Skrovgenomföringar Misil 2

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sven-Anders Eriksson
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jul 2005, 20:34

Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Sven-Anders Eriksson » mån 05 apr 2010, 01:47

Hej
Hur besiktar man skrovgenomföringarna för självlänsen av sittbrunnen och när bör dessa bytas? Har en Misil 2 från 1975.
Anton

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Anders S » mån 05 apr 2010, 07:45

Det är inte det lättaste att göra utan röntgensyn och metallurgiskt laboratorium...

Om vi utgår från att de är av sk gulmetall så består de av koppar och zink i någon lämplig blandning (typiskt, 35 % zink). Det man då kan kolla upp är att "det ser bra ut". Tecken på att det inte ser bra ut brukar vara rosa färgskiftningar, synlig korrosion och i svåra fall, att hållfastheten minskat och genomföringen helt sonika brister om man slår på den. Den kritiska komponenten brukar snarare vara ventilen, för där finns det vanligen några olika metaller tillsammans och därmed korrosionsmöjligheter. Till detta kommer en viss risk att om du byter genomföringar i onödan (om de är friska) så får du kanske en sämre metallblandning i de nya. Genomföringar och ventiler saknar vanligen all form av specifikation på legeringen - "sjövattentålig" kräver egentligen också litet tenn i legeringen för att den skall bli riktigt bra.

Ta av slangarna, titta noga efter färgskiftningar och synliga frätningar, knacka på genomföringen med en liten hammare och lyssna efter "sprucket ljud" (hur vet man det?) och banka litet på den med en träklubba, det är vad du kan göra om du inte helt sonika byter. Däremot bör du köpa nya kulventiler, så du kan stänga till om något händer. Nya rostfria slangklämmor (dubbla, av hållfasthetsskäl och för redundans) och armerad slang är självklart bra att byta till.
Anders S

Sven-Anders Eriksson
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jul 2005, 20:34

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Sven-Anders Eriksson » mån 05 apr 2010, 18:48

Tack Anders för ett genomtänkt svar, jag skall försöka bilda mig en uppfattning enligt dina råd.
Anton

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av styrman » mån 05 apr 2010, 19:12

Anders: du säger armerade slangar. Vilken typ bör man ha var?
Diskho, handfat?
Självlänsar?
ToaTanktömning? (inte till däck, än!)
Kylvattenintag för motorn?

Det finns ju lite att välja på; tex armerad pvc-slang. Funkar det till allt?
http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... nr=4662-12
Bildkälla: http://www.hjertmans.se/
Peter
S/Y Calypso

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Peter_K » mån 05 apr 2010, 20:41

Min Misil I:a hade bronsgenomföringar och såg ut som nya när jag sålde båten.
De var då nästa 40 år gamla.
Ventilerna var dock utbytta till kulventiler.
Jag "besiktigade" dem varje vår genom att öppna och stänga ventilerna ett antal gånger samt att slå på dem med en hammare med en bräda emellan för att undvika skador.

Armerade slangar bör man ha i alla genomföringar som kan hamna under vattenytan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Anders S » mån 05 apr 2010, 21:55

styrman skrev:Anders: du säger armerade slangar. Vilken typ bör man ha var?
Diskho, handfat?
Självlänsar?
ToaTanktömning? (inte till däck, än!)
Kylvattenintag för motorn?

Det finns ju lite att välja på; tex armerad pvc-slang. Funkar det till allt?
http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... nr=4662-12
Bildkälla: http://www.hjertmans.se/
Slangar av den typen Hjertman har på den här bilden använder jag till självlänsarna. diskho, dusch och däcksavrinning. De ligger skyddade i "egna" utrymmen så man slipper att riskera att de kläms platta av något som lägger sig mot dem. Annars finns det en sort förstärkt spiralarmerad slang med slät insida (modellen är spänstig, den kan enkelt vinna en armbrytningstävling) och om man vill leta utanför båtaffärerna, så finns det industrislang med nitrilbeläggning på insidan (tål olja) och flera lager armering. Men den sorten kan bli svår att sätta på plats om man har trångt, den är mycket stabil och rätt svårböjd.

Jag noterade att Hjertman påstår att deras rördelar i mässing är sjövattentåliga. Det tycker jag är ett gott argument att betala ett par tior extra **stryk: (jämfört med till exempel Biltema (AVNIFN).)**
** Enligt Seawolf har Biltema numera godkända genomföringar. Det viktiga är förstås att kolla den saken, inte att låta bli att handla på Biltema)

Toatanktömning: Specialfall... Här kan man fundera litet. Ammoniak är en kemikalie som skapar korrosion i mässing, och det kan argumenteras att man bör sätta en RF kulventil på slangen, nära tanken, så att det står sjövatten, och inte urinblandat bajs (svämmgödsel...) i den stängda sjövattenventilen, i alla fall om man har självfall i toatanken. Jag har kompromissat - jag har två ventiler på slangen, och den nedre är alltid stängd, med sjövatten i slangen. JAg inbillar mig att det också minskar risken för "slanglukt" om inte tankinnehållet trycker på med kraften från hela slangens och tankens höjd.

Kylvattenintag: Här skall man ha en sugsäker slang. Jag använder en slang för ändamålet, den har tjocka väggar och är "stabil". Nu suger väl inte en impellerpump så kraftigt, men det hjälper ju inte till om slangen ger efter. Ju längre slang, ju viktigare att den håller sig rund och inte plattas samman, speciellt i böjar.
Anders S

Sven-Anders Eriksson
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jul 2005, 20:34

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Sven-Anders Eriksson » tor 29 apr 2010, 19:37

Nu har jag besiktat skrovgenomföringarna för självlänsen. Skrovgenomföringarna var ok men rörändan som var gängad i ventilen gick att bryta av för hand båda två. Det var nog orginal från 1975 tror jag. Jag måste förstöra ventilerna för att kunna gänga ur dem de gick inte att skruva sönder. Var uppmärksam på rörändarna, mina var folietunna i gängdelen där slangen till sittbrunnen var ansluten.
Anton

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Eirisch » fre 30 apr 2010, 07:48

En fråga från en annan Misil-ägare.

Har din båt ständigt gått i saltvatten? Vår har gått i vänern i många år, så det kanske köper mig någon vecka...
Efter din analys blir jag självklart orolig för vår nr 437 som redan ligger i vattnet.
Det blir nog silkeshandskar på länsen i sommar och hårda tag i vinter.

Sven-Anders Eriksson
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jul 2005, 20:34

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Sven-Anders Eriksson » fre 30 apr 2010, 15:14

Hej

"Clara" är från 1975 , jag köpte den från Västerås och har ägt den 6 år här på Åland den har nummer 269. Hur stor del den varit i sött och salt vatten vet jag inte.

Jag tror det var orginal ventiler och genomföringar, skrovgenomföringen som jag tagit bort har inte något fel. Det var efter ventilen den rörbit som slangen sitter fast i som var bara "folie". Så i mitt fall hade jag kunnat stänga ventilen och varit tät.
Köpte i dag nya ventiler men tänker nog använda de gamla skrovgenomföringarna. Det satt skruvventiler men nu sätter jag 90 graders. Bänkskivan sitter med två skruvar ,tar man bort den kommer man bra åt att jobba med ventilerna. Jag tror inte man skall överdriva riskerna med självlänsarna men en beredskap att kunna plugga genomföringar skall man väl alltid ha.
Anton

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av bosseh » fre 30 apr 2010, 15:40

Sven-Anders Eriksson skrev:... tänker nog använda de gamla skrovgenomföringarna ....
Gör inte det. Byt när du ändå håller på. Det finns en risk att tätningen mot skrovet förstörs när du drar dit de nya ventilerna.
Vinkelslip, hammare och huggmejsel är lämpliga verktyg när man ska ha bort gamla genomföringarna.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av S-B A-son » fre 30 apr 2010, 16:48

bosseh skrev:
Sven-Anders Eriksson skrev:... tänker nog använda de gamla skrovgenomföringarna ....
Gör inte det. Byt när du ändå håller på.
Nej, om de gamla genomföringarna är bronsgenomföringar, som på Peters Misil, finns inget skäl att byta dem. På min gode väns Misil satt också bronsgenomföringar. Brons är ett utmärkt material, det bästa, att använda i saltvatten.

mvh Sven-Barry

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av hedgehog » fre 30 apr 2010, 17:16

S-B A-son skrev: Nej, om de gamla genomföringarna är bronsgenomföringar, som på Peters Misil, finns inget skäl att byta dem. På min gode väns Misil satt också bronsgenomföringar. Brons är ett utmärkt material, det bästa, att använda i saltvatten.

mvh Sven-Barry
Så kan det säkert vara. Om du dessutom använder Loctite 577 som tätning när du monterar i stället för gängtape eller lin så behöver du inte ta i alls. Ingen risk att skada täningen mellan genomföring ock skrov, allså.
Det finns, enligt min uppfattning, ett fåtal undermedel. Loctite 577 är ett av dem! Blir snortätt och låser dessutom gängan. Du behöver inte dra tills det bottnar utan skruvar på ventilen och stannar när den sitter i lämpligt läge. Nackdelarna är att den kan vara svår att få tag på och dessutom är rätt dyr. Men värt det!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Misil163
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 01 maj 2010, 21:55

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Misil163 » lör 01 maj 2010, 22:15

Mina kranar (original skjutventiler) var helt slut, satt benhårt, fullständigt ur funktion.
När jag skulle byta dem, satt de så nära de längsgående skotten, att det inte var möjligt att skruva loss de gamla kranarna, eller skruva dit de nya. Jag blev tvungen att ta bort rubbet.
Jag fick först montera de nya genomföringarna på kranen genom att skruva fast genomföringen medan en medhjälpare höll fast kranen på insidan. Efter detta drog vi fast hela paketet i skrovet, med kranen riktad åt rätt håll.
Alternativet hade varit att ta upp hål i de längsgående skotten.

Ni som planerar byte, planera i förväg så ni är beredda.

/Peter i Misil nr 163
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Seawolf » sön 02 maj 2010, 06:11

Anders S skrev: Det tycker jag är ett gott argument att betala ett par tior extra jämfört med till exempel Biltema (AVNIFN).
Rätt skall vara rätt. Biltema beskriver sina bordgenomföringar så här:
"Bordgenomföring . Avzinkningsfri mässing. Godkänd för installation i båt. Provtryckt."

Däremot anger de inte avzinkningsfrihet för sina kulventiler av mässing.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrovgenomföringar Misil 2

Inlägg av Anders S » mån 03 maj 2010, 06:26

Seawolf skrev:
Anders S skrev: Det tycker jag är ett gott argument att betala ett par tior extra jämfört med till exempel Biltema (AVNIFN).
Rätt skall vara rätt. Biltema beskriver sina bordgenomföringar så här:
"Bordgenomföring . Avzinkningsfri mässing. Godkänd för installation i båt. Provtryckt."

Däremot anger de inte avzinkningsfrihet för sina kulventiler av mässing.
Det var ju alldeles utmärkt. Jag vet att Biltema tidigare inte angett kvaliteten på sina genomföringar så tydligt.
Anders S

Skriv svar