Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Har köpt och monterat en elektrisk länspump men inte ännu kommit till utloppet el. dragit slangen.
Jag kan:
-Montera utloppet på endera fribordet från vattenlinje till relinskant i princip
-På akterspegeln
-Under akterspegelns aktre kant (negativt vinklad yta, här sitter avlopp från sittbrunnen, mekanisk länspump samt motorns avgasussläpp) -> Detta är det mest estetiskt tilltalande
-Koppla in mig med t koppling samt backventil på antingen den mekaniska länspumpen eller avrinningen från sittbrunn
Jag vill inte
-Sänka båten via hävertverkan
-Pumpa upp slagvatten i sittbrunnen 'baklänges' via dräneringarna till den
-Pumpa tillbaks slagvatten ner i kölsvinet 'baklänges' via den manuella länspumpen
Är en ny genomföringpå samma ställe som de andra avloppen bästa alternativet och hur skall jag säkerställa att det omöjligen kan bli hävertverkan, backventil, dra slangen högt innan genomföring ??
Jag kan:
-Montera utloppet på endera fribordet från vattenlinje till relinskant i princip
-På akterspegeln
-Under akterspegelns aktre kant (negativt vinklad yta, här sitter avlopp från sittbrunnen, mekanisk länspump samt motorns avgasussläpp) -> Detta är det mest estetiskt tilltalande
-Koppla in mig med t koppling samt backventil på antingen den mekaniska länspumpen eller avrinningen från sittbrunn
Jag vill inte
-Sänka båten via hävertverkan
-Pumpa upp slagvatten i sittbrunnen 'baklänges' via dräneringarna till den
-Pumpa tillbaks slagvatten ner i kölsvinet 'baklänges' via den manuella länspumpen
Är en ny genomföringpå samma ställe som de andra avloppen bästa alternativet och hur skall jag säkerställa att det omöjligen kan bli hävertverkan, backventil, dra slangen högt innan genomföring ??
Seglar Forgus 321 - 1992
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
När jag monterade pump från Kölsvinet så drog jag slangen till bak-kant sittbrunn ner mot självlänsen.
detta för att ha koll om vattenpumpen till motorn börjar läcka. ( har råkat ut för detta under segling med motor i gång under 8 tim.
fyllde kölsvin och hade 2 cm kvar till batteriernas poler innan vi upptäkte att mattor blev blöta
detta för att ha koll om vattenpumpen till motorn börjar läcka. ( har råkat ut för detta under segling med motor i gång under 8 tim.
fyllde kölsvin och hade 2 cm kvar till batteriernas poler innan vi upptäkte att mattor blev blöta
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Det finns bara ett sätt att säkerställa till 100 % att du slipper hävertverkan.
Dra upp slangen högt i en båge och ha en liten avluftning på högsta punkten.
Dra upp slangen högt i en båge och ha en liten avluftning på högsta punkten.
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Ska det kappseglas med båten så är inte det här tillåtet och måste då byggas om eller så blir det ingen kappsegling. Kan nog tänka mig att försäkringsbolag inte heller gillar den här lösningen.Vegabjorn skrev:När jag monterade pump från Kölsvinet så drog jag slangen till bak-kant sittbrunn ner mot självlänsen.
detta för att ha koll om vattenpumpen till motorn börjar läcka. ( har råkat ut för detta under segling med motor i gång under 8 tim.
fyllde kölsvin och hade 2 cm kvar till batteriernas poler innan vi upptäkte att mattor blev blöta
Ingen länspump får släppa ut vatten i sittbrunnen om den inte är öppen akter ut.
Länspumpar får inte vara anslutna till sittbrunnens självlänsar.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Det är ju tyvärr inte riktigt 100 % det heller, för en avluftning kan ju täppas till. Man kan i så fall avlufta med ett "T-rör", ungefär som många gör med kylvattnet.Eilean skrev:Det finns bara ett sätt att säkerställa till 100 % att du slipper hävertverkan.
Dra upp slangen högt i en båge och ha en liten avluftning på högsta punkten.
Ett alternativ (som inte är helt klockrent säkert det heller) är att dra avloppet till aktern, men sätta en ventil på slangen (den kan sitta var som helst på slangen, där man når den enkelt). Du kan nog sätta ett "Y" på samma avlopp som den mekaniska länspumpen om du vill, men då bör du sätta ventiler på båda, annars kan en propp i utloppet (när olyckan är framme, etc etc...) göra att vattnet vänder i "Y"-et och trycks in igen. Y:et kan du sätta var du vill i så fall, kanske t o m en trevägsventil: stängt-öppet-öppet ? Men då måste man komma ihåg att öppna ventilen vid pumpning.
Backventiler, flärpar och sådant är opålitligt i länspumpar, för chansen/risken är stor att man pumpar skräp som fastnar och saboterar ventilfunktionen.
Anders S
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
En sak att tänka på vid akterspegelsutlop är hur mycket häcken gräver ner sig vid tex motorgång. Mitt utlopp hamnade under vattnet så det rann bakvägen. Det fick bli backventil och ett rejält T-rör plus ett utlopp som sitter högst upp på akterspegeln. Stänger man ventilen vid det låga utloppet så kan vattnet komma ur det höga även om pumpens kapacitet blir lägre.
Flottörbrytaren till pumpen är kopplad till en lampa som tänds när det blir för mycket vatten i slaget. Den är också bra när man går för motor och inte hör pumpen.
Flottörbrytaren till pumpen är kopplad till en lampa som tänds när det blir för mycket vatten i slaget. Den är också bra när man går för motor och inte hör pumpen.
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
När jag skriver avluftning menar jag alltid T-rör, inget annat. Jag var litet otydlig.Anders S skrev:....Backventiler, flärpar och sådant är opålitligt i länspumpar, för chansen/risken är stor att man pumpar skräp som fastnar och saboterar ventilfunktionen...
Jag litar inte ett dugg på några mekaniska varianter. Kan man inte får dem att funka på en kylvattenledning lär de fungera ännu sämre där skräp och guck pumpas regelmässigt, som i en länspup eller toalett.
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Till Eilean.
Efter vad du skrev om avluftning blir jag lite orolig för min mekaniska avluftningsventil som sitter i motorrummet och som jag inte har någon kontroll på. Om du har ett enkelt T-rör med ett klent "skvallerrör", var har du ulloppet för detta? I sittbrunnen? Om man har ett enkelt system måste man väl också ha kontroll på att det fungerar. Kommentar?
Efter vad du skrev om avluftning blir jag lite orolig för min mekaniska avluftningsventil som sitter i motorrummet och som jag inte har någon kontroll på. Om du har ett enkelt T-rör med ett klent "skvallerrör", var har du ulloppet för detta? I sittbrunnen? Om man har ett enkelt system måste man väl också ha kontroll på att det fungerar. Kommentar?
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
får å får sunt förnuft säger mig att det är bra att kunna kontrollera om båten läcker plastbåtar ska vara tätta ( ska ej komma in vatten om båten är täcktSWE54 skrev:Ska det kappseglas med båten så är inte det här tillåtet och måste då byggas om eller så blir det ingen kappsegling. Kan nog tänka mig att försäkringsbolag inte heller gillar den här lösningen.Vegabjorn skrev:När jag monterade pump från Kölsvinet så drog jag slangen till bak-kant sittbrunn ner mot självlänsen.
detta för att ha koll om vattenpumpen till motorn börjar läcka. ( har råkat ut för detta under segling med motor i gång under 8 tim.
fyllde kölsvin och hade 2 cm kvar till batteriernas poler innan vi upptäkte att mattor blev blöta
Ingen länspump får släppa ut vatten i sittbrunnen om den inte är öppen akter ut.
Länspumpar får inte vara anslutna till sittbrunnens självlänsar.
utloppet sitter ej ansluten på självlänsen. utan en decimeter ovan för för att kunna kontrollera om det läcker in vatten
har nämligen både tank och batterier i kölsvin. inloppet är 3 decimeter från botten skulle pummpen jobba så kan jag via en manuell pump
sugga tort och leta läckage.
och nej jag är ingen kappseglare
Re: Var placera utlopp från elektrisk länspump?
Det mynnar ut på akterspegeln, långt upp. Så det är mycet enkelt att se flödet som vid tomgång är ett litet 'sipper' och marschfart en liten stråle. På min förra båt satt utloppet på sidan, ända uppe vid skarndäck. Men det var en motorseglare (Nauticat) som knappast seglas så att man lägger relingen under vatten - inte så lyckat annars.barkbåt skrev:Till Eilean.
Efter vad du skrev om avluftning blir jag lite orolig för min mekaniska avluftningsventil som sitter i motorrummet och som jag inte har någon kontroll på. Om du har ett enkelt T-rör med ett klent "skvallerrör", var har du ulloppet för detta? I sittbrunnen? Om man har ett enkelt system måste man väl också ha kontroll på att det fungerar. Kommentar?
Jag håller absolut med om att ha koll på strålen är en fördel - för några år sedan tyckte jag att den hade minskat i styrka och vid kontroll visade sig att två eller tre vingar på impellern hade brutits av. Och vid gång i Frakrikes kanaler skvallrade strålens bristande spänst om det var dags att rensa kylvattenfiltret.
Det trista med mekaniska vacuumventiler är att när de upphör att fungera, vilket de alltid tycks göra, förr eller senare, antingen sprutar ner omgivningen med saltvatten. Vilket i och för sig är en kvittens på att hävertverkan inte kan uppstå eftersom den låst sig i öppet läge. Värre är tvärtom, att den aldrig öppnar - vilket kan pågå obemärkt ända tills man har vatten i motorn.