Lite civil olednad...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Lite civil olednad...

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 apr 2010, 21:54

Watski har enligt nya katalogen en godkänd trefärgs LED topplanterna, art nr 16671-6, den kostar 2978 kr. Denna serie ledlanternor drar 1,5 watt per ljussektor, alltså 4,5 watt. Ingen enorm besparing mot för en vanlig 10 watts glödlampa, knappast värt pengarna...
En bekant till mig, en skäggig seglare som inte brukar stå med mössan i hand inför myndigheterna sa sen han också tittat i katalogen, "det är där idioti, jag beställde förra veckan denna för 249 kronor, den funkar precis lika bra.
http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=1061075
Sa han i alla fall. Ljustalet eller vad det kallas är 3200K det är väl mer varmvitt än 3500K som det står på andra varmvita ledlampor.
Tycker ni min kamrat är en galning av värsta sorten? :o
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Sneseglarn » tis 13 apr 2010, 07:35

Att den skulle funka "precis lika bra" är inte sant. Sektorerna och färgerna blir inte rätt med en sådan lampa (Som diskuterats cirka hundra gånger) Det lär vara därför det står att den är avsedd för runtomlysande vitt ljus.

Hur fel det är kan förstås diskuteras. Det finns många fel som är värre. Mötte t.ex. en RIB i Oskarshamn vars enda "belysning" var ansiktet på idioten som körde där han hade näsan två decimeter över plottern. Full spätta - det kommer ändå ingen här. Det var en galning av värsta sorten

Men du kanske var ute efter sån där sektor-färgtemp-princip-diskussion igen? :-)

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av bosseh » tis 13 apr 2010, 15:24

Det funkar säkert tillfredsställande. Lysvinklar och färger blir säkert ganska ok.
Men, energivinsten är löjligt liten och även om risken är ganska liten att åka fast så finns den. Det skulle bli pinsamt!
Det är ju också lite fråga om moral ...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Anders S » tis 13 apr 2010, 15:28

bosseh skrev:Det funkar säkert tillfredsställande. Lysvinklar och färger blir säkert ganska ok.
Men, energivinsten är löjligt liten och även om risken är ganska liten att åka fast så finns den. Det skulle bli pinsamt!
Det är ju också lite fråga om moral ...
Kan du på något sätt styrka din första hypotes, den om lysvinklar och färg (du nämner inte heller lysvidd eller ljusstyrka)? För om du inte kan det, så kommer ju risken att åka fast och moralfrågan på en klar andraplats.
Det är naturligtvis lanternas funktion som är det viktiga. Vill man bara spara ström kan man man ju släcka helt.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av bosseh » tis 13 apr 2010, 15:48

Anders S skrev: Kan du på något sätt styrka din första hypotes, den om lysvinklar och färg (du nämner inte heller lysvidd eller ljusstyrka)?
Nja, det är säkert olika från fall till fall men en bryggranne kom in efter mig i höstas, jag såg inget konstigt med hans sammansatta lanterna. Vid bryggan såg man tydligt att det gröna ljuset hade fel färg. Båtgrannens argument "huvudsaken att jag syns" är inget KBV tar hänsyn till, en godkänd lanterna är bara godkänd om man använder den lamptyp som föreskrivs.
I sommar ska jag studera andra båtars lanternor noggrannare!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 13 apr 2010, 16:30

3 watts led motsvarar väl typ 20 watt halogen. Och i lanternan är det godkänt med 10 watt gammaldags glödlampa. Den här ledlampan borde alltså lysa flera ggr starkare och även synas på längre håll än en laglig 10-wattare.
Och besparingen blir... blir den 70%, eller hur räknar man på 3 watt vs 10 watt?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Eilean » tis 13 apr 2010, 17:11

Ett litet sidospår. Många är bekymrade över icke godkända lanternors eventuellt felaktiga lysvinklar och färgtemperatur. Och avråder från köp. Dessutom antar man att det finns ett potentiellt hot från KBV som kan tänkas inspektera och bötesfälla.

Men hörrni - hur ser det ut på våra båtar idag, och sedan många, många år?
Gå längs bryggan i en marina/båtklubb. Hur många kombilanternor hänger inte snett, ibland ordentligt snett? De pekar uppåt, neråt och inte sällan åt sidan och visar bara en färg rakt förifrån.
Hur många har inte krackelerade och mjölkaktiga glas?
Och jag skulle vilja påstå att 90% av våra segelbåtar visar helt felaktig ljusbild under gång för motor inom en sektor på sådär +/-5 grader sett rakt framifrån.
Och massor av båtar använder akterlanternan som något slags fasadbelysning för nationsflaggan och ger en ljusbild som på någon sjömils avstånd mer ser ut som flaggbränning eller lägereld än en båt under färd.
Bryr sig någon? Debatteras detta någonstans? Knappast. Och har någon hört KBV ingripa mot något av exemplen ovan?

Inte för att jag vill uppmana till det, men om man nu köper en LED-lampa som är litet 'hej-å-hå' i färg och lysvinklar lär det knappast bli värst mycket värre än det redan rådande allmäntillståndet hos lanterföringen i fritidsbåtsflottan.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Sneseglarn » tis 13 apr 2010, 18:24

Eilean skrev:Många är bekymrade över icke godkända lanternors eventuellt felaktiga lysvinklar och färgtemperatur. Och avråder från köp.
Ingen har hittills avrått från köp i denna tråd. För min del handlar kommentarerna endast om den tekniska delen av frågan. Den juridiska och moraliska är en helt annan pilsner.

Det finns påståenden som gör gällande att en kombination av gammal lanterna och en ny LED-lampa lyser "rätt".
Det stämmer inte (ännu, det kanske kommer nån ny finurlig lösning). Lysvinklar och/eller färger blir fel. Ingen har vad jag vet visat en lampa som fungerar i detta hänseende. När det gäller ljusstyrka och effektivitet kan det förstås vara bra ändå.

En helt annan fråga är om det sen spelar någon roll, eller KBV kommer farande osv. Den som väljer att använda lanternan skall i allafall göra det med vetskapen om vilka förtjänster och brister den har.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 13 apr 2010, 19:26

Jag kommer givetvis att förtälja hur ljuset kommer att se ut jämfört med glödlampslanternor, bara min skäggiga kompis får dit lanternan och det hela börja lysa i hans masttopp. Ibland kan han vara väldigt slö och manana.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Anders S » tis 13 apr 2010, 20:03

Det ingår naturligtvis i den präktige sjömannens plikter att förvissa sig om att lanternorna syns och är i ordning. Det kan man lämpligen kolla när man provar sina löplinor.

Och att föra nationsflaggan om natten, jag har aldrig hört på maken? Flaggan tas in på natten, annars slits den i onödan. Det vet varje präktig sjöman. (Man hissar ej heller svarta klot om natten, och flaggsignaler i övrigt är inte heller gångbara när det är lanterndags. Om man säger så.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Sneseglarn » tis 13 apr 2010, 20:44

Min flagga är alltid hissad under gång oavsett tid på dygnet. Har jag ägnat mig åt civil olednad?

/Orolig flaggfetischist

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Eilean » tis 13 apr 2010, 20:50

Sneseglarn skrev:Min flagga är alltid hissad under gång oavsett tid på dygnet. Har jag ägnat mig åt civil olednad?

/Orolig flaggfetischist
Och jag är ännu värre, flggen åker upp när skeppet är i kommission och vi bor ombord. Och åker ner när hon är övergiven i hemmahamn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Anders S » tis 13 apr 2010, 21:51

Sneseglarn skrev:Min flagga är alltid hissad under gång oavsett tid på dygnet. Har jag ägnat mig åt civil olednad?

/Orolig flaggfetischist
Nej, flagetiketten kräver inte att flaggan tas in nattetid annat än i hamn. Det finns dessutom ett undantag, vilket man kan se ibland- ä'r flaggan upplyst kan den behållas dygnet runt.
Men snåla skeppare sparade på den dyra flaggan när de kunde. Nattetid och utom sikte av andra fartyg fyller den ingen funktion.

Det viktiga skälet i modern tid (och med rimliga priser på flaggor) är väl i så fall att du tar in den om den skymmer akterlanternan?
Anders S

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Mr Sailman » tis 13 apr 2010, 21:54

Åtminstone på min båt så inte bara skymmer flaggan akterlanternan utan det blir ett ytterst irriterande ljusflimmer av lanternan som reflekteras mot flaggan, förödande för mörkerseendet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lite civil olednad...

Inlägg av Anders S » tis 13 apr 2010, 21:55

Eilean skrev:
Sneseglarn skrev:Min flagga är alltid hissad under gång oavsett tid på dygnet. Har jag ägnat mig åt civil olednad?

/Orolig flaggfetischist
Och jag är ännu värre, flggen åker upp när skeppet är i kommission och vi bor ombord. Och åker ner när hon är övergiven i hemmahamn.
Eftersom din flagga sannolikt sitter i mesanen lär den ju inte skymma akterlanternan, och då spelar det praktiska ingen roll. Men nog är det trevligt om man följer flaggetiketten, åtminstone hjälpligt. Jag tål ganska bra att flaggan sitter uppe, speciellt när skepparen (motsvarande) är hemme, men blir litet ledsen om flaggan är trasig eller urblekt. Det finns de som anser att ju värre flaggan ser ut, ju tuffare skeppare, men det tycker inte jag.
Anders S

Skriv svar