Däckborttagning ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jaramaz
Diamantmedlem

Däckborttagning ...

Inlägg av Jaramaz » mån 05 apr 2010, 11:25

Kanske inte hela däcket skall bort, men däcksmattan som sitter klistrad på däck. Den är av typ TBS, sitter klistrad med någon slags gummiartad massa - verkar det som, eventuellt kan gummimassan kan vara en del av däcksmattan.

Den sitter som berget! Klart att det går att slipa med grovt papper, men då blir det lätt för mycket och kanske åverkan på det som finns runt. Det går att gnugga av gummimassan, men det är hopplöst jobbigt. Gummimassan påminner om Sikaflex - sitter bra.
Har provat med en roterande borste på borrmaskin, det går men tar lite tid.

Som en bindande del mellan gummimassa och däcksmatta finns en fiberduk som sitter fast i gummimattan. Den går inte bort med roterande borste. Allt fastnar i denna fiberduk.

1) Hur får man bäst bort fiberduken?
2) Hur få bort gummimassan?

Har för mig att Eilean var på något liknande för något år sedan, men har inte hittat länken. Hm ... trodde inte det skulle vara så svårt att hitta med sökfunktionen.

När väl all däcksmatta och lim / gummimassa är borta finns det några olika möjligheter:
a) måla. Interdeck eller 2-komponent. Lätt, billigt, men kräver lite underhåll.
b) TBS matta igen. Den är omvittnat bra, men hur är den att lägga? Inte billig heller ... och begränsat färgval
c) Treadmaster - som TBS men lite annan karaktär.

För- och nackdelar?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Däckborttagning ...

Inlägg av Anders S » mån 05 apr 2010, 15:25

Det finns en sorts oscillerande maskin med en kniv som skär fram och tillbaka som kanske kan vara användbar?

Annars får du skicka receptet på limmet till oss som vill att det vi limmar verkligen skall sitta fast !
Anders S

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 05 apr 2010, 17:05

Har du testat med en grovrens på vinkelslip? den tar bort allt, kanske lite mycket...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 apr 2010, 17:10

Mattläggarna brukar ha div hemske-maskiner för mattborttagning. Kräver nog en lätt hand och ett gott mod men prata med någon matt-firma, de brukar ha en del vettiga råd att ge.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 05 apr 2010, 17:19

Ja, jo, visst går det att få bort gummimassan - det gamla talesättet om mera våld har här en bra tillämpning. Det går nog att sätta i ett supergrov-papper i vinkelslipen och så köra på. Men det tar för mycket, speciellt som jag överväger att måla ...

Något bra lösningsmedel som pulvriserar gummimassan?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 apr 2010, 17:23

Du vill antagligen inte veta detta, men keramikplattorna på rymdfärjan limmas med en sorts Thiokol-gummimassa. Visserligen kan man få sådana att lossa (med känt resultat) men det låter lugnast med mekanisk bearbetning.
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 05 apr 2010, 17:26

Som gvs skrev skulle jag satsa på en rens till vinkelslipen. Det finns olika grovlekar på dessa. Det är billigare än att gå och satsa på en massa nya maskiner just för detta. Det gäller dock att vara lätt på handen. Någon repa spelar kanske mindre roll eftersom du antagligen ska applicera en ny matta/däcksmaterial.
Henric D

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 05 apr 2010, 17:37

HR312 skrev:Som gvs skrev skulle jag satsa på en rens till vinkelslipen. Det finns olika grovlekar på dessa. Det är billigare än att gå och satsa på en massa nya maskiner just för detta. Det gäller dock att vara lätt på handen. Någon repa spelar kanske mindre roll eftersom du antagligen ska applicera en ny matta/däcksmaterial.

Ja, gvs m fl har helt rätt: en grovrens (scotch-bright grov-grov) tar lim och fiberduk. Men tar också grängen (som består av små runda pluppar) på direkten, dessutom snor sig den där förbenade fiberduken kring allt.
Då jag starkt överväger målning är denna metod lite för grov. Helst vill jag inte göra så mycket åverkan på gelcoaten.

Det är inte helt omöjligt att det inte finns någon bättre metod ....

/J

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 07 apr 2010, 13:42

Vad säger leverantören?
Det är väl Italnordic som saluför detta http://www.italnordic.se/
Om du utger dig för vara nöjd TBS kund som skall byta ut befintlig sleten TBS till ny TBS kanske de kan vara behjälpliga?!

Annars kanske tillverkaren kan hjälpa till?
http://www.tbs-antiderapant.com

Sniffade upp en som lyckats...
http://www.dragonfly-trimarans.org/phpB ... 52778d7346
Weapon of choice var uppenbarligen en Bosch multitool PMF 180E http://www.bosch-do-it.co.uk/boptocs2-u ... t_id=14153
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 apr 2010, 19:12

Kolla mattborttagare på denna sida: http://www.hyres-maskiner.se/T89.htm
Det är den typen av maskiner man kör när man ska ha ut våtrumsmattor.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 10 apr 2010, 16:14

Har använt mattborttagare (modellen man kan stå raklång och jobba på golvet med) för att ta bort helklistrad heltäckningsmatta. (En av modellerna som bosseh länkar till).

Det var mycket effektivt. Mattan var helklistrad på spånskiva. Jag skulle tro att plasten/gelcoaten kommer ta en del stryk av metoden - men det kanske är acceptabelt beroende på hur du skall göra med däcket efteråt?

Maskinen funkar i allafall som en stor Fein / Boschskrapa - ett brett spackelblad som vibrerar och används för att långsamt "skyffla" bort mattan.

JonasComfort26
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av JonasComfort26 » lör 10 apr 2010, 16:31

Jag har använt denna en hel del:

http://www2.biltema.se/products/product ... emId=81317

Monsterborste som givetvis gärna äter glasfiber, men inte lika gärna som din den äter din gummimatta! :wink: Trots allt försiktigare än slipning.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 11 apr 2010, 05:25

Tack för alla svar!

Även om jag helst inte vill använda mekanisk bearbetning då den tar väl mycket av plasten, sä är det kanske enda lösningen.

Stangens länkar från dragonfly-seglarna var upplyftande: jag har olyckbröder!
De maskiner som rekommenderas där finns också i Sverige (~1200:-), likaså billighetskopior. En sorts elektrisk skrapa - kanske en sådan som Anders S avsåg i början av länken? Den fungerar nog bra, men plasten får stryk.
Ett klart alternativ.

Mattborttagarmaskiner - funkar nog men låter som att de är avsedda för större ytor och då dimensionerade därefter. De är verkligen gjorda för att ta bort en klistrad matta, där klistert kan ha byggt upp kanske tjockt på sina ställen. Men jag fruktar att de tar allt ...
En möjlighet, det också.

Rondeller av olika slag - funkar helt klart. Kanske tar lite väl lång tid, resulterar i en massa damm som ryker omkring - men ett alternativ det med.
Jag har provat
- grovrens (scotch-bright supergrov av något slags nylon?). Tar plasten totalt.
- nylonborste typ Biltemas 19-289 (rund borste som fästs på borrmaskin). Ta en hel del plast den med, men mildare än grovrens.
- mjuk roterande borste - gör jobbet men tar oändlig tid. Tar inte fiberduken speciellt bra.

Hoppet stod till ett undergörande kemiskt medel som vackert löste upp gummimassan vilken sedan sopas eller spolas bort. Detta tycks dock inte finnas, mekanisk bearbetning är väl det som återstår. Det ser ut att ta tid ..

Och sedan är det nya ytan som skall på! Duk eller färg? Vilken typ?

/Jaramaz

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tor 15 apr 2010, 15:12

Bosch verktyget är en kopia på Fein Multimaster - köp en sådan istället, det finns en myriad tillbehör och den kan användas till allt mellan himmel och jord, ta bort gammal nåt i teakdäck är den t.ex. kanon till.....

Finns på Bauhaus.
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 15 apr 2010, 16:08

Jag såg den här tråden först nu.

Min fru och jag tog bort gammal Treadmaster, det bästa sättet vi fann var en rejäl värmepistol och skrapa. Den verkade ha varit limmad med någon slags epoxy. Tog väl ca 5-6 dagar för oss bägge. Sedan slipade vi ytorna med excenterslip. Den nya matta var TBS. Vi var tvungna att slaviskt förja de gamla mattornas form då allt lim inte gick att få bort från halkskyddsmönstrei gelcoaten och dessutom var den solblekt där den inte täcktes av Treadmaster.
För att finna den exakta formen på bitarna gjorde vi mallar av kraftig plast (fuktspärr för hus) som vi lade ut på däck, då var det enkelt att se konturerna av gamla mattan och att rita av och klippa ur varje bit. Det blev 52 bitar vill jag minnas. Vi limmade med vanlig grå Sikaflex och för att slippa kladd lade vi bred maskeringstape med överlapp inåt, lade på mattbiten och skar rent tejpens innerkontur. Alla mallar, skäning av matta och limning tog drygt en vecka för oss två som jobbade parallellt.
Bilagor
nl6 018.JPG
vår 08 032.JPG
vår 08 027.JPG
däck 002 res.JPG

Skriv svar