Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Mr Q » tis 23 mar 2010, 07:44

5hk, 20 kg, -98, 4500 kr.
Bilagor
Murkla_5hk.jpg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 23 mar 2010, 09:05

Anders S skrev:Någon tidigare i tråden eller anorstädes tyckte man kunde köpa en bättre begagnad motor av (er)känt fabrikat. Det förslaget ställer jag mig bakom om man vill vara ekonomisk.
Ja... Den 90-tals 4 hk 2-cyl Evinrude jag har kommer nog att funka så länge jag lever, bara jag inte glömmer att hä i olja i soppan. Har som sport att den ska starta på första rycket första vårstarten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Eilean » fre 26 mar 2010, 10:30

Sitter på ett hotell i Frankfurt och läser senaste Practical Boat Owner som testar snurror i 2,5 kW-klassen.

Snurrorna de testar är (inkl pris i £):
Honda BF2.3SCHU 580.-
Mariner/Mercury F3,5M 609.-
Parsun F2,6BMS 396.-
Selva Seahorse 608.-
Suzuki DF2,5 562.-
Tohatsu 2,5 571.-
Yamaha F2,5 639.-

Så här skriver de om Parsun:

Made in China to a specification similar to the Yamaha 2,5, the Parsun has a character of its own. The carry handle is different and, unusally, the stop button is halfway along the tiller arm- The oli level indicator is under the cover and the engine can be laid down on the tiller side or on its front.
The test engine rattled at bit on start up, but this may have been because it was new and the valve gear needed bedding in. Otherwise it performed well and was the quietest on test. Although a little heavy, the Parsun is the least expensive engine tested and good value for the money.


De testar maxfart och dragkraft, där placerar sig P. bland de sämsta (4,3 knop mot vinnarens 4,7) och dragkraften är bland de lägsta, 27 kg mot vinnarnas 43.
Ljudnivån var 84,7 dB mot 88-92dB för majoriteten. Närmast kom Suzuki med 87,8 dB Drygt 3 dB är mycket i sammanhanget.

PBO utser Parsun till 'Best budget buy' och Selva till 'Premium Product'

Detta test motsäger en hel del kommentarer och sågningar i den här tråden. Och med tanke på att man spar nästan 2000 SEK till den näst billigaste skulle jag nog köpa Parsun om det vore aktuellt.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » fre 26 mar 2010, 11:32

Eilean,

Testet säger dock inte ett ord om tillförlitlighet, som för de flesta är bland de viktigaste (om inte den viktigaste) egenskapen. Det var just detta som handlaren från Uppsalafritid kommenterade på sin hemsida.
Henric D

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 26 mar 2010, 12:56

HR312 skrev:Eilean,

Testet säger dock inte ett ord om tillförlitlighet, som för de flesta är bland de viktigaste (om inte den viktigaste) egenskapen. Det var just detta som handlaren från Uppsalafritid kommenterade på sin hemsida.
Vem har svart på vitt att de håller sämre i längden?
Bara för att gnälla tycker jag att det är dumt med fyrtakt på så här små utombordare. Min gamla 2-cyl 4 hkr Evinrude med en vikt på 12,5 kg kommer nog att leva längre än jag. Det har ju en viss inverkan på miljön det med. Köpte en dunk alkylatbensin nyss å. Vettifaen om inte soppan kostade 30 kr litern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » fre 26 mar 2010, 15:07

Att en handlare som säljer Parsun uttalar sig negativt om dessas tillförlitlighet måste väl väga rätt så tungt?

Märket är nytt och det återstår att se hur de fungerar efter 10-15 år, mycket tyder på att det INTE är en ny Tohatsu.
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Eilean » lör 27 mar 2010, 16:57

HR312 skrev:Eilean,

Testet säger dock inte ett ord om tillförlitlighet, som för de flesta är bland de viktigaste (om inte den viktigaste) egenskapen. Det var just detta som handlaren från Uppsalafritid kommenterade på sin hemsida.
Nej, testet säger inget om tillförlitligheten. Det begriper jag också.
Det intressanta var att man till skillnad från andra inte sågar den för motorljudet utan noterar att den är tystast av alla. Och man har inga av de synpunkter som annars florerar, som att motorn omedelbart faller i bitar, inte är ihopskruvad och reglagen går av.

Tillförlitligheten får tiden avgöra. Men jag har (till skillnad från många andra som känner någon som känner någon som hört att...) faktiskt en närstående som kör motorn regelbundet, snart på tredje säsongen. Såhär långt med flaggan i topp.

Jag är nog inte lika säker på att Parsun är skräp. En gång var Canon en japansk 'skräpkamera' som plagierade tyska kameror. Hur står sig världsmärket Canon idag mot den 'tyska kameraindustrin'? Rätt hyggligt, den tyska kameraindustrin är i stort sett utraderad.
En gång var koreanska bilar 'skräpkopior' av japaner. Idag är Hyundai/Kia världens 4-e tillverkare av personbilar, har god lönsamhet, placerar sig långt upp på listorna över felfria bilar och vågar ge upp till 7 års garanti.
Det skulle inte förvåna mig om Parsun också är ett märke som består.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av fredrikk » lör 27 mar 2010, 20:36

HR312 skrev:Att en handlare som säljer Parsun uttalar sig negativt om dessas tillförlitlighet måste väl väga rätt så tungt?
Men det gör han väl inte längre? Eller?

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » sön 28 mar 2010, 11:17

Just det. Har de blivit Ok eller finns annat skäl till att synpunkterna nu är borttagna. Det får var och en bedöma.
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Mr Q » sön 28 mar 2010, 12:41

Mitt bidrag till debatten är att man kanske bör rannsaka sig själv om vilket behov man har av en kvalitetsprodukt.

Visst är det kul med en Canon EOS 1000D med 8 objektiv, superblixt och stativ. Men kanske litet overkill om kameran används till 3 pliktskyldiga bilder från bänkraden på bröllop vart 5:e år.

Detsamma borde kunna tillämpas på gummibåtsmotorer. Hur många timmar går en typiskt gummibåtsmotor per säsong? Är det mer än 5 timmar skulle jag bli förvånad.

Att i det läget förkasta t.ex. Parsun känns litet overkill.

Men visst, ska man vara värst i alla lägen går den väl bort direkt. Ungefär lika pinsamt som att köra en Skoda kanske? :wink:

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » sön 28 mar 2010, 14:18

Visst förstår jag att du hellre tror på din bekant än "rykten" på nätet, Eilean.

Men för alla andra. Ska man av uppgifter från en signatur (eilean) att denne har en bekant som kört, förvisso sedan den första gått sönder inom kort, en parsun 4-hästare sedan 2008 dra slutsatsen att det är motorer i samma klass som murklor, Honda mm. Eller ska man tro en återförsäljare av just Parsun som tidigare hade ute uppgifter där man tydligt skrev att kunden INTE skulle förvänta en lika bra motor som de etablerade märkena. Sorry Eilean, den matchen kommer du att få svårt att vinna.

Det finns förövrigt (nästan obegränsat) med historier om missnöjda parsunägare på nätet. 10 000 kr-frågan är om Parsun är en Tohatsu, Kia Hyumdai mfl. Eller om det är ett av de utombordarmärken som dykt upp och försunnit (t.ex. force, sail mfl)
Henric D

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Mr Sailman » sön 28 mar 2010, 23:27

Har en Tohatsu 4 hk som lär vara uppskrämd till 5 hk. Har haft den till gummijollen 3 säsonger utan några som helst problem ännu. Å andra sidan har den (precis som Q antar för många gummijollemotorer) inte gått mer än kanske 10-15 timmar totalt.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av matz » mån 29 mar 2010, 06:28

det som tar död på denna typ av motorer oavsett märke är att dom oftast hänger i luften där bak,det gör att gummiimpellern torkar,sedan värmenyper motorn (gummi är färskvara)..för det är väldigt få som byter impellern innan det är för sent,och det gillar ju tillverkarna av dessa motorer,det är därför som det är krångligt att byta dessa...så någon uppfinning som gör detta enklare lär nog aldrig etableras på motorerna,jämför impellerbyte på en inombordsmotor
Bilagor
obdrive2.jpg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av S-B A-son » mån 29 mar 2010, 06:41

matz skrev:..för det är väldigt få som byter impellern innan det är för sent,och det gillar ju tillverkarna av dessa motorer,det är därför som det är krångligt att byta dessa...så någon uppfinning som gör detta enklare lär nog aldrig etableras på motorerna,jämför impellerbyte på en inombordsmotor
Den uppfinningen finns redan och stavas luftkyld. Hondas lilla 2,3 hästare är just det.

Man vinner i vikt, nog så viktigt på en motor som åker upp och ned på akterspegel och akrepulpit, men förlorar i att (o)ljudnivån ökar.

Vissa av sailguides motorexperter sätter likhetstecken mellan hög ljudnivå och låg kvalitet. Detta är fel!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av matz » mån 29 mar 2010, 07:45

..man kunde ju om man ville tillverka impellrarna av en ex. silikongummi Används i uppdrag där kraven på väder- och temperaturbeständighet är höga. Utmärker sig dessutom av sin höga elasticitet.

Skriv svar