Kollision mellan två motorbåtar SAMMANFOGAD TRÅD
Re: Syns man bättre med mast?
Jag är nog böjd att hålla med MariaTeresa. Motorbåten har inte hållit god uppsikt med alla tillbuds stående medel eftersom den kolliderade med snipan. Av skadorna att döma så kan det ju inte vara tvärt om, eller hur? Jag tror mig veta att bristande uppsikt är allvarligare en att negligera väjningsregler.
Man kan ju inte heller utesluta att snipan hållit god utkik och försökt göra undanmanöver.
Man kan ju inte heller utesluta att snipan hållit god utkik och försökt göra undanmanöver.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Det finns två saker man bör observera när man betraktar bilden på den påseglade "jullen".
Skadan är nästan mitt på jullens "ofria" SB-sidan.
Skadan kan inte ha förorsakats av en flera tom tung motorbåt "i minst 20 knops fart". Farten har med all sannolikhet varit mindre än hälften.
Detta kan tyda på att motorbåten försökt undvika kollision genom att minska farten och då också "vidtagit sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå kollision."
En annan sak. Det är en snabbgående motorbåt, inte en "Speedbåt"
"Speedbåt Benämning på mindre båt som används t.ex. för att transportera besättningsmedlemmar till eller från fartyg som ligger på redden"
Skadan kan inte ha förorsakats av en flera tom tung motorbåt "i minst 20 knops fart". Farten har med all sannolikhet varit mindre än hälften.
Detta kan tyda på att motorbåten försökt undvika kollision genom att minska farten och då också "vidtagit sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå kollision."
"Speedbåt Benämning på mindre båt som används t.ex. för att transportera besättningsmedlemmar till eller från fartyg som ligger på redden"
Hur vet du det? Är du åklagaren (I så fall vet du!). Men, mer allmänt: OM sikten på något sätt varit nedsatt bör åklagaren ställa frågan till "speedbåten" (citationstecken, så att Bosse inte blir upprörd). Det kan nämligen läggas denne till last att inte använt sina förmodade lanternor i så fall, så att väjningsskyldiga båtar ser honom i god tid. Har man inga lanternor är det en annan sak.Brendan skrev:Frågan om lanternor kommer inte upp i det här målet, även om det mot förmodan skulle visa sig att sikten faktiskt var nedsatt när
kollisionen inträffade.
.
Problemet för åklagaren är att visa att "speedbåten" brustit i sjömanskap i tillräcklig omfattning. Kollisionen i sig är hans starkaste argument för detta, såvitt jag förstår det. Men det kan tänkas flera anledningar till kollisionen, till exempel en sen undanmanöver från "jullen" som ställer "speedbåten" inför fullbordat faktum. Man kan ju tänka sig den obehagliga sitsen att en "speedbåt" som upphinnande avser att köra snävt vid sidan om, varvid "jullen" viker av i endera riktningen när panik uppstår. (Bara ett exempel).
Utan en utredning om vad som förevarit omedelbart innan kollisionen är bara spekulationer möjliga. Någon som gitter be om en kopia på FU?
Anders S
Åtal för vårdslöshet i sjötrafik, vållande till kroppsska
bosseh skrev:Det finns två saker man bör observera när man betraktar bilden på den påseglade "jullen".
Jag är mycket väl medveten om hur det svengelska ordet speedbåt används i den svenska handelsflottan. Men här betyder det helt enkelt: "den snabba motorbåten". Enkelt, kortfattat, intuitivt för att skilja den långsamma jullen från den snabba motorbåten.
Att fiskebåten är en julle torde knappast behöva ifrågasättas. Citationstecknen överflödiga.
När fakta kommer på bordet, kommer många, kanske nästan alla, frågetecken att rätas ut.
Som jag tidigare framhållit har jag försökt att få ta del av förundersökningen, men den är ännu inte offentlig. Vi får ge oss till tåls
till rättegången.
.
.
Språket mina herrar, språket!
Julle kan jag till nöds acceptera, även om det i någon mån är diaklektalt och kan vara obegripligt för vissa. Samtidigt finns ju inte jullens exakta motsvarighet någon annanstans mig veterligen. Så det får passera.
Men 'speed-boat'!
Vad är det för trams? Och dessutom sakfel. Varför då inte vara konsekvent och skriva att speedboaten krockade med slowboaten. Då blir det än mer intuitivt.
I övrigt håller jag med Brendan - när rättegången varit torde alla fakta ligga på bordet. Innan dess är allt bara spekulationer och knappast något att hetsa upp sig för.
Julle kan jag till nöds acceptera, även om det i någon mån är diaklektalt och kan vara obegripligt för vissa. Samtidigt finns ju inte jullens exakta motsvarighet någon annanstans mig veterligen. Så det får passera.
Men 'speed-boat'!
Vad är det för trams? Och dessutom sakfel. Varför då inte vara konsekvent och skriva att speedboaten krockade med slowboaten. Då blir det än mer intuitivt.
I övrigt håller jag med Brendan - när rättegången varit torde alla fakta ligga på bordet. Innan dess är allt bara spekulationer och knappast något att hetsa upp sig för.
Jag har aldrig använt ordet speed-boat. Jag drog till med det svengelska ordet speedbåt (i handelsflottan gängse slang för en snabb motorbåt för transporter mellan fartyg och land) för att det är kort, lättbegripligt och omöjligt att missförstå. Det är ett bedrövligt ord men väldigt ändamålsenligt och har fungerat bra i den här tråden.Eilean skrev:Språket mina herrar, språket!
Men 'speed-boat'!
.
Brendan skrev:Jag har aldrig använt ordet speed-boat. Jag drog till med det svengelska ordet speedbåt (i handelsflottan gängse slang för en snabb motorbåt för transporter mellan fartyg och land) för att det är kort, lättbegripligt och omöjligt att missförstå. Det är ett bedrövligt ord men väldigt ändamålsenligt och har fungerat bra i den här tråden.Eilean skrev:Språket mina herrar, språket!
Men 'speed-boat'!
Cool Brendan. Jag ser din point.
.
Åtal för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsska
Ingenting vecka 13 heller.
Uddevalla tingsrätt avverkar i genomsnitt 20 brottmål/vecka. "Vårt" mål har nummer 880, så om
sådär 44 veckor kanske vi kan räkna med att det blir rättegång. Om någon minns vad frågan gäller vid det laget.
Jag får försöka hålla eld i brasan, om det så blir det enda jag skriver om på Sailguide i år.
Vem tjänar på dessa långbänkar, som bara leder till betänkligt försämrad rättssäkerhet, ett utdraget lidande
för de inblandade, fördyringar och ineffektivitet? Målen ska ju ändå upp i rätten. Varför då inte lika väl göra
allt för att förkorta tiden mellan brott och dom så långt det någonsin går? Alla skulle vinna på detta.
En jättesatsning borde göras för att komma ikapp, varefter man kunde återgå till normalt tempo men jobba
med nutid istället för forntid.
.
Uddevalla tingsrätt avverkar i genomsnitt 20 brottmål/vecka. "Vårt" mål har nummer 880, så om
sådär 44 veckor kanske vi kan räkna med att det blir rättegång. Om någon minns vad frågan gäller vid det laget.
Jag får försöka hålla eld i brasan, om det så blir det enda jag skriver om på Sailguide i år.
Vem tjänar på dessa långbänkar, som bara leder till betänkligt försämrad rättssäkerhet, ett utdraget lidande
för de inblandade, fördyringar och ineffektivitet? Målen ska ju ändå upp i rätten. Varför då inte lika väl göra
allt för att förkorta tiden mellan brott och dom så långt det någonsin går? Alla skulle vinna på detta.
En jättesatsning borde göras för att komma ikapp, varefter man kunde återgå till normalt tempo men jobba
med nutid istället för forntid.
.
Åtal för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsska
Målet kommer inte upp under vecka 14 heller.
Men ett "yngre" mål (895) - högre nummer än det som gäller båtkollisionen (880) - kommer upp liksom en del mål
från 2008 och 2009.
15 mål från 2010 i intervallet 9 - 895
5 mål från 2009 i intervallet 2612 - 5101
1 mål från 2008, nummer 2170
Förhoppningsvis kommer mål 880 alltså upp i år.
.
Men ett "yngre" mål (895) - högre nummer än det som gäller båtkollisionen (880) - kommer upp liksom en del mål
från 2008 och 2009.
15 mål från 2010 i intervallet 9 - 895
5 mål från 2009 i intervallet 2612 - 5101
1 mål från 2008, nummer 2170
Förhoppningsvis kommer mål 880 alltså upp i år.
.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.
Fortsätt att bevaka detta Brendan. Det är ett principellt viktigt mål.Brendan skrev: ... Oj, oj, man kanske får ge sig till tåls till 2012..
mvh Sven-Barry
Ser fram emot nästa inlägg nån gång 2012 då.
MVH
Håkan
MVH
Håkan
En expert i mängden
Åtal för vårdslöshet i sjötrafik, vållande till kroppsskada
Målet kommer inte upp i rätten vecka 15 heller.
Vad väntar man på?
5 brottmål, där åtal väckts senare än mot speedbåtsföraren kommer däremot upp.
Nästa vecka: 1 brottmål från 2008, 7 brottmål från 2009 och 12 brottmål från 2010.
.
Vad väntar man på?
5 brottmål, där åtal väckts senare än mot speedbåtsföraren kommer däremot upp.
Nästa vecka: 1 brottmål från 2008, 7 brottmål från 2009 och 12 brottmål från 2010.
.
Åtal för vårdslöshet i sjötrafik, vållande till kroppsskada
Hela 34 brottmål kommer Uddevalla Tingsrätt att behandla vecka 16.
Dock inte mål B 880-10.
Vi får ge oss till tåls.
.
Dock inte mål B 880-10.
Vi får ge oss till tåls.
.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik, vållande till kroppsskada
Speedboatföraren kanske har känningar inom rättsväsendet?Brendan skrev:Hela 34 brottmål kommer Uddevalla Tingsrätt att behandla vecka 16.
Dock inte mål B 880-10.
Vi får ge oss till tåls.
.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Eller så plöjer rättsväsendet fram i julletempo...Guitar Nilsson skrev: Speedboatföraren kanske har känningar inom rättsväsendet?
Tack till Brendan för att du håller koll. Det här kan vara ett viktigt mål för alla oss som kör i "jullefart" när vi använder motor.
Anders S