visst haltar jämförelsen 3 mot 1 men visst är det skillnad.
Vad har du för godkänd "trefärgsdiod"?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
bosseh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
- Ort: Skaraborg
Inlägg
av bosseh » tis 20 apr 2010, 16:16
Guitar Nilsson skrev: Om två år är en godkänd trefärgsledlanterna mkt billigare än idag, då kan jag kanske byta upp mig och bli laglig även 15 meter upp.
Många väntar på en trefärgs från Biltema. Undrar vad den kan komma att kosta. 895:- kanske.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
-
Kontakt:
Inlägg
av Guitar Nilsson » tis 20 apr 2010, 16:20
bosseh skrev:Guitar Nilsson skrev: Om två år är en godkänd trefärgsledlanterna mkt billigare än idag, då kan jag kanske byta upp mig och bli laglig även 15 meter upp.
Många väntar på en trefärgs från Biltema. Undrar vad den kan komma att kosta. 895:- kanske.
En sån får det bli då. Ska man ha bra båtgrejor är det säkrast att handla på Biltema.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
janne
- Diamantmedlem
- Inlägg: 285
- Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48
Inlägg
av janne » tis 20 apr 2010, 18:03
Guitar Nilsson skrev:
Vad har du för godkänd "trefärgsdiod"?
Orca Green Marine tror jag företaget heter, direktimport från USA.