Vilken fotogen till wallas ?
Vilken fotogen till wallas ?
Statoil har slutat sälja "Blå" fotogen i dunk.
Jag har alltid hört av wallas-kunniga att man skall använda endast denna
fotogen i wallas med veke. Andra typer kan ge tråkiga problem ( sotflagor,
igengeggade pumbar etc)
Två frågor :
-ligger det något i detta ?
- vilken alternativ fotogen fungerar bra ?
Jag har alltid hört av wallas-kunniga att man skall använda endast denna
fotogen i wallas med veke. Andra typer kan ge tråkiga problem ( sotflagor,
igengeggade pumbar etc)
Två frågor :
-ligger det något i detta ?
- vilken alternativ fotogen fungerar bra ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Aj då, det var inte bra. Vi använder den till vår Optimus fotogenkök.
Är du säker på att "Statoil" slutat med den eller kan det vara Statoil lokalt hos dej?
Jag har köpt fotogen på Biltema någon gång men inte sedan de slutade med 3 litersdunk. Blev bökigt med alla småflaskor.
Annars fungerade deras fotogen bra till köket.
Är du säker på att "Statoil" slutat med den eller kan det vara Statoil lokalt hos dej?
Jag har köpt fotogen på Biltema någon gång men inte sedan de slutade med 3 litersdunk. Blev bökigt med alla småflaskor.
Annars fungerade deras fotogen bra till köket.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Jag har under alla år kört Biltemas lysfotogen (inte lampolja!) i min Wallas i segelbåten. Det enda jag gjort är att byta membran i bränslepumpen och det har knappast att göra med fotogenet.
Sannolikt är diskussionen likadan som den med motoroljor: Biltemas, Castrol, Shell, etc, vad är bäst?
Många har åsikter men ingen bevis. För hur skall man bevisa att någon annan typ av olja eller fotogen ger mer problem? En Wallas behöver sannolikt servas i vilket fall som helst efter några år, oavsett fotogentyp.
Jag var för övrigt på Biltema idag och skulle handla en 5L-dunk fotogen. De har också slutat sälja den, bara 1-liters numer. Enligt försäljaren på Biltema berodde det på någon typ av avgift som man belagt 5L-dunkarna med men denna avgift togs därefter bort igen. Men då hade man redan beslutat att sluta sälja dem ändå. Det talar för att de kanske kommer tillbaka i framtiden. Kan gälla samma på Statoil.
Sannolikt är diskussionen likadan som den med motoroljor: Biltemas, Castrol, Shell, etc, vad är bäst?
Många har åsikter men ingen bevis. För hur skall man bevisa att någon annan typ av olja eller fotogen ger mer problem? En Wallas behöver sannolikt servas i vilket fall som helst efter några år, oavsett fotogentyp.
Jag var för övrigt på Biltema idag och skulle handla en 5L-dunk fotogen. De har också slutat sälja den, bara 1-liters numer. Enligt försäljaren på Biltema berodde det på någon typ av avgift som man belagt 5L-dunkarna med men denna avgift togs därefter bort igen. Men då hade man redan beslutat att sluta sälja dem ändå. Det talar för att de kanske kommer tillbaka i framtiden. Kan gälla samma på Statoil.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Vad det är för skillnad på lampoljan och lysfotogenen?
Det har jag undrat när jag stått där med en flaska i varje hand.
Det har jag undrat när jag stått där med en flaska i varje hand.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Lampolja är i princip detsamma som tändvätska. Det innehåller paraffin om jag inte missminner mig. Exakt hur den kemiska blandningen jämfört med fotogen ser ut kan jag inte svara på. Skulle gissa på att det är ett högre energiinnehåll i ren fotogen, det är ju också något dyrare.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Aha. Nu kommer jag inte ihåg vilket jag köpte men jag tyckte att det inte riktigt fungerade i min fotogen kamin (GeHå). Jag får kolla på flaskan som ligger i den insnöade båten. Skulle kunna vara att jag kör den på tändvätska då.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Paraffin i wallasvärmaren är nog ingen höjdare kanske. Tvärtom, d v s fotogen på grillen eller i lampan är väl kanske ingen större fara, annat än att korven kanske smakar mer fotogen eller att det luktar mer från lampan.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Har i två säsonger kört med Preems miljödiesel i en Wallas 2400 och det har hitils fungerat fint. Fast jag tycker, kanske inbillning, att det inte är lika effektivt, men faen så praktiskt med bara ett bränsle. Kopplat direkt till tank.
Juha
Juha
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Jag ringde statoil ( inte särkilt lätt att komma igenom deras telefoncensur ) och de sa att de slutat med "Blå" pga problem med underleverantör.hedgehog skrev:Aj då, det var inte bra. Vi använder den till vår Optimus fotogenkök.
Är du säker på att "Statoil" slutat med den eller kan det vara Statoil lokalt hos dej?
Jag har köpt fotogen på Biltema någon gång men inte sedan de slutade med 3 litersdunk. Blev bökigt med alla småflaskor.
Annars fungerade deras fotogen bra till köket.
Fotogenkök är inte så kinkiga bara bränslet är rent och utan partiklar. Tom diesel fungerar om det kniper.
F.ö. är det en gåta att optimus inte tillverkar fotogenkök längre. Det nya man labbar med i indien är att
köra "förgasande kök" på 60% etanol ( det mest miljövänliga lokalt producerade bränslet), dvs likadant som
ett fotogenkök men med större munstycke. )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Har också funderat länge på att köra fotogenvärmaren på diesel istället. Främst för att det är billigare och lite enklare att få tag på.
Vet att det diskuterats men kommer inte ihåg slutsatserna, hur det påverkar själva funktionen och livslängden på brännaren. Om det gör det alls?
Vet att det diskuterats men kommer inte ihåg slutsatserna, hur det påverkar själva funktionen och livslängden på brännaren. Om det gör det alls?
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Jag blandar alltid i en skvätt K-sprit i fotogendunken till värmaren och ibland också i fotogenlamporna. Det gör att det brinner bättre och tar bort fotogenlukten.
Staffan
Staffan
Re: Vilken fotogen till wallas ?
Var och köpte en 5 litersdunk "fotogen" på Statoil för en stund sedan, pris 145:-
Heter numera Campingparaffin och ska enligt expediten vara exakt samma produkt som Statoil Blå.
Vi får väl se.
Edit: Det var en 4 litersdunk såg jag nu.
Heter numera Campingparaffin och ska enligt expediten vara exakt samma produkt som Statoil Blå.
Vi får väl se.
Edit: Det var en 4 litersdunk såg jag nu.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Vilken fotogen till wallas ?
I många år har det stått tydligt och klart på Statoil Blå att den INTE får användas inomhus. Ändå "vet" många att det endast är den man får använda...
Till trålarlampan brukar jag köpa lampolja på ÖoB, den har funkat bäst för mig. Statoil Blå som jag också haft har gett en sur äcklig lukt i hela båten. Det är lite knepigt med lysfotogen, jag tror att för länge sen stämde det här med att Esso Blå var bäst, sen fanns en tid med två olika kvaliteer på lysfotogen, en för utomhusbruk och en för inomhusbruk, på våran mack såldes en variant till stugägare som kör med tex Toyokaminer inomhus. Den vanliga lysfotogenen luktade det fan av, och var säkert hälsovådlig också. Men en Wallas med skorsten som blåser ut avgaserna kanske det är annat med.
Jag har flera ggr läst att en del kör med vanlig miljödiesel i wallas. Den är numera lika ren som fotogenen var förr. Ett knep förr i världen att få slitna gamla dieselmercor att klara besiktningens partikelprov var att köra tanken nästan tom och inför besiktningen tanka en skvätt av den dyrare och renare fotogenen i stället. Så det som gällde förr i världen ang bränslen har nog ändrats många ggr.
Till trålarlampan brukar jag köpa lampolja på ÖoB, den har funkat bäst för mig. Statoil Blå som jag också haft har gett en sur äcklig lukt i hela båten. Det är lite knepigt med lysfotogen, jag tror att för länge sen stämde det här med att Esso Blå var bäst, sen fanns en tid med två olika kvaliteer på lysfotogen, en för utomhusbruk och en för inomhusbruk, på våran mack såldes en variant till stugägare som kör med tex Toyokaminer inomhus. Den vanliga lysfotogenen luktade det fan av, och var säkert hälsovådlig också. Men en Wallas med skorsten som blåser ut avgaserna kanske det är annat med.
Jag har flera ggr läst att en del kör med vanlig miljödiesel i wallas. Den är numera lika ren som fotogenen var förr. Ett knep förr i världen att få slitna gamla dieselmercor att klara besiktningens partikelprov var att köra tanken nästan tom och inför besiktningen tanka en skvätt av den dyrare och renare fotogenen i stället. Så det som gällde förr i världen ang bränslen har nog ändrats många ggr.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.