Jag funderar på att göra om utväxling och infästning för häckstaget på min Cumulus. Det rör sig alltså om en 7/8 partialrigg med ett kraftigt överdimensionerat maströr.
Har någon erfarenhet eller idéer om vilken kraft som behövs i häckstaget för att det ska bli en fungerande trimfunktion? Hur mycket håller masttoppbeslaget för? Ska det vara t.ex 5 kN (ca 500 kg), 10 eller 20 kN? Val av block, utväxling förstärkningar under däck m.m. påverkas självklart av detta värde.
Dimensionering häckstag
Re: Dimensionering häckstag
Jag hade tänkt litet annorlunda här: Om akterstaget går av blir det inte bra för dig, båten eller masten. Alltså hade jag satt in en trimanordning som dimensionerats efter wirens brottslast. Att du sedan behöver dra (till vardags) med mycket mindre kraft är något annat. Jag skulle hellre tro 500 kg än 2000 kg. Nu vet jag inte vilken typ av trim du funderar på, men en kaskadkopplad talja kan ju lätt bli tillräckligt stark. De grova blocken i en sådan lär ju bli dyra,, men i slutändan krävs å andra sidan inte så grova grejor.
Tumregel: Infästningar ("röstjärn") dimensioneras till 150% av wirens brottslast. Mastfästet lär vara dimensionerat på liknande sätt. (Man vill ju helt enkelt garantera att det är wiren som brister först, och så dimensionerar man denna tillräckligt säker)
Tumregel: Infästningar ("röstjärn") dimensioneras till 150% av wirens brottslast. Mastfästet lär vara dimensionerat på liknande sätt. (Man vill ju helt enkelt garantera att det är wiren som brister först, och så dimensionerar man denna tillräckligt säker)
Anders S
Häckstaget på en 7/8-dels rigg med svepta spridare tar inte mkt kraft. 500 kg räcker säkert för en Cumulus. Kolla med Benns, de brukar ha tabeller för sånt där.
Helt rätt. Akterstaget är mer en trimfunktion, krafterna tas upp av segel, skot och vant.Häckstaget på en 7/8-dels rigg med svepta spridare tar inte mkt kraft. 500 kg räcker säkert för en Cumulus. Kolla med Benns, de brukar ha tabeller för sånt där.
Här gäller bara att ha tillräckligt för att kunna trimma (kröka) masten - några block, och ev möjlighet att to hem på en (skot-) winch. Dimensionen för 5 kN så är det mer än nog.
Är det en gammal Isomat så kolla fogar och infästen noga innan du börjar kröka ordentligt.
/J
Dimensionerar du för 500 kg så har du så det räcker och blir över flera gånger om.
Tror inte att du kommer att belasta akterstaget mer än max 150-200 kg någon gång.
Fundera även på om du vill ha en hanfot och trim på båda sidor.
Rätt bekvämt att slippa krypa ner i lä och justera.
Glöm inte att lätta på den, om den är hårt satt, innan du sätter spinnakern bara.
Tror inte att du kommer att belasta akterstaget mer än max 150-200 kg någon gång.
Fundera även på om du vill ha en hanfot och trim på båda sidor.
Rätt bekvämt att slippa krypa ner i lä och justera.
Glöm inte att lätta på den, om den är hårt satt, innan du sätter spinnakern bara.
Tack för era svar, jag siktar på en utväxling för att någorlunda bekvämt kunna dra ca 5 kN. Dimensionerar block och wire/tågvirke för minst 10 kN så har jag en säkerhetsmarginal. Det kommer bli en hanfot, eventuellt med dubbelsidig justering som SWE54 föreslog.
--
Pelle
Pelle