Storlek på flagga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
anbj
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 27 maj 2005, 16:37

Storlek på flagga

Inlägg av anbj » lör 20 mar 2010, 15:59

Vilken storlek bör det vara på en flagga som sitter högst upp i mesanmasten till en Nauticat 38? finns det någon tumregel för detta.

Vänliga hälsningar

Anders B

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storlek på flagga

Inlägg av S-B A-son » lör 20 mar 2010, 18:55

På en flaggstång i land brukar flaggans längd vara ca en fjärdedel av flaggstångens längd.

Även om flaggor tenderar att bli större och större, se bara på vissa rent vämjeliga reklamflaggor, så skulle jag säga att en flagga med längd någonstans mellan dryga metern och en och en halv meter borde vara lagom till mesanmasten på din Nauticat.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Anders S » lör 20 mar 2010, 19:48

Helt klart: Den gamla tumregeln om att flaggan vid vindstilla nätt och jämnt skall nå till vattenytan kommer att medföra en onödigt stor flagga, i detta fall. Inget hindrar förstås att man har en sådan stilig flagga på flaggspel i hamn.

Jag tror att det kan vara en praktisk fråga: Finns det en liten flaggpinne i masttoppen, så dimensionerar den åtminstone "sjöflaggan". Det finns dock en liten baksida - flaggan i mesantoppen har en förmåga att vira sig runt allt i sin närhet, och en regnig dag med dåligt vind kan den t o m bli svårhalad. En möjlighet är att föra flaggan i mesanens akterlik, ca 1/4 av liklängden från toppen. Det låter kanske knäppt, men efter att man trasslat med flaggan efter en dag med snurriga vindar så fattar man varför det inte är så dumt. Å andra sidan får man ändå ha en flagglina för de dagar man inte använder mesanen.

Vi hade en rätt stor flagga på vår förra båt (med mesan) och det var bara att med stoiskt lugn trassla loss den, även om flaggkaptenerna i viken gjorde sitt bästa med tutorna. Men det tar man gärna med en nobel rigg.
Anders S

anbj
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 27 maj 2005, 16:37

Re: Storlek på flagga

Inlägg av anbj » sön 21 mar 2010, 16:52

Tack för råden, har köpt båten men inte hämtat den ännu, finns i norra Tysklan just nu. Någon form av flaggstång finns på mesanen och ska köpa en flagga för hemresan (i maj), för flagga ska hon ha!! Ska bli skönt med en seglande båt igen efter en alltför lång tid med motorbåt.

Mvh

Anders B

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 mar 2010, 18:35

Maffigt med två master! Jag såg för mitt inre dubbla gaffelsegel med en stor flagga i mesangaffelnocken. Men så roligt ska vi nog inte ha anno 2010.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Eilean » mån 22 mar 2010, 09:17

Har haft en NC 33 och seglar ketch även nu.

På din NC har du troligen en 'stång' som mer eller mindre horisontellt pekar akteröver och håller ut flaggan från själva masten. Skall du ha lång livslängd på den skall flaggan inte vara längre än stångens längd. Då fladdrar den stort sett fritt även vid vind akterifrån. Men då blir den rätt liten.
Vad du än gör, ha inte längre flagga än att den som mest når 1/4 varv runt masten. Är den längre börjar den fastna i triactic-staget, eventuella block/fall för mesanstagsegel och annat och nöts ut på nolltid.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Håkan » tis 23 mar 2010, 19:12

På en "vanlig" båt skall väl flaggan vara ca 10% av båtens längd.
Gäller inte samma sak på en tvåmastare?

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Anders S » tis 23 mar 2010, 20:00

Håkan skrev:På en "vanlig" båt skall väl flaggan vara ca 10% av båtens längd.
Gäller inte samma sak på en tvåmastare?

Mvh / Håkan
Jo, det är nog en vettig regel. Jag gillar annars regeln om att flaggan skall slicka vattenytan i stiltje, den blir nog rejält mycket större än 10% om båten har höga fribord. På nuvarande båt är den nog litet större än 10%, men det ser helt OK ut. I mitt fall är det badplattformen och några beslag som begränsar. Flaggor Fastnar.

Men mesanmasten är inte direkt den optimala flaggstången, så man kan inte ha en sådan bamse i mesanen. Den lilla "flaggpinnen" blir dimensionerande. Min förra båt var en ketch och hade en rostfri "flaggpinne" i toppen - ca 40 cm lång. Den miniatyrflagga som passade där såg hejdlöst löjlig ut. Det blev omgående en längre kaltopp/flaggpinne, men flaggan blev ändå inte särskilt stor för ögat.
Anders S

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Storlek på flagga

Inlägg av janne » tis 23 mar 2010, 20:17

Jag har plockat bort min flagga från mesantoppen för den bara väsnades och blåste sönder på nolltid. Numer sitter den på dirken till mesanbommen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Eilean » tis 23 mar 2010, 21:50

Jag måste säga att jag tröttnat på dessa dubbelsängslakan till flaggor man får med 10%-regeln. De fastnar överallt, släpar i vattnet och tar minst 1% av LYS-talet.
Jag kör en 'hejdlöst löjlig' liten flagga numera. Och tycker det är rätt snyggt och diskret. Fast gärna i de gamla färgerna, pre-1906.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Håkan » tis 23 mar 2010, 23:32

Anders S skrev: Jo, det är nog en vettig regel. Jag gillar annars regeln om att flaggan skall slicka vattenytan i stiltje.
Det är bara för att du är halvdansk :wink:
Det funkar väl på låga båtar men de Danska där de ibland släpas i vattnet tycker jag är att heda...
Blöt och smutsig, helst av röken från gammal diesel, det är inget fint sätt inte...
Annars är den Danska snygg med sina tungor, det hade jag gärna sett i Sverige också men den är ju bara till för Kungen :D
Är lillprinsessan upptagen nu för tiden??? :mrgreen:

Ha det, på torsdag skall båten i sjön. Hoppas den flyter...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Schvidja » tis 23 mar 2010, 23:36

Tänk bara på att ta ned flaggan innan start.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storlek på flagga

Inlägg av Anders S » ons 24 mar 2010, 07:39

Håkan skrev: Det är bara för att du är halvdansk :wink:
Tvärtom. Vid besök i utrikiska länder krävs att man på ett adekvat sätt framhåller Sveriges och svenskarnas förträfflighet. Ett medel, men inte det enda, är att ha en stilig flagga.
Vid besök i t e x Danmark är en pampig och framträdande svensk flagga ingen nackdel, och smälter in fint, dansken ser nationsflagga som ett essentiellt båttillbehör, helt nära Gammeldansk och Hvergang. Vid Norgebesök är det helt nödvändigt att föra en stor och tydlig svensk flagga, så man inte tas för tysk .

Den verkliga nyttan av sin svenska flagga har man annars i norra Bohuslän.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storlek på flagga

Inlägg av S-B A-son » ons 24 mar 2010, 07:42

Eilean skrev:Jag måste säga att jag tröttnat på dessa dubbelsängslakan till flaggor man får med 10%-regeln.
Du har för stor båt!
Anders S skrev:Den verkliga nyttan av sin svenska flagga har man annars i norra Bohuslän.
Du menar för att kunna identifiera den andra svenska båten?

mvh Sven-Barry

Skriv svar