Hej!
Jag funderar på att fräscha upp min namndekal på båten.
Jag vill ha tips på en billig och bra dekaltillverkare.
ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Båtdekaler/Namn
Båtdekaler/Namn
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Re: Båtdekaler/Namn
Firmor som gör dekorfilm (reklam/loggor) till bilar finns på nätet i mängder! Bara att hugga en, speciellt dyrt lär det inte bli. Finns något ställe som heter vinylproffsen eller vinylexperten eller något sådant där du kan designa online (finns på blocket med annons).
Om du finns i närheten av Malmö kan jag varmt rekommedera Art Figura på N.Grängesbergsgatan, http://www.artfigura.se
Har handlat båtnamn, stripes, m.m. av dem och är jättenöjd. Trevligt bemötande, snabb service och bra priser.
Har handlat båtnamn, stripes, m.m. av dem och är jättenöjd. Trevligt bemötande, snabb service och bra priser.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Tex http://www.systemtext.se/. Själv pratade jag med http://www.clarex.se/ för några år sedan.
Designade en egen som de skar ut åt mig, kostade ca 1000 lappen för två vill jag minnas.
Det finns olika kvalitet på dekalerna. Jag valde en UV säker "5 års" kvalitet som enligt uppgift skall hålla färgen i 5 år utomhus. Det gör den.
Designade en egen som de skar ut åt mig, kostade ca 1000 lappen för två vill jag minnas.
Det finns olika kvalitet på dekalerna. Jag valde en UV säker "5 års" kvalitet som enligt uppgift skall hålla färgen i 5 år utomhus. Det gör den.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
-
Klas Göran Asplund
- Trogen medlem
Sök i lokala telefonkatalogen på firmor som gör bildekorer. Mät sedan längd och höjd på det ställe på båten där du skall sätta texten. OBS! Olika typsnitt kräver olika längd och höjd. Detta kan justeras med olika spärrningar när de ritar upp texten i skärdatorn. Tänk på att aldrig använda en kursiv stil i en text som är böjd, t ex om du vill följa akterspegelns rundning för din hamns namn. Det blir inte bra.
Tvätta akterspegeln med T-Röd där texten skall sitta. För att få texten rak skall du bara mäta under bokstäver som A, K, L, M o s v men aldrig under C, G, O, S o s v, de är nämligen olika höga och texten blir inte rak. Tejpa ordentligt och dela gärna upp bokstäverna när du gnuggar fast dom, det är enklare att ta några i taget än hela namnet. Om du har både båtnamnet och hamnnamnet på samma ark, tejpa då både upptill och nertill. Dela därefter mittefter horisontellt. Sen applicerar du båtnamnet uppifrån och hamnnamnet nerifrån och upp. Försök få med dig en plastspade som de har hos bildekoratören och bra maskeringstejp som garanterat fäster på den vaxade gelcoatytan. Sätt flera ränder med tejp så att du får ett brett tejförband mot båten.
Ungefär så här gör jag när jag applicerar på bilar och de är oftast besvärligare, då det är stora ytor som skall kläs med vinyl. Då använder vi också vatten med diskmedel för att inte vinylen skall hugga fast direkt. Men det behövs inte på en båttext.
Tvätta akterspegeln med T-Röd där texten skall sitta. För att få texten rak skall du bara mäta under bokstäver som A, K, L, M o s v men aldrig under C, G, O, S o s v, de är nämligen olika höga och texten blir inte rak. Tejpa ordentligt och dela gärna upp bokstäverna när du gnuggar fast dom, det är enklare att ta några i taget än hela namnet. Om du har både båtnamnet och hamnnamnet på samma ark, tejpa då både upptill och nertill. Dela därefter mittefter horisontellt. Sen applicerar du båtnamnet uppifrån och hamnnamnet nerifrån och upp. Försök få med dig en plastspade som de har hos bildekoratören och bra maskeringstejp som garanterat fäster på den vaxade gelcoatytan. Sätt flera ränder med tejp så att du får ett brett tejförband mot båten.
Ungefär så här gör jag när jag applicerar på bilar och de är oftast besvärligare, då det är stora ytor som skall kläs med vinyl. Då använder vi också vatten med diskmedel för att inte vinylen skall hugga fast direkt. Men det behövs inte på en båttext.